Influencer Marketing

در این مقاله می خواهیم Influencer Marketing (اینفلوئنسر مارکتینگ) را بررسی و تحلیل کنیم. قصد داریم خیلی ریزبینانه و دقیق این موضوع را بررسی کنیم، پس برای اینکه حوصله شما سر نرود، مطلب را در سه بخش منتشر می کنیم. پس بیاید ببینیم چجوری شاخ های مجازی پول در می آورند؟!

امروزه، مردم نسبت به تبلیغات و فعالیت شرکت های تبلیغاتی، خیلی بدبین هستند. طرح های تبلیغاتی بزرگ و پر هزینه، ادعاهای عجیب و غریب، نادیده گرفتن فهم و درک مخاطب و در کل طراحی پکیج های تبلیغاتی که صرفاً جذاب هستند! و خیلی دلایل دیگر، باعث شده تا تصور مردم نسبت به تبلیغات، بسیار تغییر کند. وظیفه تبلیغات در نگاه اول معرفی محصولات و سرویس ها است. اما در حال حاضر به دلیل اشباع شدن بازار از هر نوع مدل تبلیغی، متاسفانه شیوه های سنتی و قدیمی تبلیغات دیگر جوابگوی نیاز شما نخواهد بود و تبلیغات شما باید حس متفاوتی به مشتری القا کند. بخصوص اگر قصد فعالیت بر بستر اینترنت را داشته باشید. با ما همراه باشید تا در این مقاله اینفلونسر مارکتینگ را بررسی کنیم.

قبل از شروع مقاله یک مورد را باید خدمت شما عرض کنم؛ راستش هرچقدر تو اینترنت و سایت های فارسی چک کردم، نتونستم از املای صحیح کلمه Influencer به فارسی مطمئن بشم. برای همین موضوع، در بعضی جاها از “اینفلوئنسر” استفاده کردم و در بعضی جاهای دیگه “اینفلونسر“.

Influencer Marketing (اینفلوئنسر مارکتینگ) چیست؟

برای بررسی دقیق موضوع ابتدا باید بدانیم اینفلونسر (Influencer) کیست. در دنیای دیجیتال و آنلاین، اینفلونسر به فردی گفته می شود که مدت های طولانی (مثلا چند ماه و یا چندین سال) را صرف تولید (یا تولید و انتشار) و به اشتراک گذاری مطالب مفید و ارزشمندی بر بستر اینترنت نموده و دارای مخاطبین زیادی هم هست. معمولا نظرات این فرد برای جامعه مخاطبینش قابل احترام بوده و می تواند روی آنها تاثیرگزار باشد. این افراد که به عنوان influential people یا اشخاص بانفوذ تعریف می شوند، می توانند شخصیت های سیاسی، بازیگران، ورزشکاران یا حتی مردم عادی باشند.

یک بدنساز حرفه ای (یا مربی فیتنس) را در نظر بگیرید که از زندگی روزانه اش و تلاش و موفقیت هایش و سایر موارد مربوط به زندگی خودش در اینستاگرام به صورت روزانه عکس و فیلم آپلود می کند و به دلیل جذابیت هایی که دارد برای عده ای برجسته (Bold) شده و روز به روز به تعداد فالوورهای او افزوده می شود. حالا فرض کنید این شخص برای یک برند محصولات مکمل غذایی تبلیغ کند. خب مشخص است که تبلیغ این شخص برای فالوورهایش جذاب و قابل اعتماد بوده و قطعا روی مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود. به این کار اینفلونسر مارکتینگ می گویند! در واقع اکر بخواهیم تعریفی از Influencer Marketing ارائه دهیم بهتر است به این صورت بیان کنیم:

اینفلونسر مارکتینگ مدلی از بازاریابی است که روی افراد موثر (Influencer) تمرکز می کند نه روی بازار هدف. در واقع با استفاده از اینفلونسر مارکتینگ شما پیام خود را توسط یک فرد Influencer به گوش مخاطبین خود می رسانید. هدف از اینفلونسر مارکتینگ، تبدیل فالوورهای آن فرد به مشتری است. این روزها بسیاری از روش های تبلیغاتی جنبه منفی پیدا کرده اند و با کوچکترین انحراف (مثلا اگر تبلیغ خلاقانه و تاثیرگذاری نباشد) نمی تواند اعتماد مخاطب را جذب کند و حتی تاثیر منفی روی آن برند خواهد داشت.

لوازم آرایشی و بهداشتی

مثال هایی از Influencer Marketing در ایران:

سه مورد بالا جز مثال هایی هستند که از سلبریتی ها (Celebrity) برای تبلیغ برند خود استفاده کرده اند. اما در دنیای مجازی (بخصوص اینستاگرام در ایران) داستان کمی متفاوت تر از دنیای واقعی است. در چند سال اخیر به دلیل گسترش شبکه های اجتماعی در تمامی لایه های جامعه، تاثیر تبلیغات بر بستر اینترنت بسیار محسوس تر و ارزشمندتر شده است. تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیز در همین راستا پیشرفت کرده و به بستری موثر و کاملا مفید برای تبلیغات مبدل شده است. امروزه یکی از مهم ترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) اینفلوئنسر مارکتینگ است. در ادامه به بررسی اجمالی موضوعات مطرح در Influencer Marketing می پردازیم.

Influencer Marketing در دنیای دیجیتال (اینترنت)

بیشتر مخاطبان اینترنت حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند و به صورت روزانه از آن استفاده می کنند. در شبکه اجتماعی اینستاگرام که این روزها بسیار پرطرفدار است و حداقل برای ما ایرانیان پاتوق بسیار شلوغی است، اینفلوئنسر مارکتینگ نیز بسیار پررنگ تر از سایر نقاط اینترنت است.
(ما در این مقاله تمرکز خود را بیشتر روی اینستاگرام می گذاریم و Case Study های خود را از آنجا برداشته ایم)
برای اینکه پلن Influencer Marketing خود را شروع کنید باید ابتدا فیلد تخصصی کار خود را تعیین کنید. برای موفقیت در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود باید ۳ مورد زیر را رعایت کنید:

  • اهداف خود را دقیق و واضح تعیین نمایید.
  • انتخاب اینفلوئنسر صحیح برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی و رساندن پیام خود به مخاطبان
  • اندازه گیری عملکرد کمپین با استفاده از KPI های مرتبط

اهداف خود را دقیق و واضح تعیین کنید

برندها باید قبل از سنجش میزان موفقیت، اهداف خود را به طور کاملا مشخص تعیین کنند. باید ببینید هدف شما از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ افزایش ترافیک؟ افزایش فروش؟ افزایش فالوورها؟ و…
بر اساس مطلاعات لینکیا (Linqia’s Study) درگیر کردن ذهن مخاطب (Engagement) مهم ترین هدف کمپین های Influencer Marketing بوده است.

Influencer Marketing

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می فرمایید افزایش تعداد کلیک ها، تاثیرات احساسی، افزایش نرخ تبدیل (تبدیل بازدید کننده به مشتری) و… در رده های بعدی قرار گرفته‌اند.

اهداف مشترک بین اکثر کمپین های Influencer:

تقریبا تمامی کمپین های Influencer یک سری هدف مشخص را دنبال می کنند و به نحوی یک مجموعه قانون نانوشته را رعایت می کنند. لیست زیر برخی از اهداف آنهاست:

  • شناخت برند به همگان (یا حداقل جامعه بازار هدف)
  • افزایش فروش
  • ایجاد یک تعامل مشترک
  • دستیابی به مخاطبین و مشتریان جدید

بررسی یک کیس استادی (Case Study)

چگونه پیتر تامس (Peter Thomas) از یک Influencer برای افزایش فروش خود استفاده کرد؟

برند لوازم زیبایی و محافظت پوست “پیتر تامس رث” (Peter Thomas Roth) با Arielle Charnas برای پلن تبلیغاتی خود قرارداد بست. هدف اصلی آن، افزایش فروش محصولات خط تولید ماسک های زیبایی بود.

PTR

این بلاگر (Arielle Charnas) در وب سایت و اسنپ چت خود از این برند تعریف کرد و از مزایای استفاده از یک مدل ماسک برای محافظت از پوست گفت.

Ariel Lec Charnas

پس از تبلیغ Snapchat که ایشان در رابطه با یک مدل ماسک ۵۲ دلاری ($۵۲ Rose Stem Cell Gel Mask) استوری (Story) کرده بود، شرکت PTR اعلام کرد که ۱۷,۵۶۵ دلار در کمتر از ۲۴ ساعت (حدود ۱۲ ساعت) فروخته است که برابر ۵۰۲ عدد از این ماسک بوده است.

در قسمت بعدی اهمیت “انتخاب اینفلوئنسر صحیح” و ادامه مقاله را بررسی می کنیم.

بزودی بر می گردم…

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید