مجنتو ، اپن کارت و یا پرستاشاپ؟ مسئله این است!

انتخاب یک پلتفرم مطمئن و مناسب تجارت الکترونیک (E-Commerce Platform) برای کسب و کار بسیار امر مهم و پیچیده ای است. قبل از شروع، یک چک لیست از نیازهای خود تهیه کنید. در این چک لیست می توان مواردی همچون فهرست کامل اقلام (به همراه پیش بینی اقلام آینده فروشگاه آنلاین)، روند تراکنش ها، تعبیه روندهای اداری و مالی و تمامی ویژگی های لازم برای فروشگاه آنلاین می بایست پیش بینی شود. انتخاب راه حل اشتباه (Wrong Choice) ممکن است باعث اتلاف وقت و صرف هزینه های گزافی گردد.

خوشبختانه نرم افزارها و پلتفرم های زیادی در این زمینه (بصورت رایگان و پولی) وجود دارد که از پس برآورده کردن نیازهای شما به خوبی بر می آیند. با یک جستجو و تحقیق می توانید نرم افزار و پلتفرم مناسب خود را بیابید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ۳ مورد از پرکاربردترین و پرطرفدارترین این پلتفرم ها بپردازیم.

برای ساده تر شدن کارِ شما، در این مقاله ۳ پلتفرم مجنتو (Magento)، اپن کارت (OpenCart) و پرستاشاپ (PrestaShop) را همراه با ویژگی ها، رابط کاربری و مواردی دیگر بررسی خواهیم نمود تا دریابید که کدام یک از این پلتفرم ها را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

در تجارت الکترونیک (E-Commerce) زمان از پول مهم تر است! پس بیایید وقت را بیشتر از این تلف نکنیم.

مجنتو (Magento)

زمانی که حرف از مجنتو می شود، اولین چیزی که همه به آن فکر می کنند، “شرکت/سازمان” است، به این معنی که مجنتو یک نرم افزار سازمانی و بسیار مقیاس پذیر می باشد. این پلتفرم یک راهکار تجارت الکترونیک سازمانی در قالب بزرگ می باشد و می تواند فروشگاه های بسیار بزرگ را نیز مدیریت کند. مجنتو یک نرم افزار تخصصی فروشگاه آنلاین است و رابط کاربری ساده ای برای پنل ادمین دارد. همچنین کاملا منطبق بر اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) بوده و مدیریت آن به صورت مجتمع می باشد.

در حال حاضر حدود ۲۵۰,۰۰۰ وب سایت از مجنتو استفاده می کنند. Magento در سه نسخه ارائه شده است:
۱- Enterprise
۲- Cloud Enterprise
۳- Community
نسخه Community آن رایگان می باشد و برای شروع و آشنایی با فروشگاه آنلاین مناسب است.

ویژگی های اصلی Magento:

  • متن باز (Open Source) است و یک تیم برنامه نویسی (Development Team Community) قوی در حال گسترش آن هستند.
  • کتابخانه ای بالغ بر صدها افزونه بسیار عالی دارد (که البته بیشتر آنها پولی هستند) و تقریبا برای هر کاری افزونه ای پیش بینی شده است و کاربران را از استفاده نرم افزارهای جانبی و یا کدنویسی بی نیاز کرده است.
  • بر اساس استانداردهای SEO طراحی شده است و در هسته خود نیز ماژول SEO دارد.
  • شامل ابزارهای مدیریت سفارش ها مانند لیست علاقمندی ها، سیستم امتیازدهی برای مشتریان، سیستم هدیه و قرعه کشی و… می باشد.
  • امکان ویرایش و شخصی سازی فرآیندهای پرداخت را دارد.
  • مقیاس پذیری (Scalability) بسیار بالایی دارد.

مزایای استفاده از Magento:

اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، مجنتو (Magento) ساده ترین سیستم تجارت الکترونیک نیست. برای استفاده از آن نیازی ندارد که شما یک Developer باشید، اما اگر می خواهید مجنتو را کامل یاد بگیرید و از تمامی ویژگی های عالی آن استفاده کنید، می بایست برای مطالعه مستندات آموزشی آن زمان بگذارید.
اگرچه ممکن است این مطالعه، زمان زیادی را از شما صرف کند، اما به یاد داشته باشید مسلط بودن بر مجنتو بسیار ارزشمند است و شما همواره به یک منبع بزرگ از آموزش های تصویری (ویدیویی) و فروم های گفتگو دسترسی دارید.

مجنتو برای کدام کاربران مناسب است؟

پیشنهاد ما به شما این است: در صورتی که قصد دارید رشد روزافزون فروشگاه آنلاین خود را ببینید و یا قصد گسترش آن را دارید، حتما از Magento استفاده کنید. چرا که این نرم افزار بسیار مقیاس پذیر (Scalable) است و شما می توانید با خیال آسوده به فکر گسترش وب سایت و فروشگاه آنلاین خود باشید.
در جمع بندی باید بگوییم که استفاده از مجنتو به صورت حرفه ای است و گسترش فروشگاه آنلاین خود نیازمند صرف زمان می باشد. برای انجام این کار شما ۲ انتخاب دارید: ۱- خودتان زمانی را برای یادگیری و گسترش مجنتو بگذارید. ۲- در صورت گسترش فروشگاه آنلاین خود می توانید یک Magento Developer (برنامه نویس مجنتو) استخدام کنید و تمام کارها را به وی بسپارید.

 

اپن کارت (OpenCart)

اپن کارت یک نرم افزار تجارت الکترونیک متن باز است. کاربران می توانند فروشگاه آنلاین خود را بسیار سریع با نرم افزار اپن کارت راه اندازی کنند. در اپن کارت نیز مانند سایر سیستم های مدیریت محتوا، بسیاری افزونه، قالب و… برای استفاده وجود دارد که شما بر حسب نیاز خود می توانید با استفاده از آنها، فروشگاه آنلاین خود را حرفه ای تر کنید.
داشبورد مدیریت (Admin Dashboard) اپن کارت بسیار مورد پسند کاربران است. هنگامی که وارد صفحه مدیریت اپن کارت خود می شوید، اطلاعات بسیار جامعی را بصورت خلاصه در رابطه با فروش و تحلیل اطلاعات فروش و… در اختیار مدیر سیستم قرار می دهد.

ویژگی های بارز اپن کارت (OpenCart)

  • یک نرم افزار اپن سورس است و تیم توسعه بسیار فعالی دارد و آپدیت های آن بسیار سریع (مانند وردپرس) منتشر می شوند.
  • شامل تم ها و افزونه های رایگان و پولی بسیار زیادی است.
  • بصورت خودکار تمامی پارامترها و معیارهای برجسته وب سایت شما را دنبال می کند و در داشبورد ادمین به شما نمایش می دهد.
  • بیشتر از ۲۰ روش پرداخت بانکی را پشتیبانی می کند.
  • مدیریت چند فروشگاه از طریق یک پنل ادمین
  • ایجاد تمایز (دسته بندی) بین محصولات بر اساس صفات آنها مانند رنگ و سایز و …
  • دارای یک سیستم تخفیف بسیار عالی
  • قابلیت بک آپ در داخل پنل ادمین

مزایای استفاده

ساده تر از اپن کارت امکان ندارد! به راحتی فروشگاه آنلاین خود را راه اندازی (Launch) و مدیریت کنید. با استفاده از مستندات آموزشی اپن کارت می توانید فروشگاه آنلاین خود را از صفر تا صد به صورت کامل راه اندازی و مدیریت نمایید. همچنین منابع آموزشی و افزونه ها و سایر موارد لازم به اندازه کافی در اختیار شماست.

اپن کارت برای کدام کاربران مناسب است؟

اپن کارت بهترین انتخاب برای افرادی است که به دنبال یک راه حل ساده و خوب هستند. همچنین افرادی که می خواهند چند فروشگاه آنلاین را به صورت همزمان در یک پنل ادمین مدیریت کنند، بهترین گزینه است. قابلیت بک آپ در داخل پنل ادمین اپن کارت نیز از ویژگی های منحصر به فرد آن است که ادمین سیستم را همیشه خوشحال و راضی نگه می دارد.

پرستا شاپ (Prestashop)

پرستاشاپ شباهت هایی با دو پلتفرم دیگری که در این مقاله بررسی شد دارد. این نرم افزار نیز به صورت متن باز (اوپن سورس) است و توسط یک جامعه متن باز بسیار قوی و پرجنب و جوش پشتیبانی می شود و همچنین دارای تعداد بسیار زیادی تم، افزونه، پلاگین و… است.

ویژگی های کلیدی پرستاشاپ (PrestaShop)

  • متن باز (Open Source) است.
  • صدها قالب (Theme) و افزونه (Plugin) به صورت پولی و رایگان در اختیار شماست.
  • قالب پیشفرض آن واکنش گراست (Fully Responsive).
  • دارای یک ویرایشگر همیشگی (Live Editor) است که می توانید در سطح کاربر هم تغییرات را اعمال و مشاهده نمایید.

مزایای استفاده از پرستاشاپ (PrestaShop)

اگر تا الان جز کاربران وردپرس و یا سایر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) بوده اید، واسط کاربری و پنل ادمین پرستاشاپ بسیار ساده و قابل فهم خواهد بود. در داشبورد پرستا نیز مانند اپن کارت، می توانید اطلاعات مربوط به آنالیز دیتاها و فروش را مشاهده و مقایسه نمایید.
پرستا شاپ هم مانند دو سیستم قبلی دارای مستندات بسیار زیاد و کاملی می باشد. حتی اگر شما حوصله مطالعه آنها را هم نداشته باشید، با دانش نسبی از مدیریت سایت و CMS نیز می توانید پرستا خود را مدیریت نمایید.

پرستا شاپ برای چه کسانی مفید است؟

اگر به اپن کارت (OpenCart) علاقه دارید، پرستاشاپ نیز تفاوت چندانی با آن ندارد. پلتفرم پرستاشاپ اندکی جذاب تر و همچنین تعداد ماژول ها و قالب ها و افزونه های آن، بیشتر از اپن کارت است.
با این وجود، تصمیم برای استفاده از پرستاشاپ بیشتر منوط به بحث هزینه های پیاده سازی آن است. تقریبا اکثر افزونه ها و قالب های پرستاشاپ پولی و معمولا هم ارزان قیمت نیستند. اگر مساله هزینه های فروشگاه و پلتفرم برای شما جدی نیست، پرستاشاپ انتخاب خوبی می تواند باشد.

 

نتیجه گیری

اگر سادگی کار و پایین بودن هزینه پارامترهای مهم شما در انتخاب پلتفرم فروشگاه است، پیشنهاد ما به شما استفاده از اپن کارت است. اپن کارت مطمئنا امکانات و قدرت و مقیاس پذیری مجنتو را ندارد، اما راه اندازی و استفاده از آن به مراتب راحت تر و سریع تر است. در طرف دیگر پرستاشاپ قرار دارد که جذاب تر از اپن کارت است، اما اگر قصد گسترش و یا زیباسازی و تغییرات را روی پرستاشاپ داشته باشید هزینه های آن به صورت صعودی رو به بالا می رود.

در کل هرکدام از این پلتفرم ها علاوه بر ویژگی های مشترک، دارای یک سری ویژگی های منحصر بفرد هستند و هر کدام از این موارد برای یک کاربر ممکن است جذاب باشد و بر حسب نیاز معمولا انتخاب می شوند.

  • Magento : بالاترین مقیاس پذیری، ویژگی های حرفه ای و قدرتمند مناسب برای سایت های فروشگاهی بزرگ
  • OpenCart : ساده ترین پلتفرم فروشگاهی با هزینه های پایین برای راه اندازی و توسعه و نگهداری
  • PrestaShop : یک پلتفرم بسیار جذاب با طیف بسیار زیادی از ماژول ها، قالب ها و افزونه های پولی

 

نظر شما در رابطه با این ۳ پلتفرم چیست؟ آیا تجربه ای در استفاده از این فروشگاه سازها دارید؟

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید