لینوکس یا ویندوز ؟ چقدر مهم است؟

“لینوکس یا ویندوز” یک موضوع داغ در بسیاری از انجمن های میزبانی وب است. زیرا انتخاب شما از (Operating System (OS (سیستم عامل) می تواند روی شیوه عملکرد سرور و تعامل شما با آن، اثر بگذارد.

در برخی موارد، شاید تفاوت میان OS های مختلف سرور خود را متوجه نشوید. با این حال، اگر شما به دنبال راه اندازی یک سرور اختصاصی مجازی (Virtual Private Server (VPS هستید یا از یک سرور اختصاصی Dedicated Server استفاده می کنید، احتمالا برای شما تمام جزئیات مهم است، از جمله اینکه از کدام پلتفرم استفاده می کنید.

در این مقاله راجع به اهمیت این موضوع بحث می کنیم و همچنین راهکارهایی جهت بهترین انتخاب میان لینوکس یا ویندوز را ارائه می دهیم. در این خصوص زمینه های زیادی برای بررسی وجود دارند، که به آن ها خواهیم پرداخت.

 

میزبانی لینوکس در مقابل میزبانی ویندوز

 

چرا انتخاب سیستم عامل سرور مهم است؟

هر کامپیوتری نیازبه یک OS دارد و سرور ها هم از این قاعده مستثنی نیستند.

 

ویژگی های میزبانی لینوکس و ویندوز

 

ممکن است شما وب سایتتان را بدون اطلاع از سیستم عامل (OS) سرور اجرا کنید. چرا که شما بیشتر وقت خود را به تعامل با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) یا یک برنامه میزبانی مانند cPanel یا MSPControl صرف میکنید. با این حال، در انتخاب اینکه چه سیستم عاملی را برای سرورتان استفاده کنید، مزایایی وجود دارد، مانند:

  1. بعضی برنامه ها فقط برای سیستم عامل های خاصی در دسترس هستند، همان طور که این مساله راجع به cPanel هم صادق است (که فقط روی Linux قابل اجراست). بنابراین اگر می خواهید یک نرم افزار به خصوص را روی سرورتان نصب کنید، باید مطمئن شوید که یک سیستم عامل سازگار با آن را انتخاب کرده اید.
  2. سرورهای لینوکس معمولا گزینه های سفارشی سازی بیشتری را ارائه می دهند و اگر شما یک توسعه دهنده یا مدیر سیستم هستید، این موضوع برای شما مفید خواهد بود.
  3. هر سیستم عاملی رفتار متفاوتی دارد و انتخاب سیستم عاملتان شما را قادر می سازد تا تجربه خود را شخصی سازی کنید.

توجه داشته باشید که با انتخاب میزبانی اشتراکی، به موارد و قابلیت هایی که شرکت ارائه کننده میزبانیتان برای شما فراهم می کند، محدود می شوید -به عنوان مثال در سرویس های اشتراکی مسیرهاست سیستم عامل های CentOS -Linux  یا Windows  ارائه می شوند- در حالی که با انتخاب یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی، شما دارای کنترل کامل هستید. به همین علت است که باید نقاط قوت و ضعف هر دو گزینه را بدانید.

 

مقایسه میزبانی لینوکس و ویندوز

هنگام انتخاب سیستم عامل سرور، بعضی از مردم می گویند که بدون هیچ فکری، لینوکس را انتخاب کن! اگرچه نمی توانیم این موضوع را انکار کنیم که امروزه لینوکس محبوب ترین گزینه است، اما در عین حال تنها گزینه نیست.

در این بخش همه مزایا و معایب لینوکس و ویندوز را توضیح می دهیم و پیشنهاداتی راجع به این که کدامیک برای چه گروهی سودمند است را ارائه خواهیم داد.

 

میزبانی لینوکس

همانطور که احتمالا می دانید، لینوکس یک سیستم عامل open-source است که به طور گسترده توسط توسعه دهندگان استفاده می شود. همچنین انتخاب محبوب تری برای پلت فرم های میزبانی می باشد.

 

میزبانی وب لینوکس

 

این که لینوکس برای میزبانی های وب در دنیا گزینه برتر است، اتفاقی نیست، اما برای کامپیوتر های شخصی منازل، نمی تواند با سیستم عامل های ویندوز یا مک رقابت کند. در ادامه به بررسی دلایلی که چرا برای سرورها، لینوکس گزینه منتخب است، خواهیم پرداخت:

  • ثبات بیشتر: لینوکس به خاطر ثباتی که دارد، سیستم عاملی مشهور است. از آن جایی که لینوکس یک پلت فرم open-source است، تقریبا می تواند برای هر محیطی استفاده شود و به طور مداوم نیز تحت توسعه است.
  • امنیت افزایش یافته: این سیستم عامل به خصوص به دلیل ماهیت open-source اش، ایمن تر از ویندوز در نظر گرفته شده است.
  • قیمت کمتر: لینوکس رایگان است، در حالیکه اگر بخواهید ویندوز را روی یکی از سرورهای خود راه اندازی کنید، باید بابت لایسنس آن هزینه بپردازیم. این بدان معنی است که ارائه دهندگان میزبانی می توانند پس انداز شما را با برنامه های ارزان تر بیشتر کنند.

در حقیقت، یکی از دلایل انتخاب لینوکس به عنوان سیستم عامل سرور شما، منحنی یادگیری آن است. هر کسی می تواند نحوه استفاده از سیستم را بیاموزد، اما برای استفاده بیشتر، باید با خط فرمان آن (command line) احساس راحتی کنید.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر شما یک برنامه نویس یا مدیر سیستم هستید، احتمالا لینوکس برای شما بهترین گزینه است. حتی اگر تازه کار هستید، در صورتی که علاقمند به یادگیری هستید، می توانید آن را انتخاب کنید.

 

میزبانی ویندوز

ویندوز نیاز به معرفی ندارد، چرا که معروف ترین سیستم عامل در دنیا است و اگرچه ممکن است شما با کاربرد آن در کامپیوترهای شخصی آشنایی بیشتری داشته باشید، اما این سیستم عامل همچنین برای سرورها نیز تحت عنوان ویندوز سرور، قابل دسترسی است.

 

میزبانی وب ویندوز

 

در سال های گذشته، موضوع ویندوز یا لینوکس از دیدگاه میزبانی، موضوع جالبی بوده است. لینوکس از نظر شخصی سازی و امنیت، کامل تر می باشد. اما ویندوز سعی کرده که این فاصله را تا حد امکان کاهش دهد. در حقیقت، ویندوز نسبت به جایگزین open-source خود (لینوکس) مزایایی دارد که شامل موارد زیر است:

  • راه اندازی آن ساده تر است: اگر شما هر دو پلت فرم را استفاده کرده اید، احتمالا در حال حاضر موافق هستید که ویندوز از نظر پیکر بندی و راه اندازی ساده تر از لینوکس است.
  • استفاده از .NET framework آسان می باشد: گسترش برنامه های وب سایت که از .NET framework استفاده می کنند، در محیط Windows-based آسان تر است.

باید توجه داشته باشید که هنوز ثبات و امنیت را ذکر نکرده ایم. اگر چه ویندوز ذاتا غیر قابل اعتماد نیست، اما از نظر این دو شاخصه، تقریبا در رده لینوکس نیست.

با در نظر داشتن این موضوع، سه دسته کاربر می توانند با استفاده از ویندوز به عنوان سیستم عامل سرورشان سود ببرند:

  • اول از همه، اگر سهولت استفاده مهم ترین جنبه از نظر شماست، ویندوز را انتخاب کنید.
  • اگر قصد دارید از .NET framework برای گسترش برنامه هایتان استفاده کنید، ویندوز انتخابی منطقی است.
  • در آخر، اگر نمی خواهید با تعداد زیادی گزینه سفارشی سازی سرو کار داشته باشید و فقط می خواهید از یک سیستم عامل که در چهارچوب خاصی کار می کند استفاده کنید، احتمالا ویندوز برای شما انتخاب درستی است.

 

نتیجه گیری

اگر در حال تصمیم گیری در خصوص پیکر بندی سرور خود (سرور مجازی یا سرور اختصاصی) هستید، اشراف به مزایا و معایب لینوکس و ویندوز در خصوص میزبانی حائز اهمیت است. انتخاب سیستم عامل تقریبا روی هر جنبه ای که با آن تعامل دارید اثر می گذارد، پس نباید ساده در نظر گرفته شود.

وب سرور ویندوز IIS و وب سرور لینوکس Apache می باشد، سیستم عامل های ویندوز معمولاً گران تر از سیستم عامل های لینوکس هستند. چراکه  ویندوز open source نبوده و استفاده از آن مستلزم خرید لایسنس (license) از مایکروسافت می باشد، ضمن اینکه پشتیبانی از محصولات Microsoft روی وب سرورهای ویندوزی، یک حسن برای آن ها محسوب می شود. اما سیستم عامل لینوکس معمولاً دارای ثبات و امنیت بیشتری نسبت به سرورهای ویندوز بوده و کمتر در معرض تهدید قرار می گیرند. البته با در نظر گرفتن تمامی مسائل امنیتی بر روی هر دو سیستم، امنیت هر دو پلتفرم تضمین شده است.

سیستم عامل ویندوز از زبان های ASP و ASP.NET پشتیبانی می کند که صاحب امتیاز آن شرکت مایکروسافت است. ASP تنها در سرورهای ویندوز قابل اجرا می باشد و لینوکس این زبان را پشتیبانی نمی کند.

سیستم عامل لینوکس زبان های Perl , Python , PHP و CGI را پشتیبانی می کند. البته زبان PHP در سرورهای ویندوز نیز قابل اجرا است، اما PHP نصب شده روی سرور ویندوز در برخی موارد مشکلاتی را به وجود می آورد.

به طور معمول و استاندارد برای ASP و ویندوز از بانک اطلاعاتی SQL Server و برای PHP و لینوکس از بانک اطلاعاتی My SQL استفاده می شود.

برای کار با هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز از یک واسط مدیریتی به نام کنترل پنل استفاده خواهد شد. کنترل پنل هایی نظیر ام اس پی کنترل (MSPControl)، پلسک (Plesk) و هاستینگ کنترلر (Hosting Controller) برای سیستم عامل Windows و کنترل پنل هایی نظیر سی پنل (cPanel)، پلسک (Plesk) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) برای سیستم عامل Linux استفاده می شود.

بعضی از مواقع، مردم لینوکس را به عنوان گزینه پیش فرض سرور پیشنهاد می کنند. زیرا open-source است، به مقدار زیادی سفارشی سازی شده و (از نظر فنی) ایمن تر است. با این حال، روزهایی که ویندوز نمی توانست در حوزه هاستینگ رقابت کند، گذشته است. امروزه، شاید سرورهای ویندوز به اندازه همتایان خود محبوب نباشند، اما مزایای فراوانی مانند سهولت در استفاده دارند.

درباره مبحث مقایسه و انتخاب میان لینوکس یا ویندوز در حوزه هاستینگ چه فکری می کنید؟ نظرات خود را از طریق بخش نظرات در قسمت زیر با ما در میان بگذارید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید