ممکن است متوجه شده باشید که هر وب سایتی URL صفحات خود را به نحوی خاص طراحی و تنظیم می کند. عده ای از رشته های تصادفی اعداد یا حروف برای شناسایی پست های خود استفاده می کنند، در حالی که دیگران لینک های توصیفی را انتخاب می کنند. این URL ها اصطلاحا پیوند یکتا یا «permalink» نامیده می شوند و نحوه سازماندهی و تنظیم آنها از آنچه تصور می کنید، مهمتر است.

بعضی از پلتفرم ها، مانند وردپرس، به طور پیش فرض از ساختار permalink مبهمی استفاده می کنند. با این حال، شما می توانید این تنظیمات پیش فرض را به راحتی تغییر دهید. بعد از اینکه تصمیم گرفتید مناسب ترین گزینه برای شما و بازدیدکنندگان وب سایت شما کدام یک است، تنها با چند کلیک می توانید ساختار مدنظر خود را انتخاب کنید.

در این مقاله، ما در مورد permalink و اهمیت پیکربندی آن، صحبت می کنیم. سپس نحوه تغییر ساختار permalink را در وردپرس آموزش داده و تمام گزینه های ارائه شده در این پلتفرم را معرفی خواهیم کرد.

به طور کلی permalink ها URL های دائمی و استاتیک صفحات خاص و پست های وب سایت شما می باشند. به عنوان مثال، permalink یک صفحه همانند زیر است:

پیوند یکتا

قسمت اول URL در یک وب سایت خاص همواره یکسان است و بخش انتهایی آن، متغیر است، که اصطلاحا slug نامیده می شود. هنگامی که بحث در مورد تغییر ساختار permalink به میان می آید، عمدتا منظور تغییر قسمت slug می باشد.

دلایل اهمیت انتخاب دقیق پیوند یکتا یا permalink

Slug های توصیفی پر مفهوم تر هستند: به طور پیش فرض، وردپرس از رشته های اعداد برای slug پست های شما استفاده می کند، که به کاربران هیچ چیزی در مورد محتوا نمی گوید.
استفاده از ساختارهای خاص مزایای زیادی را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) به همراه دارد. به عنوان مثال، استفاده از کلمات کلیدی خود به عنوان بخشی از slug، ممکن است باعث بهبود رتبه بندی شما در موتورهای جستجو شود.

به خاطر سپردن بعضی از ساختارها آسان تر است: slug های با نام های توصیفی را ساده تر می توان به خاطر سپرد، که این موضوع می تواند یک امتیاز مثبت باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، ساختار permalink پیش فرض وردپرس چندین گزینه مختلف را ارائه می دهد. خوشبختانه، درک این گزینه ها و تغییر آنها بسیار ساده است.

۶ ساختار مختلف پیوند یکتا یا permalink در وردپرس

وردپرس برای انتخاب چگونگی ساختار پیوند یکتا به شما چند گزینه می دهد. ساده ترین روش تغییر permalink این است که در داشبورد خود به قسمت تنظیمات> پیوندهای یکتا بروید. شما می توانید یک گزینه را از لیست انتخاب کنید و سپس روی گزینه ذخیره تنظیمات کلیک کنید:

افزونه هایی همچون Yoast SEO نیز چندین نوع ساختار permalink گوناگون را به شما ارائه می دهد.

توجه داشته باشید که در صورتی که بیش از ۶ ماه از شروع به کار وب سایت شما گذشته باشد، تغییر ساختار permalink ها ایده خوبی نیست، چرا که باعث ایجاد لینک های شکسته (broken links) می گردد. البته می توانید این تغییر را انجام دهید، فقط باید کمی زمان بگذارید تا اطمینان یابید تمام صفحات و ادرس ها به درستی کار می کنند.

در ادامه به بررسی گزینه های پیوند یکتا ارائه شده توسط وردپرس خواهیم پرداخت:

۱- Plain(ساده)

ساختار Plain گزینه ای است که وردپرس به طور پیش فرض استفاده می کند. با استفاده از این ساختار، پست ها و صفحات شما توسط شناسه های آنها شناسایی می شوند:

پیوند یکتا چیست

http://examplewebsite.com/؟p=123

در این شرایط، slug یک عدد ساده و ساختار بسیار تر و تمیز است، اما این نوع permalink چیزی در مورد محتوای لینک به شما نمی گوید. به طور کلی، استفاده از رشته های عددی به عنوان slug ایده خوبی نیست، زیرا آنها هیچ مزیتی برای SEO وب سایت شما ندارند.

با این حال، استفاده از شناسه عددی تحت بعضی از شرایط خاص می تواند مفید باشد. برای مثال، در فروشگاه های آنلاین بزرگ، ممکن است ایجاد slug مجزا برای هر محصول ممکن نباشد، بنابراین استفاده از ID محصولات ترجیح داده می شود.

۲- (Day and Name) روز و نام

قالب روز و نام، پست های شما را با توجه به عناوین و زمانی که آنها منتشر شدند، شناسایی می کند:

http://examplewebsite.com/2018/02/07/sample-post/

از دیدگاه SEO، این فرمت تا حدی کارآمد است زیرا اطلاعات ارزشمندی همچون نام پست و تاریخ دقیقی که این پست منتشر شده است را برای بازدید کننده ها فراهم می کند. مورد دوم حتی می تواند به یک بازدیدکننده در تصمیم این که آیا یک پست ارزش خواندن دارد یا خیر، کمک کند. پست هایی که اخیرا منتشر شده اند کمتر احتمال دارد که محتوایی منقضی شده داشته باشند، بنابراین در دسترس بودن چنین اطلاعاتی در یک نگاه می تواند برای خوانندگان مفید باشد.

با این حال، این مورد می تواند در بعضی شرایط به ضرر شما تمام شود، زیرا ممکن است بعضی از بازدیدکنندگان با مشاهده زمان انتشار محتوای شما، در صورت قدیمی بودن، از آن صرف نظر کنند. به عنوان مثال، ما تاریخ انتشار دقیق پست را در permalink قرار نمی دهیم، اما تاریخ پست را در صفحه هر مقاله نمایش می دهیم.

۳- Month and Name (ماه و نام)

این فرمت اساسا مشابه گزینه قبلی است. تنها تفاوت این است که فقط شامل سال و ماه انتشار مطب می شود، نه روز:

http://examplewebsite.com/2018/02/sample-post/

جوانب مثبت و منفی که در گزینه قبلی عنوان شد، برای این حالت نیز صادق است. اگر شما قصد دارید که از تاریخ انتشار به عنوان بخشی از پیوند یکتا مطالب خود استفاده کنید، توصیه می کنیم از گزینه روز و نام استفاده کنید، زیرا کمی بیشتر توصیفی است.

۴- Numeric (عددی)

ساختار permalink عددی نیز پست های شما را با شناسه های آنها مشخص می کند. اما در این قالب، به هر slug یک پیشوندarchives (آرشیو) اضافه می شود:

http://examplewebsite.com/archives/123

با وجود اینکه این نوع URL ها معمولا فشرده و کوتاه هستند، اما با این حال، به طور خاص به یاد ماندنی و یا توصیفی نیستند، مانند فرمت Plain. همچنین وجود پیشوند archives ممکن است، باعث شود بعضی از بازدیدکنندگان تصور کنند که این محتوا قدیمی است. به همین دلیل، استفاده از این ساختار معمولا توصیه نمی شود.

۵- Post Name (نام پست)

فرمت نام پست به سادگی عنوان پست شما را به عنوان slug قرار می دهد، مانند این:

http://examplewebsite.com/sample-post

در میان ساختارهای permalink وردپرس، این مورد گزینه نسبتا برتر است و ما برای بیشتر سایت ها استفاده از این نوع permalink را توصیه می کنیم. این فرمت مزایای زیادی دارد چرا که شما یک URL کوتاه که عنوان پست را نشان می دهد خواهید داشت، که این موضوع باعث می شود permalink مطالب شما به یاد ماندنی و توصیفی باشند.

ضمن اینکه می توانید با تنظیمات ساده ای، عنوان دسته بندی مطلب را نیز به URL اضافه کنید.

پیوند یکتا

شما همچنین می توانید کلید واژه اصلی خود را در عنوان پست و slug قرار دهید، که مزایای زیادی برای SEO آن مطلب به همراه دارد. تنها تحت شرایطی که تاریخ ها برای محتوای شما بسیار مهم هستند، این ساختار برای شما کاربردی نخواهد بود (مثلا اگر شما یک سایت خبری دارید). البته ممکن است تمایل داشته باشید که یک ساختار سفارشی permalink را برای وب سایت خود ایجاد کنید.

۶- Custom Structure (ساختار سفارشی)

وردپرس همچنین شما را قادر به ایجاد ساختار permalink سفارشی خودتان می کند. برای این منظور، شما می توانید برچسب های مختلفی را در هر ترتیبی که می خواهید به آدرس خود اضافه کنید:

پیوند یکتا

مزیت این رویکرد این است که شما می توانید هر نوع ساختار permalink که بخواهید را ایجاد کنید. در حالی که اکثر افراد معمولا یکی از ساختارهای پیش فرض فوق را انتخاب می کنند، این قالب نیز می تواند گزینه ای مفید باشد، اگر می خواهید اطلاعات خاصی را در slug مطالب خود نمایش دهید.

نتیجه

ساختار پیوند یکتا ممکن است به نظر شما موضوع کوچکی باشد، اما برخی قالب ها، باعث سادگی در خواندن و به خاطر سپردن URL شده و همچنین استفاده از آنها می تواند مزایایی برای SEO مطالب شما به همراه داشته باشد. Slug های توصیفی صفحات بسیار بهتر از رشته اعداد هستند و یک مولفه زیبایی نیز برای URL صفحات شما به شمار می ایند.

وردپرس به روز رسانی ساختار پیوند یکتا را بسیار ساده کرده است. از آنجایی که ساختار permalink نام پست برای خوانندگان اطلاعات مربوط به محتویات هر صفحه را فراهم می کند، ما در بیشتر موارد استفاده از این قالب ساختار را توصیه می کنیم. علاوه بر این، اگر شما می خواهید محتوای وب سایت شما همیشه جذاب باقی بماند، قرار ندادن تاریخ در URL های شما، می تواند مفید باشد.

آیا شما در مورد ساختار پیوند یکتا که باید برای وب سایت خود استفاده کنید، سوالی دارید؟ نظرات خود را زیر همین مطلب، به بحث و گفتگو بگذارید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید