در حال حاضر اکثر کارفرما ها یک وب سایت برای کسب و کار خود طراحی می کنند. اما به چه دلیل ذینفعان اصلی، بازاریابان، طراحان و سازندگان محتوا، یک وب سایت ایجاد و یا آن را مجددا طراحی می کنند؟ آنها می خواهند برای افزایش فروش محصولات، افزایش دیده شدن نام تجاری و یا تحت تاثیر قرار دادن مشتریان، نام تجاری خود را به یک برند معروف و حرفه ای تبدیل کنند.

آنها بر اساس دلایل فوق، در مورد قالب های طراحی، فونت ها، رنگ ها، محتوا و گرافیک هایی که سایت را تشکیل می دهند، تصمیم گیری می کنند. همچنین هر دارایی دیجیتال، هر جمله و هر قاب را تا زمانی که با تمام اهداف کیفی خود مطابقت پیدا کند، با دقت تجزیه و تحلیل می کنند.

این تصمیم گیرندگان سطح بالا به ندرت در مورد اهداف قابل دستیابی و کمی برای وب سایت خود فکر می کنند. آنها به جای بررسی داده های خام، بیشتر بر روی جایگاه سایت جدیدشان در کسب و کار خود متمرکز می شوند. بدین ترتیب در اغلب اوقات نتیجه این امر یک وب سایت بسیار زیبا است که تعداد بسیار کمی بازدیدکننده از آن بازدید می کنند.

طراحی سایت

قبل از اینکه شروع به طراحی و توسعه وب سایت خود کنید، معیارهایی که ردیابی آنها اهمیت دارد و نحوه تفسیر داده هایی که آنها ارائه می دهند را کشف کنید.

  1. ترافیک بازدید کنندگان

ترافیک، تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، مهم ترین استاندارد در میان تمام معیارهای وب سایت است. صرف نظر از اهداف کیفی شما، یک وب سایت برای جذب بازدیدکنندگان و سپس تاثیرگذاری بر روی آنها ایجاد می شود.

دو نوع از ترافیک به عنوان یک شاخص پایه برای اینکه چگونه به مخاطبان خود دست پیدا می کنید، به کار می رود: بازدید کلی و بازدیدکنندگان منحصر به فرد.

بازدید کننده های منحصر به فرد به تعداد افرادی که درخواست دسترسی به یک صفحه وب خاص را در طول یک دوره زمانی از پیش تعیین شده دارند، اشاره می کند. یک بازدید کننده منحصر به فرد در یک دوره زمانی تنها یک بار شمارش می شود. اگر سایت شما ۱۰۰۰ بازدید در ماه داشته باشد، اما همه این بازدید ها توسط خود شما صورت پذیرد، سایت شما فقط یک بازدید کننده منحصر به فرد دارد.

مجموع بازدیدکنندگان شامل تمام ترافیک بازدید کننده سایت شما در طول یک دوره زمانی مشخص می باشد. بازدید کلی شامل بازدید کننده های منحصر به فرد و همچنین بازدید کنندگان تکراری می باشد. بنابراین، اگر ۱۰ نفر وب سایت شما را دو بار بازدید کنند، سایت شما دارای ۱۰ بازدید منحصر به فرد و ۲۰ بازدید کلی است.

ضروری است که بین این دو دسته ترافیک تمایز قائل شد، چرا که آنها اطلاعات بسیار متفاوت ارائه می دهند. رشد بازدید منحصر به فرد معمولا به این معنی است که میزان دسترسی بازدیدکنندگان به وب سایت شما افزایش یافته است. رشد بازدید کل نشان می دهد که محتوای وب سایت شما برای مخاطبان مفید واقع شده است.

  1. نرخ پرش

ممکن است هزاران بازدیدکننده وارد وب سایت شما شوند، اما فقط تعداد کمی از آنها با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل نرخ پرش فاکتور مهمی در سنجش عملکرد یک وب سایت است. نرخ پرش نسبت بازدیدکنندگانی که بدون ورود به صفحات دیگر، در مدت زمان کوتاهی سایت شما را ترک کرده اند، بر میزان کل بازدیدکنندگان می باشد.

اگر یک بازدید کننده در یکی از صفحات وب قرار گیرد و سپس پنجره را بسته و یا به عقب برگرداند، گوگل آنالیتیکس آن بازدید سایت را به عنوان “نرخ پرش” محاسبه می کند. این بازدیدکنندگان همچنین به عنوان جلسات یک صفحه ای (single-page sessions) شناخته می شوند.

میزان نرخ پرش بالای سایت نشان می دهد که در حالی که سایت شما ممکن است با کلیدواژه ها و سرفصل های شگفت انگیز بهینه باشد، اما محتوای ارزشمندی برای مخاطبان خود ارائه نمی کند. همچنین ممکن است یک تجربه کاربری نامطلوب مانند کلمات کلیدی هدف اشتباه و صفحات وب کم سرعت را نشان دهد.

علاوه بر نشان دادن یک تجربه کاربری نامطلوب برای مخاطبان، میزان نرخ پرش بالا می تواند بر نتایج نمایش سایت شما در کوئری های موتورهای جستجو تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه، کاهش میزان نرخ پرش سایت اولویت بسیار مهمی است.

با بازبینی میزان نرخ پرش هر صفحه وب شروع کنید. توجه داشته باشید که صفحات مختلف در سایت شما دارای میزان نرخ پرش متفاوت هستند. به عنوان مثال، وبلاگ ها معمولا نرخ پرش بالاتری نسبت به صفحات اصلی یک سایت دارند.

برای کاهش میزان نرخ پرش وب سایت خود، صفحاتی را که میزان نرخ پرش سایت را افزایش می دهند، حذف کنید و همچنین با ساده تر سازی ناوبری سایت، تجربه کاربری آن را بهبود ببخشید.

  1. منابع ترافیکی

دانستن این موضوع که ترافیک وب سایت شما از چه منابعی است، تقریبا به اندازه دانستن میزان ترافیک سایت مهم می باشد.

گوگل آنالیتیکس چهار نوع منابع ترافیکی را اندازه گیری می کند: جستجوی ارگانیک (ترافیک از موتورهای جستجو)، ارجاعی (ترافیک از وب سایت های دیگر)، مستقیم (ترافیک از کسی که وب سایت شما را در مرورگر خود تایپ می کند) و اجتماعی (ترافیک از کانال های شبکه های اجتماعی).

معیارهای منابع ترافیکی اطلاعاتی عملی در مورد تلاش های بازاریابی شما ارائه می دهند. تعداد ترافیک جستجوی ارگانیک به شما می گوید که بهینه سازی وب سایت شما برای موتور جستجوگر تا چه حد موثر بوده است. ترافیک ارجاع نشان می دهد که مطالب و محتوای سایر سایت ها که در آنها لینک شده اید -مانند پست های مهمان- چه میزان بازدیدکنندگان را به سایت شما هدایت می کند.

ترافیک مستقیم یک معیار اندازه گیری عالی از بازدید کنندگان تکراری، مشتریان وفادار و دنبال کنندگان است. افرادی که URL شما را تایپ می کنند، سایت شما را می شناسند و دوست دارند. در واقع آنها به جای نیاز به جستجو و یا پیدا کردن شما، مستقیم به وب سایت شما می آیند.

ترافیک اجتماعی نشان می دهد که پست های شبکه های اجتماعی شما تا چه حد قابل قبول و قانع کننده است. تعداد زیاد ترافیک اجتماعی به یک استراتژی موثر شبکه های اجتماعی اشاره دارد.

بهترین راه این است که برای دستیابی به منابع متعادل ترافیک تلاش کنید، اگرچه این امر بسیار مشکل است. به عنوان مثال، اگر شما برای جذب ترافیک بر روی شبکه های اجتماعی تکیه کنید، ممکن است بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو را نادیده بگیرید و ترافیک جستجوی ارگانیک را از دست بدهید. برعکس، اگر سایت شما دارای تعداد زیادی بازدیدکننده ارگانیک، مستقیم و ارجاعی است، اما ترافیک ورودی آن از شبکه های اجتماعی بسیار کم است، در نتیجه شما از مخاطبان جهانی عظیم در کانال های شبکه های اجتماعی بی بهره هستید.

  1. نرخ تبدیل

هر وب سایت برای بازدیدکنندگانش هدف خاصی دارد. به عنوان مثال این هدف می تواند پر شدن یک فرم تماس با ما، دانلود یک مقاله، تکمیل یک خرید آنلاین و… باشد. این هدف، تبدیل (conversion) نامیده می شود.

نرخ تبدیل وب سایت شما تعداد کل بازدیدکنندگان منحصر به فرد را اندازه می گیرد و آن را بر تعداد کل تبدیل ها تقسیم می کند. یک نرخ تبدیل بالا به این معنی است که طراحی وب سایت، تجربه کاربر و محتوای وب سایت شما به خوبی عمل می کنند. با این وجود هنوز هم باید مشکلات را برطرف کرده و اصلاحات مورد نیاز را اعمال کنید تا به طور مرتب میزان تبدیل سایتتان را افزایش دهید.

نرخ تبدیل پایین یک پرچم قرمز است. اگر وب سایت شما در حال تبدیل نیست، با بررسی قابلیت های آن شروع کنید. برای مثال، یک لینک شکسته از تکمیل یک تبدیل توسط بازدیدکنندگان جلوگیری می کند. همچنین ناوبری پیچیده سایت می تواند بازدید کنندگان را گیج کند، به طوری که تعداد کل تبدیلات سایت شما را کاهش می دهد.

وب سایت متمرکز بر تبدیل خود را طراحی کنید.

زمانی که شروع به بررسی وب سایت خود نمودید، معیارهایی را که مشخص کرده اید مرور کنید و تعیین کنید که کدامیک به تعیین میزان کارایی وب سایت شما کمک می کند. به جای اینکه تصمیمات طراحی و محتوای خود را به طور کامل بر مبنای زیبایی گرایی اتخاذ کنید، از این معیارهای کمی نیز برای مهمترین تصمیمات طراحی و توسعه وب خود استفاده کنید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید