۱۰ توزیع برتر لینوکس در سال ۲۰۱۷

 

در سال های اخیر با گسترش روزافزون اینترنت و وب، استفاده از سرورها و به تبع آن تعداد وب سایت ها و اپلیکیشن های اینترنت بسیار رشد سریع و فزاینده ای داشته اند. سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل رایگان و متن باز می باشد و به دلیل قابلیت های ویژه ای که نسبت به سایر سیستم عامل ها دارد، بسیار مورد توجه ادمین ها قرار گرفته است. لینوکس در طی عمر خود متاسفانه هرگز به عنوان یک سیستم عامل کاربر پسند برای کامپیوترهای دسکتاپ مورد قبول واقع نگردید. البته امیدوارم به عاشقان لینوکس بر نخورده باشد. بر طبق آمار منتشر شده از Linux Foundation در این مقاله می خواهیم ۱۰ توزیع برتر و پرطرفدار لینوکس در سال ۲۰۱۷ را بررسی کنیم. هرچند در سایت Distrowatch لیست متفاوتی با این مقاله را ممکن است مشاهده نمایید، اما این لیست بر اساس بیشترین میزان استفاده از این سیستم عامل ها بر اساس نسخه های سرور و دسکتاپ و بیشترین تعداد نصب آنها بوده است. ممکن است نسخه هایی مانند Mint و Manjaro در این لیست قرار نداشته باشد، اما دقت داشته باشید برای مثال تعداد نسخه های نصب شده Mint اکثرا بر روی دسکتاپ بوده است و نسبت به تعداد نصب های Ubuntu (هم دسکتاپ و هم سرور) به مراتب عدد کمتری داشته است.

۱- اوبونتو (Ubuntu)

مثل همیشه سیستم عامل محبوب خانواده دبیان (Debian) که توسط تیم Canonical توسعه داده شده است، در صدر این لیست قرار دارد. این سیستم عامل بدون شک در نسخه های اخیر بسیار جذاب تر و پرطرفدارتر شده است. محبوبیت اوبونتو صرفا به خودش محدود نمی شود و گستردگی آن به حدی است که حتی نسخه های زیادی از آن نشات گرفته اند. نسخه سرور این سیستم عامل برای استفاده های تجاری، بسترهای سازمانی (Enterprise Level)، دیتاسنترهای امن و دسترسی بالا (High Availability) کاربرد دارد.

اوبونتو سرور به خوبی از Big Data، مجازی سازی (Virtualization)، مخازن (Container) و اینترنت اشیاء (IoT) پشتیبانی می کند و به راحتی می تواند بر روی معماری های X86 و ARM اجرا گردد.
همچنین شما می توانید با استفاده از سرویس Ubuntu Advantage (که رایگان نمی باشد) با پرداخت هزینه از مزایای آن مانند برنامه های امنیتی، پچ های امنیتی (Security Patches) یا Canonical Livepatch برای برطرف نمودن مشکلات کرنل و… بهره مند شوید.

 

۲- ردهت Red Hat Enterprise Linux یا (RHEL)

رتبه دوم این لیست، توزیع محبوب و قدیمی Redhat است. نسخه Redhat بر پایه Fedora ساخته شده و ویژگی های زیادی را از این توزیع مادر به ارث برده است. نسخه های زیادی از نرم افزارها برای نسخه های مختلف Redhat ارائه می شوند. سرورهای مبتنی بر RHEL بسیار پایدار، قدرتمند و امن هستند و در اکثر دیتاسنترها درصد زیادی از سیستم عامل ها را به خود اختصاص می دهند. از میان تمامی توزیع های لینوکس، نسخه های مبتنی بر RHEL، بهتر از سایر توزیع های لینوکس برای مباحثی مانند کلود (Cloud)، اینترنت اشیاء (IoT)، دیتا بزرگ (Big Data) و… بهینه سازی شده اند.

لینوکس RHEL تمامی نسخه های X86 ، X86-64 ، Itanium و ماشین های IBM z Systems را پشتیبانی می کند.

 

۳- سوسه (سوزی) SUSE Linux Enterprise Server

نسخه SUSE یک پلتفرم متن باز (Open Source)، پایدار (Stable) و امن (Secure Server Platform) برای سرورها می باشد که توسط بنیاد SUSE طراحی (Implement) شده است. این نسخه از لینوکس برای مواردی مانند سرورهای فیزیکی قدرتمند، مجازی سازی (Virtualization) و سرورهای بر بستر کلود (Cloud-Based Servers) گسترش داده شده است.

SUSE بر روی سخت افزارهای مدرن مانند سیستم های ARM و چیپ های AMD ، Intel ، zSystem و SAP HANA و NVM Express over Fabrics اجرا می شود.

 

۴- Centos یا (Community OS)

بالاخره رسیدیم به اصل داستان و نسخه ای که شاید همه ما بیشتر با آن آشنا بوده و کار کرده باشیم. تقریبا محال است که ادمینی با نسخه Centos از لینوکس کار نکرده باشد و همه ادمین های سیستم حداقل با این توزیع آشنایی اولیه دارند. این توزیع از لینوکس مشتق شده از ردهت (RHEL) می باشد. CentOS بصورت کاملا جامعه-محور (Community-Supported Distribution) پشتیبانی می گردد و بصورت کامل با نرم افزارهای Redhat سازگار است. اگر می خواهید از ردهت (RHEL) بدون پرداخت هزینه قابل ملاحظه ای استفاده کنید، می بایست CentOS را انتخاب کنید.

از  آنجایی که CentOS رایگان است شما می توانید از سایر اعضای جامعه این سیستم عامل (Community) درخواست کمک و پشتیبانی نمایید.

 

۵- دبیان (Debian)

همانند نسخه های بالا نیز دبیان نسخه پایدار (Stable) و متن باز (Open Source) از لینوکس می باشد که توسط کاربران آن حفظ شده و گسترش داده می شود. دبیان به دنبال خود حدود ۵۲۰۰۰ پکیج (Package) دارد و از سیستم پکیجینگ (Packaging System) قدرتمندی بهره می گیرد. Debian بیشتر توسط موسسه های آموزشی، کمپانی های تجاری و مراکز دولتی (Non-Profit Organization) استفاده می شود.

معمولا نسخه های خالص دبیان (Pure Version) طیف وسیعتری از سخت افزارها را پشتیبانی می کنند. همچنین به یک سیستم عیب یاب (Bug Tracking System) بسیار عالی مجهز است و شما می توانید تمامی مستندات (Document) آن را بصورت رایگان مطالعه نمایید.

 

۶- لینوکس اوراکل (Oracle Linux)

یک لینوکس بسیار امن و مطمئن که توسط شرکت اوراکل تهیه و گردآوری شده است که برای کلود متن باز (Open Cloud) بهینه سازی شده است. لینوکس اوراکل بصورت کاملا دقیق برای مواردی همچون دیتاسنترهای مبتنی بر کلود (Cloud-Enabled Data Centers)، سازمان های نسبتا بزرگ طراحی شده است و ابزارهای بسیار قدرتمندی را برای مدیریت سیستم های دیتاهای بزرگ (Big Data Systems) و محیط های مجازی (Virtual Environments) فراهم می آورد.

این نسخه روی اکثر سخت افزارهای X86 و Intel Based قابل اجرا می باشد. با تهیه پشتیبانی ویژه اوراکل برای این سیستم عامل (Oracle Linux Support Program) می توانید به راحتی مدیریت گسترده ای روی برنامه های خوشه ای (Clustered Applications)، برنامه های جبران خسارت (Indemnification و Disaster Recovery)، ابزارهای تست، ابزارهای امنیتی، سرویس ها و ابزارهای متنوع دیگری را در اختیار داشته باشید.

 

۷- مگیا (Mageia)

لینوکس مگیا در واقع یک نسخه تغییر یافته Mandriva است. یک توزیع رایگان، پایدار و امن که توسط یک Community توسعه داده می شود. لینوکس مگیا حجم عظیمی از مخازن برنامه ها (Repository) را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین عنوان اولین نسخه لینوکس محسوب می شود که دیتابیس MySQL را با MariaDB جایگزین نمود.

به واسطه این Community قدرتمند که متشکل از کاربران و دوستداران بسیار زیاد است، این سیستم عامل نیز دارای پشتیبانی بسیار خوبی از سمت Forum و Community آن می باشد.

 

۸- ClearOS

توزیع لینوکس ClearOS یکی از مشتقات RHEL/CentOS است که توسط بنیاد Clear Foundation توسعه داده شده است. این نسخه از لینوکس بصورت تجاری (Commercial) عرضه شده است و برای سازمان های کوچک و متوسط استفاده می شود. ClearOS یک واسط کاربری (Interface) تحت وب دارد که کاربری آن هم بسیار آسان بوده و می توان بوسیله این Interface سیستم عامل را مدیریت کرد.

لینوکس ClearOS یک سیستم عامل کاملا منعطف برای سرورهای کوچک و متوسط با امکانات کامل است که به صورت کامل می توانید آن را تنظیم و شخصی سازی نمایید. همچنین شما می توانید با پرداخت هزینه ای معقول از پشتیبانی بی نظیر آن نیز بهره مند شوید.

 

۹- Arch Linux

لینوکس آرک (یا آرچ) نیز یک لینوکس مجانی و متن باز (Free and Open Source) است که به صورت کامل با نرم افزارهای لینوکسی تطابق و انعطاف دارد. معمولا Arch Linux به نسخه حرفه ای لینوکس شهرت دارد و بیشتر افرادی که در زمینه لینوکس به اصطلاح Geek و Nerd هستند از این نسخه استفاده می کنند. ممکن است حرفه ای بودن این نسخه بیشتر به دلیل فرآیند نصب آن (که قبلا به صورت متنی و بدون گرافیک نصب می شد) و خالص بودن آن (Purity) سیستم عامل باشد.

لینوکس Arch Linux برای پردازنده های سری i686 و X86-64 بهینه شده است. هرچند پشتیبانی از i686 در حال حاضر به دلیل عدم استفاده و عدم گسترش آن، به صورت کامل قطع شده است.

 

۱۰- Slackware Linux

آخرین توزیع در این لیست مربوط به نسخه Slackware است. ممکن است فکر کنید که عمر Slackware چند سال است به پایان رسیده است و دیگر کسی سمت آن نمی رود. اما ظاهرا Slackware طرفداران خود را دارد و همچنان زنده است. Slackware پایدار، امن، قدرتمند و متن باز و بسیار شبیه یونیکس (Unix-Like) است. ظاهری بسیار ساده و باطنی آرام. این توزیع توسط آقای Patrick Volkerding در سال ۱۹۹۳ ساخته و عرضه شد.

نصب این نسخه سیستم عامل لینوکس بصورت متنی بوده و واسط گرافیکی به صورت مستقل روی آن نصب نشده است. Slackware دارای پشتیبانی رسمی نمی باشد و برای حل مشکلات آن و سایر موارد می بایست مستندات (Document) آن را در وب سایت رسمی Slackware مطالعه نمایید.

 

نتیجه گیری

در مارکت ایرانی بیشترین تعداد نصب های لینوکس در نسخه سرور مربوط به توزیع CentOS (معمولا نسخه Minimal) و در نسخه دسکتاپ مربوط به Ubuntu Desktop است. هدف این مقاله صرفا بررسی بوده و تمامی اطلاعات آن از آمارهای موجود در سایت Linux Foundation و سایت tecmint بوده است. ممکن است علاقه مندان و متخصصان لینوکس در خصوص این رنکینگ نظرات متفاوتی داشته باشند. اما این آمار صرفا بر اساس تعداد دانلودها و نصب ها می باشد و به هیچ وجه فاکتورهای کیفی لحاظ نشده است. در صورت تمایل می توانید نظرات و انتقادات خود را در ادامه همین مطلب برای ما ارسال کنید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید