در بخش قبلی در رابطه با اهداف انتخاب یک اینفلوئنسر صحبت کردیم (مقاله قبلی را می توانید از اینجا مشاهده فرمایید). در این قسمت می خواهیم انتخاب یک اینفلوئنسر صحیح را بررسی نماییم. خب بریم سراغ مطلب اصلی.

انتخاب بهترین اینفلوئنسر برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی و رساندن پیام خود به گوش مخاطبان

یک اینفلوئنسر ایده آل برای شما کسی است که:

  • بصورت فعال مخاطبین شما را ترغیب کند.
  • ارزش های اصلی برند شما را با پیام مورد نظر، هم تراز کند.
  • برند شما را با یک روش معتبر ارتقا دهد.

اینفلوئنسرها ربات های انسانی برای استخدام و یا تبلیغ نیستن. به عنوان یک برند، شما بر روی یک رابطه سرمایه گزاری می کنید – رابطه ای بین شما، Influencer و مخاطبین وی.

معمولا اینفلوئنسرها را به سه دسته کلی تقسیم می کنند:

  • Micro Influencer (اینفلونسرهای کوچک)
  • Power Middle Influencer (اینفلونسرهای متوسط)
  • Macro Influencer (اینفلونسرهای بزرگ)

اینفلونسرهای کوچک (Micro Influencer)

Micro Influencer ها معمولا دارای قدرت تبلیغات زیادی نیستند و مخاطبین زیادی هم ندارند و در برخی از موارد ممکن است به صورت تخصصی باشند و افراد عادی در پیج های آن ها فعالیت نداشته باشند. معمولا تعداد فالوورهای این افراد چیزی کمتر از ۲۰۰۰۰ مخاطب است.

اینفلوئنسرهای متوسط (Power Middle Influencer)

افرادی که بین ۲۰۰۰۰ تا حدود ۲۵۰۰۰۰ نفر فالوور دارند در این دسته قرار می گیرند. این اینفلونسرها عموما تجربه کار با برندها و انواع تبلیغات را دارند.

اینفلوئنسرهای بزرگ (Macro Influencer)

معمولا تعداد فالوورهای این دسته از ۲۵۰۰۰۰ نفر شروع می شود و ممکن است برخی حتی بیشتر از ۱ میلیون فالوور هم داشته باشند.

ابزارهای Influencer Marketing

برنامه های بسیار زیادی برای بازاریاب ها و اینفلوئنسرها طراحی شده است که شما می توانید هم بر روی تلفن های همراه و هم روی کامپیوترهای خود نصب و استفاده نمایید. بسیاری از این پلتفرم ها برای سهولت و مدیریت کارها و جستجو ها طراحی شده است. لیست برخی از این نرم افزارها به شرح زیر است:

  • Onalytica
  • BuzzSumo
  • BuzzStream
  • GroupHigh
  • Sprout Social
  • Traackr

چه کسی باید محتوا را تولید کند؟

این سوال همواره یکی از کلیدی ترین مسائل و چالش بین اینفلوئنسرها (Influencer) و بازاریاب ها (Marketer) است. رویکردهای مختلفی برای مدیریت و انجام این مورد وجود دارد. بهترین حالت این است که خود اینفلوئنسر محتوای تبلیغ را ایجاد کند. به این حالت در اصطلاح IGC می گویند (Influencer Generated Content). اینفلوئنسر با توجه و اتکا به تجربیات خود و شناختی که از مخاطبانش دارد، سرویس و یا محصول شما را تبلیغ می کند. همچنین دقت داشته باشید نیازی به عدد بزرگ برای تعداد فالوورها نیست. مطمئن باشید حتی یک اینفلوئنسر با فالوورهای کم نیز می تواند برای شما مثبت و نتیجه بخش باشد. یکی از مهم ترین نکات در انتخاب فلووئنسر، فعالیت او در همان فیلد کاری شماست. برای مثال مطمئنا نباید تبلیغ یک شرکت تامین کننده مصالح ساختمانی را به یک شخص فعال در بازار مد داد.

اندازه گیری عملکرد کمپین با استفاده از KPI های مرتبط

بزرگ ترین چالش برای بازاریاب ها (Marketers) محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment- ROI) است. پس از استفاده از یک کمپین Influencer Marketing موارد زیادی در محاسبه ارزش یک برند وجود دارد که محاسبه آن ها پیچیده به نظر می آید. اما خبر خوب این است که پیگیری کمپین Influencer کار دشواری نیست. متدهای مختلفی برای پیگیری و تراک کردن اهداف خاص در یک کمپین وجود دارد.

در ادامه برخی از این اهداف را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

Visibility (دیده شدن)

دیده شدن تبلیغ و جلب توجه آن در بازاریابی و پلن های تبلیغاتی بسیار مهم است. برای مثال تبلیغ یک بازیگر مشهور برای یک برند تلفن همراه را در نظر بگیرید. این تبلیغ ممکن است چندین میلیون بار دیده شود.

Engagement (درگیر شدن مخاطب)

این مورد را می توان در تعداد لایک ها، کامنت ها، به اشتراک گذاری ها و… بررسی کرد.

Conversions (تبدیل)

همه برندها و کمپانی ها به دنبال سورس مشتریان هستند که از چه طریقی به CTA بیشتر (Call to Action) دست پیدا کنند. برای هر نوع تبدیل (Conversion – فرایند تبدیل مخاطب به مشتری) یک KPI متفاوتی وجود دارد. برای مثال: فروش (لینک های وابسته، کدهای تخفیف)، تعداد فالوورها و Opt-in Emails (ایمیل هایی که در آن ها کاربر دعوت به انتخاب لینک می شود).
معمولا در Influencer Marketing برای ردیابی مشتریان از کدهای تخفیف خاص برای هر اینفلوئنسر (Influencer) استفاده می کنند.

 

در مقاله بعدی اهمیت Influencer Marketing برای برندها به همراه یک نتیجه گیری از این مدل بازاریابی را به شما ارائه می دهیم.

با ما همراه باشید…

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید