چت بات ها، راهی برای پاسخ به تمام درخواست ها

اگر قصد راه اندازی گفتگوی زنده در وب سایت خود را دارید، ممکن است در تمام ساعات روز، صرف نظر از مناطق زمانی، مجبور باشید به درخواست های کاربران خود بپردازید. این کار می تواند بسیار وقت گیر و دشوار باشد، حتی اگر کاربران شما سوالات آسان و مبتدی باشد. این پرسش مطرح می شود که چگونه یک فرد به تنهایی می تواند با تمام این پرسش ها مقابله کند؟

پاسخ این است که شما مجبور نیستید به تنهایی این امر را انجام دهید. اگر درخواست های چت زنده شما همیشه از دست برود، در این صورت دو گزینه پیش رو دارید. شما می توانید افراد بیشتری را برای کمک در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان استخدام کنید و یا با استفاده از چت بات (chatbot) به درخواست های ساده، به صورت کارآمد، رسیدگی کنید. البته، شما همیشه می توانید از ترکیبی از هر دو مورد استفاده کنید.

در این مقاله، ما در مورد چت بات ها و اینکه چگونه می توانند به شما کمک کنند، صحبت خواهیم کرد. سپس برخی از شرایطی را مورد بحث قرار می دهیم، که استفاده از آنها منطقی باشد. در نهایت، دو روش برای اجرای چت بات در وب سایت معرفی می کنیم.

چت بات چیست؟ (و چگونه می تواند به شما کمک کند)

گاهی اوقات هنگامی که از طریق گفتگوی زنده و یا فیس بوک، پیامی به یک شرکت ارسال می کنید، شما در واقع با یک ربات صحبت می کنید. این موضوع ممکن است تعجب آور به نظر برسد، اما ربات ها واقعا می توانند برای گفتگوی زنده شما مفید باشند.

الگوریتم های کامپیوتری در جستجوی اطلاعات به سرعت پیشرفت می کنند، که دقیقا همان چیزی است که اکثر چت بات ها انجام می دهد. آنها به دنبال کلمات کلیدی در پیام ها هستند و از آنها برای پاسخ به اطلاعاتی که مخاطب نیاز دارد استفاده می کنند. البته، بسیاری از چت بات ها هنوز هم در هنگام پاسخ دادن به سوالات پیچیده دچار مشکل می شوند اما این بدان معنا نیست که آنها مفید نیستند.

در ادامه به بررسی اینکه چگونه پیاده سازی یک چت بات در وب سایت می تواند به شما کمک کند، خواهیم پرداخت:

آنها می توانند ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز پیام ها را پاسخ دهند. بر خلاف انسان ها، ربات ها می توانند پیام ها را در تمام طول شبانه روزانه پاسخ دهند.

شما می توانید از آنها برای مقابله با درخواست های ساده و تکراری استفاده کنید. بسیاری از افراد در حالی که با جستجوی سریع در پایگاه دانش می توانند مشکلات خود را حل کنند، از گفتگوی زنده استفاده می کنند. چت بات می تواند اطلاعاتی که نیاز دارند را به آنها ارائه دهد، در حالی که شما زمان بیشتری برای حل مسائل پیچیده تر در اختیار خواهید داشت.

چت بات در شرایط مناسب، می تواند فوق العاده مفید باشد. با این وجود، زمانی که بحث برقراری ارتباط با کاربران شما پیش میاید، آنها نمی توانند به طور کامل جایگزین افراد واقعی شوند. در ادامه در مورد بعضی شرایطی که در آن ها استفاده از چت بات منطقی است، صحبت می کنیم.

در چه زمانی استفاده از چت بات مناسب است؟

اول، ذکر این موضوع مهم است که اگر شما تصمیم به اضافه کردن یک چت بات به وب سایت خود دارید، باید آن را با دقت انجام دهید. در اغلب موارد، شما باید ربات را با اطلاعاتی که نیاز دارد، تغذیه کنید و به آن بیاموزید که در مقابله با چه کلمات کلیدی، پاسخ های خاصی را باید مطرح کند. شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات به گونه ای ارائه شوند که باعث نشود کاربران احساس کنند که شما خطوطی از یک اسکریپت را به آنها نمایش می دهید.

تنظیم کردن صحیح لحن چت بات ممکن است قدری چالش برانگیز باشد و برنامه نویسی آن نیاز به صرف زمان زیادی دارد. با این وجود، هنگامی که این کار اولیه انجام می شود، شما شروع به استفاده از مزایای چت بات خواهید کرد.

در ادامه چند مورد از شرایطی که در آن استفاده از یک چت بات مفید است، عنوان شده است:

رسیدگی به درخواست های فروش:

برای مثال، در صورتی که یک سرویس میزبانی را مدیریت می کنید، و کسی از طریق گفتگوی زنده درباره ارزان ترین پلان میزبانی شما سوال بپرسد، یک چت بات می تواند به طور خودکار این اطلاعات از پلان های میزبانی وب شما را به کاربر ارسال کند.

ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری:

هنگامی که شما یک وب سایت خدماتی را مدیریت می کنید، احتمالا می توانید از پاسخ دادن به سئوالاتی که قبلا انجام داده اید، استفاده کنید. چت بات می تواند با ارائه پاسخ های آماده شما به درخواست های معمولی در گفتگوی زنده، شما را از نیاز به آنلاین بودن در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز رها کند.

جمع آوری داده ها:

بسیاری از وب سایتها شامل فرم های ثبت نام می شوند که شما می توانید از آنها برای وارد شدن به فهرست های پستی آن وب سایت استفاده کنید. یک چت بات می تواند به آسانی جایگزین این فرم ها شود و یک تجربه جذاب تر را فراهم کند.

راه اندازی چت بات برای هر وب سایتی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد، اما آنها برای هر وب سایتی مناسب نمی باشند. به عنوان مثال، اگر سایت شما فقط برای نمایش نمونه کارهایتان باشد و یا مدیر یک وبلاگ ساده باشید، احتمالا استفاده از چت بات غیر ضروری است و سودی به شما نمی رساند. اما، در صورتی که شما سرویس را به صورت آنلاین ارائه می کنید و یا مالک یک فروشگاه آنلاین هستید، چت بات قطعا یک گزینه بسیار کارآمد برای شما خواهد بود.

چگونگی پیاده سازی چت بات در وب سایت شما (در ۲ روش)

ایجاد و راه اندازی یک چت بات از ابتدا امری ساده نیست و نیاز به دانش فنی بسیار بالایی دارد. جهت سهولت راه اندازی چت بات در وب سایت، دو سیستم عامل معرفی می کنیم که شما را قادر به راه اندازی چت بات پیچیده و اضافه کردن آنها به وب سایت می سازد. همچنین برای تصمیم گیری انتخاب گزینه مناسب به شما کمک خواهیم کرد.

برنامه ریزی یک چت بات سفارشی با استفاده از پلت فرم Landbot

Landbot یک رویکرد بسیار منحصر به فرد برای پیاده سازی چت بات معرفی می کند. به جای آنکه شما را قادر به افزودن یک چت بات به وب سایت خود کند، به شما کمک می کند تا یکی از صفحات خود را به آنچه که پلت فرم “conversational experience(تجربه مکالمه)” می خواند تبدیل کنید. به عبارت دیگر، کاربران شما می توانند با یک چت باتِ تمام صفحه، که شما آن را با اطلاعات مورد نیاز خود برنامه ریزی نموده اید، ارتباط برقرار کنند.

این رویکرد ممکن است غیر متعارف به نظر برسد، اما استفاده از این چت بات بسیار سرگرم کننده است. علاوه بر این، Landbot به شما امکان کنترل کامل طراحی چت بات را می دهد، همچنین به شما اجازه می دهد از فایل های رسانه ای به عنوان بخشی از پاسخ های خود استفاده کنید و حتی از طریق Zapier پیوند آن به ده ها برنامه دیگر را نیز امکان پذیر کنید. در حال حاضر، Landbot یک محصول بتا رایگان است که می تواند به شما کمک کند که گفتگوی زنده وب سایت خود را سریعا راه اندازی کرده و پشتیبانی از مشتریان خود را به نحوی جذاب انجام دهید.

جمع آوری داده های کاربر با استفاده از Collect.chat

Collect.chat یک رویکرد سنتی تر نسبت به chatbots را پیشنهاد می کند، اما در واقع به همان اندازه جالب است. این پلت فرم متخصص در جمع آوری اطلاعات است. به این معنی که می تواند به شما در جمع آوری ایمیل ها، بازخورد و موارد دیگر کمک کند. همچنین اجازه می دهد تا رزرو آنلاین را فعال کنید و چت بات این موارد را می تواند به تنهایی اداره کند. مردم معمولا برای انجام چنین اموری دستیارهای مجازی را استخدام می کنند، بنابراین اگر شما بتوانید این امور را با استفاده ربات انجام دهید، یک گام جلو خواهید بود.

با استفاده از Collect.chat، شما می توانید چت بات خود را از طریق یک قطعه کد یا یک افزونه وردپرس به هر صفحه ای از وب سایت اضافه کنید. این پلت فرم طرح رایگانی ارائه می دهد که تا ۳۰ پاسخ در هر ماه را پشتیبانی می کند که برای وب سایت های کوچک کافی است. با این حال، اگر می خواهید به ویژگی های کامل ابزار، مانند ادغام با برنامه های دیگر از طریق Zapier، دسترسی داشته باشید، می توانید طرح ۱۲ دلار در هر ماه را انتخاب کنید. با یررسی قسمت مستندات این وب سایت می توانید تصمیم بگیرید که آیا Collect.chat برای وب سایت شما مناسب است یا خیر.

نتیجه گیری

ممکن است که تصور کنید که فقط وب سایت های بزرگ و شرکت ها توانایی استفاده از چت بات ها را داشته باشند، اما این تصور اشتباه است. با کمی تلاش، شما می توانید چت بات را یرای پاسخ به بسیاری از سوالات متداول کاربران خود برنامه ریزی کنید و بدین ترتیب در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

ایجاد یک چت بات از ابتدا بسیار دشوار است مگر اینکه شما یک برنامه نویس باشید. با این حال، شما می توانید به راحتی از بین یکی از دو سیستم عامل زیر، یکی را به سایت خود اضافه کنید:

  • برنامه چت بات سفارشی با استفاده از پلت فرم Landbot.
  • جمع آوری داده های کاربر با استفاده از Collect.chat.

آیا در مورد چگونگی استفاده از چت بات در وب سایت خود سؤالی دارید؟ در زیر و در بخش نظرات آن را عنوان نمایید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید