یکی از خبرسازترین سوژه های سال ۲۰۱۷ (به ویژه در ماه های پایانی امسال) قطعا بیت کوین و فراز و نشیب های آن بود.

در تعدادی از فروشگاه ها و خرده فروش های بسیار بزرگ مانند Overstock نیز در قسمت پرداخت آنلاین خود، درگاه بیت کوین قابل مشاهده بود و شما می توانستید با استفاده از بیت کوین پرداخت خود را انجام دهید. شاید وقتش رسیده باشد که شما هم به فکر درگاه بیت کوینی برای وب سایت خود باشید.

خوشبختانه نیاز به دانش فنی بالایی برای درک و استفاده از بیت کوین به عنوان پرداخت آنلاین نیست. در واقع سرویس هایی مانند Coinbase وجود دارد که بیت کوین های شما را به پول نقد (Hard Currency) تبدیل می کنند. از نقطه نظر عملیاتی، این مدل همان پرداخت با درگاه پرداخت معمولی می باشد.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با این مسئله که چرا شما باید به فکر قرار دادن پرداخت بیت کوینی در وب سایت خود باشید صحبت کنیم. همچنین ۳ روش برای انجام آن نیز معرفی می کنیم.

 

پرداخت بیت کوینی (Bitcoin Payment) چیست و چرا باید به آن فکر کنیم؟

 

شما می توانید به وسیله ارزهای مختلف به خرید و فروش یا ذخیره بیت کوین بپردازید.

 

در واقع بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز و نقطه به نقطه (Peer-to-Peer) است که به کاربرانش این امکان را می دهد تا برای یکدیگر پول بفرستند. ساده تر بگوییم بیت کوین اساسا یک ابزار برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی به صورت فوری (کمترین زمان ممکن) بین افراد در سرتاسر دنیاست.

بیت کوین از زمان آغازش (سال ۲۰۰۹) تا به حال بسیار رشد داشته است و زمان زیادی طول کشید تا جای خود را در دنیای دیجیتال باز کند. اگر شما یک کسب و کار آنلاین دارید و تا به امروز، ضرورت استفاده از بیت کوین را درک نکرده اید، حتماً در آینده ای نزدیک نیاز به پذیرش بیت کوین در کنار سایر متدهای پرداخت را احساس خواهید نمود، چرا که :

  • دریافت پرداخت بیت کوینی بسیار ساده می باشد: تنها چیزی که لازم است، یک آدرس بیت کوین و میزان مبلغ پرداختی است.
  • تعداد زیادی تبدیل کننده بیت کوین وجود دارد: اگر شما نمی خواهید بصورت مستقیم بیت کوین دریافت نمایید، پردازشگرهای متفاوتی برای تبدیل بیت کوین های شما به ارزهای معمولی (دلار و…) وجود دارد.
  • می توانید بیت کوین را به عنوان سرمایه نگهداری نمایید: بیت کوین فرّار است اما ارزش آن بصورت فوق العاده ای در سال های اخیر افزایش داشته است.
  • بیت کوین بسیار سریعتر از سایر روش های پرداخت است: با استفاده از بیت کوین پرداخت ها و دریافت های شما در اسرع وقت (حداکثر چند دقیقه) به حساب شما می آید و می توانید از پول خود استفاده کنید.
  • هزینه ها و کارمزدهای آن بسیار پایین است: تا زمانی که از یک پردازنده سومی (Third-Party Processor) استفاده نکنید، بیت کوین کارمزد و هزینه اضافه ای از شما برای انتقال پول نمی گیرد.

 

از لحاظ فنی، تمامی کسب و کارها می توانند بیت کوین قبول کنند. هرچند بیت کوین برای محصولات دیجیتالی و سرویس ها بسیار مفید است. استفاده از پرداخت بیت کوینی باعث می شود که شما هزینه ای بابت کارمزد پرداخت نکنید و تمام پول خود را بلافاصله دریافت کنید. همچنین نکته حائز اهمیت این ارزها، مستقل بودن از نوع ارز (دلار، یورو و…) است. وب سایت هایی که به درگاه پرداخت های بین المللی نیاز دارند و دارای مشتریان زیادی در سراسر دنیا هستند می توانند بسیار سریعتر و راحت تر (بدون نیاز به انتقال پول از بانکی به بانک دیگر در دو کشور متفاوت) مبالغ خود را دریافت نمایند.

در این قسمت می خواهیم دو روش از طریق پردازشگرهای پرداختی بیت کوین و سه روش دسترسی را معرفی کنیم.

روش ۱: Coinbase

Coinbase  یکی از بزرگترین صرافی های بیت کوین است. در رأس تمامی سرویس ها، شما می توانید با استفاده از پرداخت های بانکی خود توسط کارت اعتباری (Credit Card) به خرید و فروش بیت کوین مشغول شوید. این سایت همچنین سرویس مرچانت (Merchant Service) را ارائه می دهد.

شما می توانید در سرویس مرچانت (Merchant Service) به عنوان یک کاربر تجاری (Business) و یا کاربر فردی (Individual) ثبت نام کنید. در هر دو حالت شما می توانید در وب سایت خود پرداخت بیت کوینی را قرار دهید که بصورت مستقیم به اکانت شما در Coinbase می رود. سپس می توانید با استفاده از این سرویس، پول های خود را به اکانت بانکی خود با ۱ درصد کارمزد برگردانید. بطور کلی این سرویس رایگان است و شما برای نگهداری و صندوق بیت کوین های خود، هزینه ای پرداخت نمی کنید.

Coinbase بهترین انتخاب برای افراد و یا کسب و کارهایی است که می خواهند دارایی هایی نیز در بیت کوین داشته باشند. همچنین اگر تعداد تراکنش های وب سایت شما بالا باشد، آن وقت مزیت بیت کوین (سرعت) نسبت به سایر سیستم های پرداخت را مشاهده می کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • فعال سازی پرداخت بیت کوینی روی وب سایت شما برای هر نوع سرویسی که می خواهید.
  • انتقال پرداخت های شما به بانک محلی خودتان با ۱ درصد کارمزد
  • سرمایه گذاری بخشی از درآمدتان با پس انداز قسمتی از بیت کوین هایتان.

 

روش ۲: Bitpay

 

مانند Coinbase، بیت پی (Bitpay) نیز شما را قادر می سازد تا در وب سایت خود از پرداخت بیت کوینی استفاده کنید و پول های دریافتی خود را سریعا به دلار و یورو (با همان ۱ درصد کارمزد) تبدیل کنید. برخلاف Coinbase، این پلتفرم دو بار هزینه اکسچینج (Exchange) را از شما نمی گیرد، درعوض همه چیز در مرحله پردازش پرداخت است.

BitPay در طول این چند سال بسیار محبوب شده است و پلتفرم هایی مانند ShopifY و Steam نیز از آن استفاده می کنند. BitPay از ده ها پلتفرم بزرگ پشتیبانی می کند و کاملا با آنها یکپارچگی (Integration) دارد و شما می توانید برای پرداخت های یکبار پرداخت (One-time Payment) ، راه اندازی آبونمان ها (Subscriptions) و حتی دریافت کمک های نقدی (Donation) استفاده کنید. علاوه بر این، BitPay از فاکتورهای شما مراقبت کرده و تمامی تراکنش های مالی را برای شما ثبت و آرشیو می کند که برای وب سایت هایی که دنبال راه حل های یکپارچه (All-in-One Solution) هستند ایده آل می باشد.

 

ویژگی های کلیدی:

  • استفاده از بیت کوین برای پرداخت ها و معاملات و انتقال پول به بانک محلی شما
  • امکان ایجاد یکبار-پرداخت (One-Time Payment)، اشتراک های دوره ای و خیریه (کمک های نقدی) روی وب سایت شما
  • امکان استفاده از BitPay کارت
  • نگه داری تمامی فاکتورها، تراکنش ها و پرداخت های بیت کوینی مانند یک سیستم یکپارچه

 

روش ۳: امکان پرداخت به صورت دستی (Manual Payment)

یکی از ویژگی های اصلی فروش بیت کوین این است که شما نیازی به نرم افزار و یا سرویس اضافه ای (Third-Party) برای استفاده از آن ندارید. اگر می خواهید از این ویژگی استفاده کنید، به سادگی و بدون استفاده از هیچ پلتفرم اضافه ای می توانید پرداخت بیت کوینی برای وب سایت خود را فعال نمایید.

فقط کافی است که یک آدرس بیت کوین (Bitcoin Address) برای هر فروش، روی وب سایت خود تولید کنید و به مشتریان بگویید که چه مقدار بیت کوین می بایست پرداخت کنند. پس از انتقال بیت کوین به کیف پول (Wallet) شما و تایید آن، می توانید تراکنش را در وب سایت خود تایید نمایید.

البته اگر از این روش استفاده کنید، می بایست حواستان همیشه به فاکتورها و حساب کتاب ها و موارد مالی خودتان باشد. هر آیتم از فروشگاه و یا هر سرویسی که می فروشید باید یک بار بصورت دستی تایید شوند و شناسه پرداخت (Payment Address) درست کنید. بله، واقعا یک کار خسته کننده و پر دردسر است. اما این کار واسطه را از بین می برد و چیزی به نام کارمزد وجود نخواهد داشت. این روش پرداخت تنها برای وب سایت هایی پیشنهاد می شود که تعداد تراکنش های پایینی داشته و به صورت دستی قابل مدیریت باشند. البته اگر شما یک برنامه نویس باشید و یا یک تیم برنامه نویسی خوش ذوق داشته باشید، می توانید تمامی این پروسه دستی را به صورت خودکار طراحی کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • امکان استفاده از پرداخت بیت کوینی بدون هیچ واسطه ای
  • نگهداری بیت کوین ها در هر کیف پولی (Wallet) که می خواهید و قابلیت استفاده سریع از آنها
  • تبدیل (Exchange) بیت کوین ها به هر ارز دلخواه دیگری توسط پلتفرم هایی مانند LocalBitcoin

 

نتیجه گیری

بر اساس اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده است، متاسفانه پیش بینی سرنوشت بیت کوین در چند سال آتی بسیار سخت است. اما در حال حاضر، به نظر می آید در نظر گرفتن پرداخت بیت کوینی برای وب سایتتان، کار بدی نباشد. چرا که تعداد زیادی از افراد به صورت روزمره از بیت کوین استفاده می کنند. اگر وب سایت شما مربوط به فروش محصولات دیجیتالی و یا یک سرویس غیرفیزیکی است، پیشنهاد ما به شما این است که آرام آرام به فکر استفاده از بیت کوین باشید. حداقل هیچ ضرری نمی کنید!

روش های مختلفی برای استفاده از بیت کوین وجود دارد که ما در این مقاله سه روش معمول را بررسی کردیم:

  • Coinbase: یک صرافی (Exchange) که به عنوان یک پردازنده پرداخت (Payment Processor) عمل می کند.
  • BitPay: این پردازنده پرداخت (Payment Processor) می تواند آبونمان ها (Subscriptions) و پرداخت های خیریه (Donation) را پشتیبانی کرده و حتی یک حسابداری کوچک برای بیت کوین باشد.
  • پرداخت دستی (Manual Payment): پرداخت به صورت دستی واسطه را از بین می برد، اما بسته به حجم کاری شما، ممکن است بار کاری زیادی را برای شما ایجاد کند.

 

اگر هنوز تصمیم به استفاده از بیت کوین روی وب سایت خود نگرفته اید، دلیل آن را با ما در میان بگذارید. اگر هم تمایل به استفاده از پرداخت بیت کوینی روی وب سایت خود دارید، زودتر دست به کار شوید تا از دنیای ارزهای دیجیتالی عقب نمانید.

 

 

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید