آمار های اخیر نشان می دهد که ۴۷ درصد بازدیدکنندگان وب سایت انتظار دارند که یک سایت در کمتر از ۲ ثانیه بارگزاری شود. اگر بارگزاری سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد بازدیدکنندگان آن را ترک خواهند کرد و احتمالا هرگز بازگشت نخواهند کرد. زمان زیاد بارگزاری سایت و سرعت پایین اجرای آن صرفا یک امر ناخوشایند نیست – این موضوع می تواند به معنای از دست دادن مشارکت و تعامل کاربران، درآمد و همچنین قرار گرفتن در رتبه های پایین جستجوهای وب باشد. عوامل زیادی می تواند سرعت و واکنشگرا بودن وب سایت وردپرس را تحت تاثیر قرار دهد، اما فرایندی به نام ذخیره سازی (caching) می تواند با ذخیره برخی از داده ها در فایل های استاتیک در سرور میزبانی وردپرس شما و یا مرورگر کاربر، سرعت بارگزاری را افزایش دهد.

چرا ذخیره سازی (Caching) مهم است؟

زمانی که کسی برای اولین بار از یک وب سایت بازدید می کند، یک فرآیند پیچیده شروع می شود. هنگامی که کاربر یک صفحه را درخواست می کند، هسته وردپرس باید یک کوئری را در زبان برنامه نویسی خود PHP به پایگاه داده سایت ارسال کند و سپس داده های درخواست شده را به هسته بازگرداند. وردپرس سپس تمام داده های جمع آوری شده را ترکیب می کند و یک صفحه HTML تولید می کند. پس از آن این صفحه به وب سایت بازگردانده می شود، تا به بازدید کننده نمایش داده شود. این امر مراحل بسیار زیاد و پردازش زیادی را به همراه دارد و اگر هر بار که کاریر یک صفحه را درخواست می کند، تکرار شود، ممکن است طولانی تر از چند ثانیه ای باشد که کاربر می تواند منتظر بماند.

اهمیت ذخیره سازی (cashing)

این جایی است که بحث ذخیره سازی به میان میاید. ذخیره سازی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود زمان بارگزاری و عملکرد وب سایت خود انجام دهید. ذخیره سازی وردپرس راهی برای از بین بردن بعضی از مراحل فوق در درخواست های بعدی برای یک صفحه است. بدین ترتیب که صفحه کامپایل شده در وب سرور یا حافظه مرورگر ذخیره شده و هر بار که لازم شد، بدون نیاز به انجام مراحل درخواست اولیه، آماده تحویل باشد. این امر باعث می شود صفحات سریع تر بارگزاری شوند و در نتیجه عملکرد کل سایت را سرعت می بخشد.

ذخیره سازی چگونه کار می کند؟

استراتژی های زیادی برای حفظ اجرای سریع یک سایت وردپرس وجود دارد، اما ذخیره سازی یک گزینه رایگان است که می تواند توسط تعدادی از افزونه های وردپرس انجام شود. هنگامی که ذخیره سازی در یک وب سایت وردپرس فعال می شود، صفحات تولید شده توسط درخواست جستجوی اولیه به عنوان صفحات HTML ثابت ذخیره می شوند، به طوری که در درخواست های بعدی می توانند بدون نیاز به انجام تمام مراحل درخواست اولیه بازیابی شده و نمایش داده شوند. این بدان معنی است که صفحه HTML استاتیک ذخیره شده مثل تصویری از صفحه ایجاد شده توسط درخواست اصلی است، به طوری که اگر صفحه اصلی به روز یا ویرایش شود، این تغییرات در نسخه ذخیره شده فایل ها نمایش داده نخواهد شد.

ذخیره سازی برای سایت های وردپرس دارای دو فرم است: ذخیره سازی مرورگر (با نام “ذخیره سازی مشتری” نیز شناخته می شود) یا ذخیره سازی در سمت سرور. اگرچه عملکرد کلی هر دو مورد ذخیره سازی، مشابه صفحه استاتیک تولید شده از یک درخواست جستجوی اصلی است، اما آنها تا حدودی متفاوت عمل می کنند. امکان ذخیره سازی مرورگر در وردپرس از رایانه شخصی کاربر برای ذخیره فایل های cache شده از صفحات استاتیک استفاده می کند، که پس از هر درخواستی به وب سایت، می تواند به سرعت تحویل داده شود.

برای سایت های بزرگتر با پایگاه داده های پیچیده تر، ذخیره سازی سمت سرور کارآمدتر است. نسخه های استاتیک درخواست ها برای صفحات و سایر انواع داده ها مستقیما در هارد دیسک سرور یا RAM ذخیره می شوند. کاربران وردپرس که وب سایت آنها در سرورهای اشتراکی میزبانی می شود، معمولا می توانند داده ها را بر روی هارد دیسک سرور ذخیره کنند، اما کاربرانی که از (VPS (Virtual Private Server یا سرور های اختصاصی مجازی، یا سرورهای اختصاصی استفاده می کنند، می توانند داده ها را در RAM سرور نیز ذخیره کنند.

پاک کردن Cache و تازه نگه داشتن اطلاعات

داده های ذخیره شده، یک نسخه استاتیک از هر صفحه وب را ضبط می کنند و به همین دلیل است که کد PHP که در ابتدا این صفحات را تولید کرده است، محتوای ذخیره شده را به طور دائم نگهداری کرده و به روز رسانی نمی کند. این بدین معنی است که یک صفحه ذخیره شده بدون کمک اضافی از افزونه های جانبی وردپرس به روز نمی شود. اما تمیز کردن یا پاکسازی منظم اطلاعات ذخیره شده سایت شما، می تواند صفحات قدیمی را از بین ببرد و نسخه های جدید صفحات ویرایش شده یا پست های جدید را جایگزین کند. به این ترتیب، آخرین نسخه تولید شده از یک صفحه را می توان برای دسترسی فوری توسط بازدیدکنندگان سایت ذخیره کرد. هنگامی که یک صفحه به روز نمی شود، نسخه های ذخیره شده به راحتی می توانند دوباره و دوباره دانلود شوند.

پلاگین های Caching در وردپرس

پلاگین های Caching وردپرس بسیار زیادی برای مدیریت جنبه های مختلف ذخیره سازی در دسترس هستند و زمان بارگزاری وب سایت ها را تا حد زیادی بهبود می بخشند. برخی از پلاگین ها مانند W3 Total Cache و موارد دیگر می توانند توابعی مانند پاکسازی منظم اطلاعات ذخیره شده سایت و نظارت بر داده های سایت برای به روز بودن محتوا را انجام دهند. برخی از پلاگین های دیگر وردپرس نیز می توانند با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت یا ای جکس، به جای صفحات ثابت و استاتیک، صفحات cache شده پویا و داینامیک ایجاد کنند. این امر امکان انتخاب بخش هایی از صفحات ذخیره شده را برای به روز رسانی مداوم فراهم می سازد و موجب صرفه جویی بیشتری در زمان می شود. همچنین با توجه به اینکه فقط عناصر به روز شده جایگزین می شوند، به صفحات اجازه می دهد تا سریع تر بارگزاری شوند.

یک پلاگین Cache همچنین می تواند داده ها را از منابع خارجی مدیریت کند. صفحات تولید شده توسط خود سایت، از قبیل صفحات یا پست ها، به طور معمول توسط مدیر سایت به روز و یا ایجاد می شوند. اما بسیاری از وب سایت ها حاوی عناصری از منابع خارجی مانند خوراک توییتر، صفحات پینترست و یا سبد های خرید آنلاین که از خارج از سایت به روزرسانی می شوند، هستند. پروسه ذخیره سازی برای این نوع محتوای سایت متفاوت عمل می کند و برخی از پلاگین های ذخیره سازی شامل ویژگی های پیشرفته ای برای جلوگیری از تاثیر گزاری این نوع داده ها بر روی سرعت سایت و عملکرد ذخیره سازی می باشند.

پلاگین های ذخیره سازی را می توان از سایت وردپرس یا طراحان شخص ثالث در سراسر جهان دانلود و نصب کرد. پلاگین های ذخیره سازی از طریق داشبورد ادمین سایت مدیریت می شوند و شامل گزینه هایی برای تنظیم پارامترهای مختلف مانند فواصل پاک کردن اطلاعات ذخیره شده و نوع محتوایی که باید ذخیره شود، می باشد.

با صرف چند ثانیه برای انجام تنظیمات اولیه، پلاگین های ذخیره سازی وردپرس کلید در تعامل نگه داشتن بازدید کنندگان با سایت شما به وسیله بارگزاری سریع تر می باشند. برخی از مردم گمان می کنند ذخیره سازی یک ویژگی پیچیده است که فقط توسعه دهندگان ماهر می توانند از آن استفاده کنند، اما هر کاربر در هر سطح مهارت می تواند سرعت و عملکرد وب سایت خود را با یکی از پلاگین های رایگان و غیر رایگان متعددی که برای فعال سازی caching در سایت های وردپرس مورد استفاده قرار می گیرند، بهبود بخشد.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید