مدیریت و نگهداری وردپرس، از بسیاری جهات شبیه به راه اندازی یک کسب و کار است. در پشت هر سایت موفقی که بازدید می کنید، کارهای زیادی در پس زمینه انجام می شود تا همه چیز به صورت هماهنگ اجرا شود. بدون این نگهداری منظم، وب سایت شما ممکن است قادر به دستیابی به پتانسیل کامل خود نباشد.

خوشبختانه زمانی که بحث نگهداری منظم از وب سایت به میان می آید، استفاده از سیستم های مدیریت محتوایی نظیر وردپرس کار را برای شما ساده تر می کند. برای مثال، استفاده از پلاگین ها می تواند به شما کمک کند تا بسیاری از وظایف مهم مانند تهیه نسخه پشتیبان (بکاپ)، بررسی پیوند (لینک) های خراب و غیره را خودکار یا ساده کنید.

در این مقاله، ما در مورد اینکه چرا تعمیر و نگهداری وب سایت ضروری است صحبت می کنیم. سپس چهار وظیفه ای که برای مدیریت وب سایت خود به بهترین شکل باید به طور مرتب انجام دهید را به شما معرفی می کنیم.

چرا تعمیر و نگهداری وردپرس مهم است

گاهی اوقات، متوجه خواهید شد که وب سایت شما به اندازه ظرفیت کامل خود کارایی ندارد. شما می توانید در مورد سایت خود مانند یک کامپیوتر فکر کنید – اگر تعداد زیادی برنامه های غیر ضروری در آن فعال کنید و آن را با موارد بی استفاده پر کنید، قطعا کارایی آن نسبت به یک سیستم بدون مشکل، کاهش خواهد یافت. برای جلوگیری از این مشکلات، شما باید به صورت روزانه وب سایت خود را بازبینی کرده و نگهداری کنید تا از کارکرد مطلوب آن اطمینان حاصل کنید. این موضوع هم برای شما و هم بازدید کنندگان شما منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

نگهداری وردپرس فقط در زمینه عملکرد بدون مشکل آن تاثیرگذار نیست و باعث بهبود امنیت و تجربه کاربری نیز می گردد. بعضی از وظایف تعمیر و نگهداری خاص، شما را قادر می سازد تا از سایت خود در مقابل حملات محافظت کنید، بعضی موارد دیگر وب سایت شما را برای مخاطبان کاربر پسندتر می کنند. در هر صورت، مهم این است که از سایت خود همواره نگهداری کنید و اطمینان حاصل کنید که آن را در بالاترین میزان کارایی نگه می دارید.

چگونه زمان بارگزاری وب سایت خود را مانیتور کنید

در ادامه به بررسی اهمیت عملکرد و زمان بارگزاری وب سایت خواهیم پرداخت، چرا که بسیاری از وظایف تعمیر و نگهداری وردپرس برای حفظ سرعت سایت شما طراحی شده اند. اما پیش از آن درباره اینکه چگونه می توانید عملکرد سایت خود را اندازه گیری کنید و ببینید که آیا به بهبود نیاز دارد، صحبت می کنیم.

دانستن این معیارها مهم است، زیرا اگر بارگزاری وب سایت شما بیش از دو ثانیه طول بکشد، میزان نرخ پرش وب سایت افزایش خواهد یافت. با در نظر داشتن این موضوع، شما باید به صورت دوره ای بارگزاری سایت را با استفاده از یک سرویس مانند Pingdom Tools مانیتور کنید. تمام چیزی که باید انجام دهید این است که آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید، سپس یک سرور آزمایشی انتخاب کرده و روی Start Test کلیک کنید:

با گذشت زمان اندکی یک صفحه نتایج خواهید دید. اگر وب سایت شما در کمتر از دو ثانیه لود می شود، در محدوده تقریبا خوبی هستید. با این حال، قرار گرفتن در این محدوده نیز بهترین حالت ممکن نیست و کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا وضعیت سایت خود را حتی بهتر کنید.

۴ اقدام برای نگهداری وردپرس که باید به صورت منظم انجام دهید

موارد بسیار زیادی است که برای بهبود عملکرد وب سایت، امنیت و تجربه کاربری می توانید انجام دهید. با این حال، ، اگر می خواهید سایت خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید، این چهار امر تعمیر و نگهداری وردپرس مهمترین موارد هستند.

  1. از وب سایت خود بک آپ تهیه کنید.

بک آپ ها نسخه پشتیبان از وب سایت شما در یک زمان خاص است و اگر چیزی دچار مشکل شود، شما را قادر می سازد که سایت خود را به حالت قبلی بازگردانید. ایجاد نسخه های پشتیبان منظم مهمترین کاری است که می توانید برای حفاظت از سایت خود انجام دهید. بک آپ ها می توانند به شما در رفع اشکالات کمک کنند، مشکلات امنیتی را حل کنند، اطلاعات از دست رفته را بازگردانند و…

البته بسیاری از مردم می دانند که باید از اطلاعات خود بک آپ تهیه کنند، اما می توان این کار را ساده تر کرد. بدین منظور می توان از افزونه هایی مانند UpdraftPlus استفاده کرد. این پلاگین علاوه بر اینکه گزینه های متعددی برای ذخیره سازی نسخه های پشتیبان فراهم می کند، شما را قادر به برنامه ریزی برای تهیه خودکار نسخه های بک آپ می کند.

اگر این ابزار را نمی پسندید، گزینه های جایگزین زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. صرف نظر از اینکه از کدام پلاگین استفاده می کنید، باید حداقل هفته ای یک بار پشتیبان گیری کنید.

  1. پست های پیش نویس، رد شده و پست های موجود در زباله دان را حذف کنید.

تمام اطلاعات وب سایت وردپرس شما در پایگاه داده شما قرار می گیرد. این به این معنی است که هر پست، صفحه، نظر، لینک و… که اضافه می کنید، پایگاه داده شما را در طول زمان حجیم تر و سنگین تر می کند. هر چه پایگاه داده شما بزرگ تر باشد، پیدا کردن اطلاعاتی که شما (یا کاربران شما) نیاز دارند، بیشتر زمان می برد. به همین دلیل، شما باید داده های غیر ضروری را تا آنجا که ممکن است پاک کنید.

وردپرس پیش نویس پست های رد شده و مقالات موجود در زباله دان را به صورت پیشفرض به مدت ۳۰ روز نگه می دارد. با این حال، بهتر است که سطل زباله را بیشتر از این میزان خالی کنید و محتویاتی که دیگر به آن ها نیاز ندارید را به طور دائمی حذف کنبد.

برای انجام این کار، در داشبورد وردپرس به صفحه پست ها بروید و زبانه زباله دان را انتخاب کنید.

 

سپس شما می توانید تمام پست هایی که قصد حذف آنها را دارید، انتخاب کنید. سپس از منوی «کارهای دسته جمعی» گزینه “پاک کردن برای همیشه” را انتخاب کنید و روی “اعمال” کلیک کنید. خالی کردن سطل زباله شما می تواند یک تغییر واقعی در عملکرد وب سایت شما ایجاد کند و به منظم نگه داشتن وب سایت شما کمک کند.

  1. پلاگین ها و تم ها را به روز رسانی کرده و موارد غیر ضروری را حذف کنید.

یکی از بزرگترین مزیت های وردپرس، تنوع بالای پلاگین ها و تم های فوق العاده ای است که به آنها دسترسی دارید. با این حال، برخی از سایت ها دارای ده ها پلاگین ها و تم هستند که بسیاری از آنها در واقع استفاده نمی شود و یا منسوخ شده اند.

همیشه باید مطمئن باشید که پلاگین ها و تم های شما به روز می شوند. نسخه های قدیمی افزونه ها اغلب کار خود را متوقف می کنند و یا باعث بروز مشکلات می شوند، بنابراین شما می خواهید از آنها استفاده نکنید. اگر شما پلاگین و تم هایی دارید که دیگر به آنها نیاز ندارید، باید آنها را به طور کامل حذف کنید.

شما می توانید دو عمل فوق را به ترتیب از قسمت های افزونه ها و نمایش> پوسته ها مدیریت کنید. در داخل منوهای فوق، زمانی که برای یکی از افزونه ها یا تم های شما به روز رسانی در دسترس باشد، اطلاعیه (نوتیفیکیشن) مشاهده خواهید کرد:

ضمن اینکه می توانید پلاگین ها و تم هایی که استفاده نمی کنید را انتخاب کرده و آنها را حذف کنید. این موضوع همچنین به شما کمک می کند تا از ریسک های امنیتی غیر ضروری جلوگیری کنید.

  1. پست ها و صفحات خود را برای لینک های شکسته بررسی کنید.

برخی از پیوندهای خارجی که به محتوای خود اضافه کرده اید ممکن است در طول زمان از کار بیفتند. وب سایت مورد نظر، ممکن است آفلاین شود، تغییر آدرس دهد و یا آن صفحه خاص را به کلی حذف کند.

لینک های شکسته موجب گمراهی کاربران می شود. علاوه بر این، حتی می توانند در رتبه بندی وب سایت شما نیز تاثیر منفی داشته باشند. حتی در کوچکترین وب سایت ها پیدا کردن لینک های خراب به صورت دستی می تواند دشوار باشد. بنابراین، شما می توانید از یک افزونه مانند WP Check Broker Link Status استفاده کنید تا سرعت انجام این عمل را افزایش دهید.

بعد از نصب و فعال سازی، این پلاگین به محض یافتن لینک های خراب، از طریق داشبورد وردپرس و یا ارسال ایمیل به شما اطلاع می دهد تا این لینک ها را حذف و یا اصلاح کنید.

نتیجه

نگهداری یک وب سایت در بهترین وضعیت ممکن و بالاترین میزان کارایی ممکن است به اندازه ای که فکر می کنید پیچیده نباشد. شما می توانید اکثر وظایف تعمیر و نگهداری وردپرس را با استفاده از افزونه ها خودکار کنید و بقیه وظایف را نیز شخصا در چند دقیقه انجام دهید. بدین ترتیب وب سایت شما همواره بالاترین میزان کارایی را متناسب با ظرفیت خود خواهد داشت.

در صورتی که می خواهید از وب سایت تحت وردپرس خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید، چهار کار تعمیر و نگهداری زیر را مرتبا انجام دهید:

  1. از وب سایت خود بکاپ تهیه کنید.
  2. مقالات پیش نویس و موجود در زباله دان را حذف کنید.
  3. پلاگین ها و قالب های خود را به روزرسانی کنید و مواردی که استفاده نمی کنید را حذف کنید.
  4. پست ها و صفحات خود را برای یافتن لینک های شکسته بررسی کنید.

آیا در مورد چگونگی حفظ و نگهداری وب سایت وردپرس خود، سوالی دارید؟ در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید