اگر دو مقاله ابتدایی اینفلوئنسر مارکتینگ را مطالعه فرمودید…من را بسیار خوشحال کردید و شما را به خواندن این مقاله هم دعوت می کنم. اگر هم مقالات قبلی را مطالعه نفرمودید، لینک های زیر را دنبال کنید:
مقاله اول
مقاله دوم

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها مهم است؟

تقریبا در اکثر موارد، نتیجه کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ مثبت بوده است. طبق بررسی های به عمل آمده و تجارب کسب شده، برندها پس از یک یا چند کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ نتایج درخشانی از تبلیغات خود دریافت کرده اند. Influencer Marketing برای شما اعتبار کسب می کند، مقرون به صرفه است و از برند تجاری شما یک نام همیشگی می سازد.

در ادامه ۳ مورد از مهم ترین تاثیرات Influencer Marketing بر روی کسب و کار شما را بررسی می کنیم.

تاثیر موفق

یکی از ارزشمندترین نتایج و دستاوردهای Influencer Marketing برای شما، کسب یک اعتبار طلایی در بین مخاطبان و مشتریان است. چالشی که در اینجا مطرح می شود، محتوایی است که می خواهید با آن در ذهن مخاطب بمانید و در واقع با آن خصیصه و یا نام شناخته شوید. انتخاب این محتوا بسیار مهم بوده و بر آینده برند تاثیرگذار است. در صورت انتخاب یک اینفلوئنسر مشهور (با مخاطب یا فالوور بالا) اولین حرکت (تبلیغ-محتوا) شما بسیار مهم و سرنوشت ساز است.
در اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب اعتبار به حدی مهم و حیاتی است که به عنوان مهم ترین جنبه از آن یاد می شود که در سایر مدل های سنتی تبلیغات و بازاریابی وجود نداشته است.

برای روشن شدن موضوع، کیس استادی (Case Study) زیر را بررسی می کنیم.

نام پروژه : چای بیگلو (Bigelow Tea)

این شرکت که در صنایع مربوط به چای فعالیت دارد، با همکاری بلاگرهای هنرمند (DIY art Bloggers) که در زمینه های سلامتی فعالیت داشتند، حدود ۳۲۰۰۰ نفر به دیتابیس مشتریان خود اضافه نمود. در ادامه کمپین، افزایش ۱۸.۵ درصدی فروش برای این شرکت حاصل شد.
بدترین اشتباهی که یک برند و یا یک کمپانی می تواند مرتکب شود، ارسال پیامی به مخاطبین است که باعث شود اعتبار آن برند متزلزل شود. مسلما در دوره ای که انفجار اطلاعات در جریان است و همگان به اطلاعات به صورت رایگان دسترسی دارند، مخاطبین پیام های شما نیز بسیار باهوش تر از قبل هستند و قدرت تشخیص یک پیام خلاقانه و هنرمندانه را از یک پیام معمولی دارند. هرچه محتوای پیام های شما جذاب تر باشند مخاطب شما بیشتر درگیر می شود. در واقع جذابیت محتوایی باعث می شود که بین شما و مخاطبتان یک تعامل سازنده شکل گیرد و خواننده تمایل یابد، پیام را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.

ایجاد یک ROI قوی (حتی برای بودجه های کمتر)

همانطور که قبل تر اشاره شد، محاسبه ROI در کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ یادآور چالشی دشوار برای بازاریاب ها است. یک برند برای کدام هدف باید وارد Influencer Marketing شود؟ افزایش فروش (Sale)، افزایش تبدیل (Conversion) و یا تاثیر بر مخاطب؟ در جواب باید گفت که به اهداف هر برند در یک کمپین بر می گردد و ممکن است کاملا متفاوت از هم باشند.

هر معیاری بر اساس اولویت های یک برند، متفاوت است. بر اساس گزارشی از بلاگ تامسون به ازای هر ۱ دلار خرج حدود ۶.۵ دلار فروش بر می گردد. این مطالعه و این اعداد نمی توانند نماینده تمامی کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ باشند، اما تقریبا همه استفاده کنندگان از Influencer Marketing بر سر این قضیه توافق دارند که اینفلوئنسر مارکتینگ کاملا مقرون به صرفه است.

نمودار درآمد به ازای هر ۱ دلار خرج اینفلوئنسر

البته شما نیازی به صرف بودجه زیادی برای رسیدن به یک نتیجه درخشان در یک کمپین اینفلوئنسری ندارید. در حقیقت حدود ۶۰ درصد از اینفلوئنسرها بودجه زیر ۱۰ هزار دلار نیاز دارند. شکل زیر نموداری است از یک نظرسنجی که از آمارهای بازایاب ها بدست آمده است:

نتایج نظرسنجی بازاریاب ها برای تخمین هزینه اینفلوئنسرها

پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا با اینفلوئنسرهای کوچک که هزینه پایین تری برای تبلیغات دریافت می کنند، شروع کنید.

شناساندن برند به مخاطبان

اگر شما بهترین و جذابترین محصولات را هم داشته باشید…
اگر بهترین وب سایت فروش را هم داشته باشید…
در تمامی شبکه های اجتماعی بهترین پروفایل و کانال داشته باشید…
اما وقتی هیچ مشتری شما را نمی شناسد چه اتفاقی برای شما می افتد؟

در معرض دید قرار گرفتن و شناخته شدن، بالاترین دستاورد Influencer Marketing است.

در ادامه یک کیس استادی (Case Study) را بررسی می کنیم.

Case Study: کمپین اینفلوئنسری اینستاگرامی  Milton & King’s

این کیس مثال بسیار خوبی از شناساندن برند (Brand Awareness) توسط Influencer Marketing است که از نمونه های اسکرانچ (Scrunch’s Case Study) است.

کمپین اینستاگرامی Milton & King’s

نتایج این کمپین:

  • انتشار بیش از ۱۵۰ قسمت از محتواهای پیوسته در اینستاگرام
  • حدود ۸۴۰۰۰ خرید (Engagement)
  • دستیابی به حدود ۱ میلیون مخاطب
  • افزایش +۱۰۰۰۰ فالوور واقعی در اینستاگرام

برای اطلاع از نحوه تبلیغات و هشتگ ها و محتوای مورد استفاده Milton & King’s می توانید به پیج اینستاگرام آنها سر بزنید. این فقط یک نمونه از تمامی مثال های موجود است. در واقع تاثیرات شناساندن برند شما (Brand Awareness) توسط یک اینفلوئنسر به مخاطبان می تواند فوائد زیر را داشته باشد:

  • معرفی برند و محصولات شما به هزاران مخاطب جدید
  • ایجاد یک ویترین برای محصولات در جهت جذب مخاطبین و مشتریان واقعی
  • ایجاد اعتماد برای مشتریانی که از طریق محتوای تولید شده توسط مصرف کننده ها ایجاد شده است (مانند بررسی ها – Reviews)
  • افزایش فالوورهای (مخاطبان) شبکه های اجتماعی شما

در این ۳ قسمت به بیان حزییات (تا حدی) مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ و سایر موارد مربوط به آن پرداختیم. امیدوارم که توانسته باشیم مطلب مفیدی را نگارش کنیم و رضایت خواننده را جلب نماییم. در پایان لازم دانستم چند نکته را در باره Influencer Marketing خدمت شما خوانندگان گرامی عرض نمایم.

  • کار کردن با یک اینفلوئنسر به صورت مستقیم کار اشتباهی به نظر می آید و حتما سعی کنید که با متخصصان بازاریابی در این باره شروع به مشاوره و همکاری نمایید.
  • یادتان باشد در اینفلوئنسر مارکتینک مهم ترین نکته محاسبه ارزش و ROI است. در این خصوص پیشنهاد می گردد، قبل از هرچیز اهداف و KPI های خود را برای شروع پلن اینفلوئنسری آماده کنید.
  • انتخاب اینفلوئنسر اشتباه ممکن است منجر به هدر دادن وقت و هزینه شما گردد و نتیجه ای را نیز در بر نداشته باشد. پس قبل از انتخاب Influencer پیشینه و رزومه وی را به صورت کامل بررسی نمایید.

در این مقاله تمامی تلاش من بر روی توضیح مفاهیم Influencer Marketing و آشنایی کلی با این موضوع بود. در مقالات بعدی سعی می کنم مباحث و موضوعات داغ Influencer Marketing را به صورت تخصصی بررسی کنم. پس با ما باشید و ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

آیا پس از خواندن این مقاله به فکر ایجاد یک کمپین اینفلوئنسری نیفتاده اید؟

آیا نمی خواهید خودتان Influencer شوید؟

به نظر شما این روش بازاریابی مانند سایر روش های دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) هر روز طرفداران و مشتریان بیشتری پیدا می کند؟

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
از همراهی صمیمانه شما عزیزان تشکر می کنم.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید