ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) یکی از مرسوم ترین و موثرترین روش های بازاریابی است که می توانید به وسیله آن مخاطبین را از رویدادهای مربوط به کسب و کار خود آگاه نمایید. تنها نکته منفی که در رابطه با ایمیل مارکتینگ وجود دارد، دشواری شروع کار خواهد بود، چرا که دارای جزییات و ترفندهای بسیاری است.

خبر خوب این است که با تمام سختی ها باز هم شما می توانید به سادگی شروع کنید! کافی است با مفهوم ایمیل و ایمیل انبوه آشنایی داشته باشید. حال کافی است به یک متد ارسال ایمیل انبوه اعتماد کنید و کار را شروع نمایید. پس زودتر به دنبال آماده سازی مطالب و محتوای ایمیل های خود باشید.

در این مقاله ما قصد داریم ۳ عنصر موثر و مفید در کمپین های ایمیل مارکتینگ را به شما معرفی کنیم و اینکه چگونه آنها را پیاده سازی نمایید. قبل از اینکه سراغ اصل مطلب برویم، کمی در رابطه با اهمیت کمپین های ایمیل مارکتینگ و اینکه چقدر ابزار مفیدی هستند، صحبت کنیم.

کمپین های ایمیل مارکتینگ چیست و چرا مهم هستند؟

ایمیل مارکتینگ این روزها در همه جا دیده می شود. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید به سادگی از اهمیت آن برخوردار شوید. فروشگاه ها و کمپانی های مختلف و حتی افراد همواره می خواهند محصولات جدیدشان را از همه کانال های ممکن برای عرضه معرفی کنند. یکی از مهم ترین راه ها در دنیای اینترنت «ایمیل» است. بعید است کاربری اکانت ایمیل داشته باشد و تا به حال ایمیل های تبلیغاتی را ندیده باشد. نمونه های مختلف ایمیل های تبلیغاتی روزانه بصورت انبوه در اینترنت در حال ارسال و دریافت می باشند.

۵ ویژگی کلیدی کمپین های ایمیل مارکتینگ:

  • زود بازده بودن: اکثر کمپین های بازاریابی برای طولانی مدت برنامه ریزی می شوند. اما برخلاف آنها، ایمیل مارکتینگ شما را قادر می سازد تا در کوتاه مدت نتیجه استراتژی بازاریابی خود را ببینید. حتی در نتایج تحلیلی هم دیده شده است که به دلیل ماهیت مستقیم این نوع بازاریاب ، اکثر مواقع باعث بازگشت سرمایه سریع (Fast ROI) می شود.
  • به اشتراک گذاری آسان: کمپین های ایمیل این امکان را به گیرنده ها و دریافت کننده های ایمیل می دهد که به آسانی محتوای ایمیل هایشان را به اشتراک بگذارند.
  • امکان دسته بندی و هدفمند کردن گیرنده ها: برخی از نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ این امکان را به شما می دهند که مخاطبین خود را به دسته های مختلف بر اساس معیارهای مدنظر خود تقسیم کنید و نتایج را بر همین روال تحلیل کنید.
  • ارزان بودن: در اکثر مواقع، ایمیل مارکتینگ یکی از ارزانترین راه های تبلیغات و ارتباط با مشتریان و مخاطبین است.
  • شخصی بودن: برخلاف بسیاری از روش های بازاریابی سنتی، شخصی سازی در ایمیل مارکتینگ بسیار منعطف است، چرا که ماهیت ایمیل یک محتوای کاملا شخصی است. شما می توانید با استفاده از متدهای موجود و دسته بندی های دقیق، برای هرکدام از مخاطبان و مشتریان خود ایمیلی بر اساس نیاز و میل ایشان ارسال کنید، طوری که دریافت کننده ایمیل حس کند ایمیل را فقط برای وی ارسال کرده اید.

همانطور که مشاهده می کنید دلیلی برای استفاده نکردن از ایمیل مارکتینگ وجود ندارد! پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

سه پارامتر اصلی یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب:

۱- یک عنوان دهن پُر کن

اولین بخش از ایمیل شما که دیده می شود، عنوان یا همان موضوع ایمیل شماست. عنوان یک ایمیل بسیار مهم و حیاتی است. بررسی های روانشناسان نشان می دهد که عنوان یک مطلب تاثیر بسزایی در تصمیم برای خواندن و پیگیری ادامه همان مطلب در خواننده می گذارد. به طبع اگر عنوان ایمیل شما هم خواننده را جذب خود کند، گام اول در ایمیل مارکتینگ را موفق پشت سر گذاشته اید. برای مثال عنوان زیر که برای مخاطبین خاصی تعیین شده است ، بصورت صریح اشاره به چیزی دارد که شما از خواندن آن انتظار دارید.

در واقع عناوین مشخصی برای اینکه تمامی مخاطبان را مجاب به باز نمودن ایمیل شما کند وجود ندارد. اما راه هایی وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید شانس خود را افزایش دهید:

  • ارتباط: میان عنوان و محتوای مطلب می بایست ارتباط مستقیم و کاملا محسوسی برقرار باشد که خواننده آن را حس کند و انسجام عنوان و محتوا را تشخیص دهد.
  • عملی بودن: عنوان انتخابی باید رابطه منطقی برای عملیاتی شدن نزد خواننده و پیام برقرار کند. مثلا بهتر است عنوان شما به موضوع کاملا خاصی و یا راه حل کاملا تخصصی برای یک مشکل اشاره داشته باشد تا یک موضوع و عنوان عمومی که ممکن است کسی جذب خواندن آن نشود.
  • طول عنوان: یک عنوان ایده آل نباید زیاد طولانی و یا زیاد کوتاه باشد. مطالعات و آمارها نشان می دهد که بهترین حالت عنوان باید حدود ۵۵ کاراکتر باشد.

برای بررسی و آنالیز یک عنوان، ابزار آنلاین بسیار جالبی به نام  CoSchedule’s Headline Analyzer وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. متاسفانه این ابزار فقط عناوین انگلیسی را آنالیز می کند. اما شما می توانید عنوان مشابه ترجمه شده را نیز برای آنالیز وارد نمایید.

۲- محتوای مناسب

انتخاب محتوا امر حائز اهمیتی در رابطه با ایمیل مارکتینگ است. ارسال ایمیل می بایست حتما با مخاطبان شما تطابق کامل داشته باشد. در اکثر مواقع آنها برای دلیل و یا موضوع خاصی ایمیلشان را در نزد سرویس ایمیل شما ثبت می کنند و مشترک ایمیل های شما می شوند. در صورت ارسال ایمیل های نامرتبط و با محتوای غیرمنطبق با نیازهای مشترکین خود، ممکن است به سادگی مشتریان و مخاطبین خود را از دست دهید.

انتشار و تولید محتوای مناسب و ارسال ایمیل های مرتبط با زمینه کاری خودتان در دراز مدت، باعث می شود که در آن بخش به یک اعتبار دست یابید و به نوعی در آن زمینه برای مخاطبان خود مرجع شوید. در ادامه سه روش را برای تولید محتوای مرتبط و مناسب بیان می کنیم.

  • پست های جالب: اگر شما نویسنده خوش ذوق و با سلیقه ای هستید و همیشه دنبال موضوعات جذاب هستید، پس شما همیشه دارای مطالب جالب و خواندنی هستید که به مخاطب خود ارائه نمایید.
  • منابع رایگان: همه افراد مجانی بودن را دوست دارند، مخصوصا زمانی که چیزی مطابق با علایق آنها باشد. کلاس های آنلاین، کتاب های الکترونیکی (E-Book) رایگان و یا حتی نسخه آزمایشی (Trial) نرم افزار خود را می توانید در اختیار مردم قرار دهید.
  • اگر کسی در لیست ایمیل های شما ثبت نام کرد (Subscription List)، شما شانس این را پیدا کردید که مشتری جذب وب سایت شما شده است. سعی کنید آنها را به روز نگه دارید و مطالب داغ و خواندنی را برایشان همواره ارسال کنید که به علایق آنها نزدیکتر باشد.

۳- از یک CTA متقاعد کننده استفاده کنید

CTA که مخفف Call To Action می باشد، به این معنی است که شما با یک پیغام (ایمیل) کاری کنید که خواننده ایمیل ترغیب به انجام یک کار شود. این کار بر بستر اینترنت معمولا کارهایی مانند ثبت نام کردن (Sign Up)، خرید کردن (Buy Now) و یا پیداکردن یک معامله خوب (Find Deals Now) می باشد.

CTA یک عنصر کلیدی از هر کمپین ایمیل مارکتینگ است. در واقع شما به وسیله CTA در همان لحظه قصد دارید مخاطب بالقوه خود را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. با یک CTA عالی می توانید کاربران را به خود جذب کنید و می توانید شانس خود را در افزایش کسب کار و تعداد کاربران بیشتر کنید.

اکثر پلتفرم های ایمیل مارکتینگ ابزارهایی را برای ساخت یک CTA جذاب دارند. برای مثال نرم افزار MailChimp این قابلیت را با امکاناتی همچون Drag-and-Drop کردن دکمه ها و افکت ها و… در اختیار شما می گذارد.

یک CTA ساده و زیبا می تواند تاثیرگذاری زیادی بر روی خواننده داشته باشد، لذا دقت و توجه به آن بسیار ضروری است.

نتیجه گیری

کمپین های ایمیل مارکتینگ، یقینا جزء اصلی استراتژی های بازاریابی یک وب سایت هستند، اگر درست از آنها استفاده نمایید، نتایج بسیار خوبی را با هزینه های پایین برای شما به ارمغان می آورند. برنامه های بسیار زیاد و مفیدی برای این کار وجود دارند که شما می توانید با بررسی ویژگی های آنها بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب و استفاده نمایید.

کار کردن با نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ بسیار ساده بوده و نیار به دانش و تجربه حرفه ای ندارد و با چند ساعت وقت گذاشتن می توانید به راحتی از آنها استفاده نمایید. تنها چیزی که بین همه آنها مشترک است و کاربران می بایست حتما به این موارد آشنایی کامل داشته باشند و در پلن خود از آنها استفاده کنند ۳ مورد زیر است:

  • یک عنوان دهن پُر کن
  • محتوای مناسب
  • یک CTA متقاعد کننده

آیا برای استفاده از کمپین های ایمیل مارکتینگ در کسب و کار خود آماده شده اید؟

لطفا در این رابطه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید