شما به عنوان مدیر یک سایت ممکن است مطالب زیادی را ایجاد کرده باشید، صفحات وب خود بهینه سازی کرده و لینک های زیادی را ساخته باشید. بدین ترتیب شما تصور می کنید که تمام پایه های سئو را تحت پوشش قرار داده اید، اما اکنون راجع به فاکتور دیگری در خصوص بهینه سازی موتورهای جستجو خواهید شنید: داده های ساختار یافته.

فاکتورهای سئو تکامل یافته اند و یکی از بزرگترین تغییرات در سال های اخیر، افزایش نتایج جستجوی غنی است. در سال های ابتدایی گوگل، صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) عمدتا شامل چند آگهی در بالای صفحه و ده لینک با شرح مختصر در زیر هر کدام بود. این نتایج ساده و بی پرده بودند.

در طول چند سال گذشته، SERP ها به طور فزاینده ای شروع به شامل شدن نتایجی کرده اند که اطلاعاتی فراتر از توضیح مختصر را ارائه می دهند. فراتر از لینک ها، اطلاعاتی مانند تعداد کالری در یک دستور غذا و مقدار زمان لازم برای طبخ یا اطلاعات قیمت گذاری برای یک محصول و میانگین تعداد ستاره هایی که مشتریان در قسمت نظرات و امیازات آن داده اند.

داده های ساختار یافته

همچنین برای بسیاری از جستجوها، اکنون یک باکس اطلاعات در سمت راست صفحه مشاهده خواهید کرد که اطلاعات اضافی مفیدی را برای جستجوگران فراهم می کند.

باکس اطلاعات

همه این گزینه ها، موارد مهم در سئو را تغییر داده اند. در حالی که صاحبان وب سایت ها در مورد آنچه که شما می توانید در مورد این تغییرات انجام دهید، محدود هستند، داده های ساختار یافته یکی از بهترین ابزارهایی هستند که با استفاده از آن می توانید کنترل بیشتری بر نحوه نمایش وب سایت خود در گوگل داشته باشید.

داده های ساختار یافته چیست؟

داده های ساختار یافته اطلاعاتی است که در کدهای HTML سایت شما وارد می شوند و برای موتورهای جستجو جزئیات بیشتری در مورد جزئیات وب سایت شما، فراهم می کند. برای اینکه موتورهای جستجوگر به درستی این اطلاعات را درک کنند، باید به نحوی که الگوریتم ها برای درک آن طراحی شده اند، ساختاردهی شده باشند.

در عمل، این موضوع معمولا استفاده از نشانه گذاری طرح (schema markup) برای اضافه کردن کد مناسب به صفحه شما است. نشانه گذاری طرح به شما اجازه می دهد تا به گوگل بگویید که چه نوع محتوایی بر روی صفحه (به عنوان مثال، دستور العمل، صفحه محصول، مقاله، و غیره) است و جزئیاتی مربوط به آن نوع محتوا ایجاد کنید که دانستن آن برای بازدیدکنندگان ارزشمند باشد (مثلا میزان کالری موجود در یک دستور غذا یا امتیاز یک محصول).

چرا داده های ساختار یافته برای جستجوگرها اهمیت دارند؟

داده های ساختار یافته یک سیگنال رتبه بندی نیست، بنابراین به طور مستقیم به شما در رسیدن به رتبه بندی بالاتر کمک نمی کند، اما همچنان به دلایل زیر برای سئو مهم است:

  1. می تواند به موتورهای جستجو در تعیین ارتباط کمک کند.

بسیاری از موارد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به طور دقیق برای این منظور انجام می شود: گوگل باید بداند چه محتوایی در هر صفحه ای در وب وجود دارد تا تصمیم بگیرد در کدام نوع جستجو ها آن را نشان دهد. همچنین شما نیز تمایل دارید صفحات وبتان فقط برای جستجوهای مرتبط نمایش داده شود – یک برند غذای حیوان خانگی نیازی ندارد زمانی که کسی به دنبال کفش است، نمایش داده شود.

ارائه اطلاعات بیشتر به گوگل در مورد آنچه بر روی صفحات وب سایت شما است، درک این موضوع که محتوای شما برای چه جستجوهایی مناسب تر است را برای الگوریتم های جستجو ساده تر می کند.

  1. وب سایت شما را در SERP رقابتی تر می سازد.

نمایش در بالای نتایج جستجو برای میزان مشاهده بسیار مهم است، اما حتی زمانی که شما در صفحه اول باشید، شخص جستجوگر هنوز گزینه های زیادی برای بررسی دارد. در نتیجه باید تمام تلاش خود را در جهت جذب آن جستجوگر به وب سایت خود به کار ببندید.

داده های ساختار یافته می توانند تصاویر و اطلاعات مفیدی را اضافه کنند که توجه بیشتری را به صفحه وب شما در SERP جلب می کند و آن را رقابتی تر سازد.

  1. باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما می شود.

تمام هدف از نشان داده شدن در موتورهای جستجو این است که افراد بیشتری را برای بازدید از وب سایت خود جذب کنید. اما در پایان، CTR مهم تر از جایگاه شما در رتبه بندی صفحات وب است. متخصصان سئو دریافتند که داده های ساختار یافته می توانند نرخ های کلیک را از ۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

داده های ساختار یافته با جذب کلیک بیشتر می توانند به طور غیر مستقیم در بهبود رتبه سایت شما کمک کنند.

افزودن داده های ساختار یافته به صفحات وب یک روش نسبتا آسان برای بهبود وضعیت وب سایت شما در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر است. انجام این امر، برای هر کسی که به سئو اهمیت می دهد لازم و ضروری است.

نحوه استفاده از داده های ساختار یافته برای سئو:

یکی از اولین چیزهایی که هنگام شروع به انجام تکنیک های سئو در وب سایت خود یاد می گیرید، این است که امور مربوط به جایگاه وب سایت شما در موتورهای جستجو بسیار رقابتی است. تلاش برای کشف آنچه شما می توانید برای برجسته ساختن وب سایت خود انجام دهید، هنگامی که بسیاری دیگر در زمینه کاری شما همان امور را انجام می دهند، یک چالش مداوم است.

استفاده از داده های ساختار یافته امری است که هنوز هم هر کسی انجام نمی دهد. در واقع، تنها ۱۷ درصد از بازاریابان از سال جاری شروع به استفاده از نشانه گذاری طرح نمودند.

مهم ترین چیزی که مردم را در انجام این امر متوقف می کند، احتمالا این است که سخت به نظر می رسد. اما واقعا اینطور نیست. گوگل با ارائه ابزار Structured Data Markup Helper شما را قادر می سازد، جزئیات مربوط به داده های ساختار یافته را وارد کنید و به طور خودکار کد HTML که لازم است به وب سایت خود اضافه کنید را تولید می کند.

structured data markup helper

حتی اگر شما با کدهای HTML آشنا نباشید، با استفاده از ابزار گوگل شما فقط باید بدانید چگونه با copy و  paste کدها را به وب سایت خود اضافه کنید.

اگر شما یک وب سایت بزرگ دارید، اضافه کردن داده های ساختار یافته به تمام صفحات شما ممکن است یک پروژه بزرگ باشد، اما اگر میزان کلیک شما را افزایش دهد، زمان صرف شده برای آن ارزشمند خواهد بود.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید