هنگامی که شما یک وب سایت تحت وردپرس را اجرا می کنید، می بایست تا حد ممکن به آن توجه کنید. اگر شما اصول اولیه بهینه سازی موتور های جستجو (SEO) را به درستی در وب سایت خود اعمال کنید، می توانید مخاطب های بیشتری را به وب سایت خود جذب کنید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که همان کاربران برای بررسی مابقی محتوا، در وبلاگ شما بمانند.

بنابراین نوشتن محتوای عالی اولین گام است، اما برای ماندگاری طولانی تر بازدیدکنندگان در وب سایت، باید وب سایت خود را بهینه سازی کنید. اینجا زمانی است که بحث پست های مرتبط (Related Posts) به میان می آید. این ویژگی شما را قادر می سازد محتواهای مشابه یک پست را به خوانندگان آن معرفی کرده و تشویقشان کنید تا بیشتر در وب سایت شما بمانند!

در این مقاله، ما در مورد اینکه پست های مرتبط چیست و چگونه می تواند به بهبود وب سایت شما کمک کند، صحبت می کنیم. سپس دو راه برای تنظیم بخش پست های مرتبط در وردپرس با استفاده از افزونه بیان خواهیم کرد.

چرا  پست های مرتبط یک افزونه عالی برای هر وبلاگ است؟

هدف شما در وب سایت، ثبت نام بازدیدکنندگان برای سرویس های غیر رایگان، تبلیغ محصولات، ساخت نام تجاری یا هر چیز دیگری که باشد، در هر صورت تعامل با بازدیدکنندگان عامل تعیین کننده ای برای موفقیتتان خواهد بود. بررسی و اهمیت دادن به معیارهایی مانند میزان کلیک، تعداد نظرات در هر مقاله و  زمانی که بازدیدکنندگان در وب سایت شما صرف می کنند، به شما در سنجش میزان تعامل کاربران، کمک می کند.

در این میان، زمان صرف شده کاربر در وب سایت، بسیار مهم است، چرا که با ماندگاری بیشتر مخاطب در وب سایت، شانس بیشتری برای تبدیل او به یک بازدیدکننده دائمی خواهید داشت. خوشبختانه با تکنیک های ساده ای می توانید بازدیدکنندگان را به مدت طولانی تر در وب سایت خود نگه دارید، مانند افزودن پست های مرتبط به وب سایت.

سادگی کاربری وب سایت: باعث می شود کار با وب سایت شما برای کاربران ساده تر شود. پست های مرتبط با کمک به بازدیدکنندگان مطالب بیشتری را در اختیار آنها قرار می دهند، بدون اینکه خودشان آن را جستجو کنند.

بهبود آمار مشاهده مطالب: شما می توانید وضعیت محتوایی که محبوبیت کمتری دارند را بهبود ببخشید. پست های مرتبط می توانند در انتقال ترافیک به محتوایی که ممکن است نادیده گرفته شوند، کمک کنند.

اینکه چه پست ها و مطالبی در قالب «پست های مرتبط» به خواننده نمایش داده شود، بستگی به تنظیمات شما دارد. بیشتر افزونه هایی که این ویژگی را به سایت شما اضافه می کنند، محتوای با همان دسته یا برچسب ها را به کاربر پیشنهاد می دهند. به همین دلیل، باید به شیوه سازماندهی محتوا، توجه دقیق داشته باشید تا در استفاده از پست های مرتبط به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

افزودن بخش پست های مرتبط به وردپرس

در آپدیت های جدید وردپرس، قابلیت پست های مرتبط به آن افزوده شده است و می توانید به راحتی آن را تنظیم کنید. اغلب قالب ها نیز تنظیمات جداگانه ای برای این بخش دارند. با این حال ما در این بخش، دو افزونه برای ایجاد امکان پست های مرتبط را معرفی می کنیم. همچنین نحوه استفاده از آنها را توضیح خواهیم داد. این افزونه ها از لحاظ عملکرد مشابه هستند و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

۱. افزونه Related Posts by Taxonomy

افزونه Related Posts by Taxonomy به شما این امکان را می دهد که بخش پست های مرتبط را به هر صفحه ای که می خواهید، با استفاده از ویدجت یا یک کد کوتاه اضافه کنید. به طور پیش فرض این افزونه، پنج پست آخر از طبقه بندی همان پستی که مخاطب در حال مطالعه است را نمایش می دهد. با این حال، می توانید آن را به نحوی پیکربندی کنید تا تنها برچسب ها، دسته ها یا قالب کلی (پست ها و صفحات) را در نظر بگیرد.

همچنین می توانید نحوه نمایش پست های مرتبط را نیز پیکربندی کنید. به عنوان مثال، شما می توانید تنظیمات را به نحوی انجام دهید که فقط لینک ها، ریز عکسها به همراه عناوین و یا حتی گزیده ای از پست مرتبط نمایش داده شود.

برای شروع استفاده از این افزونه ابتدا باید آن را نصب و فعال کنید. سپس، به پنجره Appearance> Gadgets بروید و گزینه Related Posts by Taxonomy widget را انتخاب کنید.

ویجت را به قسمتی که می خواهید آن را نمایش دهید، بکشید و پیکربندی کنید. در ابتدا شما می توانید یک عنوان را برای بخش پست های مرتبط تنظیم کنید، سپس انتخاب کنید که چه تعداد پست نمایش داده شود و اینکه آیا می خواهید به جای نشان دادن آخرین موارد، گزینه ها را به صورت تصادفی انتخاب کنید. اگر می خواهید ترافیک را به سمت محتوای قدیمی تر خود هدایت کنید، استفاده از این گزینه می تواند هوشمندانه باشد.

سپس طبقه بندی مورد نظر و در نهایت فرمت مربوط به پست های مرتبط خود را انتخاب کنید. با توجه به اهمیت تصاویر در جذب مخاطب، پیشنهاد می کنیم که (Post thumbnails) را انتخاب کنید. اندازه ریز عکس ها را تنظیم کنید و سپس تغییرات خود را ذخیره کنید.

در حال حاضر بخش پست های مرتبط شما آماده است. به خاطر داشته باشید که با استفاده از یک کد کوتاه و ویژگی های ذکر شده در صفحه افزونه می توانید آن را نمایش دهید و حتی اگر می خواهید کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد این بخش داشته باشید.

۲. افزونه Yet Another Related Posts Plugin  یا YARPP

افزونه Yet Another Related Posts Plugin تفاوت کوچکی با افزونه قبلی دارد. این افزونه به طور خودکار بخش پست های مرتبط را زیر پست ها یا صفحات قرار می دهد و شما نیازی نیست آن را زیر هر صفحه قرار دهید. YARPP همچنین گزینه های بیشتری را برای سفارشی کردن پست هایی که در این بخش نمایش داده می شود، ارائه می دهد.

برای امتحان این افزونه، ابتدا آن را نصب کنید و فعال کنید. سپس به برگه Settings> YARPP بروید تا تنظیمات آن را پیکربندی کنید. بخش اول شما را قادر می سازد مطالبی که نمی خواهید در بخش پست های مرتبط نشان دهید انتخاب کنید:

تنظیمات گزینه Relatedness ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما واقعا مفید است. YARPP از نمره استفاده می کند تا تعیین کند که چه محتوایی به محتوای دیگر مرتبط است. هر قدر که عدد مربوط به آن پایین تر باشد، این افزونه در مورد محتوایی که نشان می دهد، سخت گیر تر خواهد بود.

در تجربه ما، با تنظیم مقدار Match threshold روی ۲، دقیق ترین نتایج را دریافت خواهید کرد. همچنین بهتر است، زمینه های Titles و bodies را بر روی do not consider (در نظر نگیر) تنظیم کنید. در نهایت، گزینه های Categories و Tags را بر روی require at least one … in common (حداقل یک مورد مشترک) تنظیم کنید.

به این ترتیب، می توانید محتوایی که در بخش پست های مرتبط نمایش داده خواهد شد را بر اساس نحوه دسته بندی پست های خود کنترل کنید.

در نهایت، به قسمت Display options (گزینه های نمایش) بروید و قالب مربوط به پست های مرتبط را انتخاب کنید. یک بار دیگر، توصیه می کنیم که از thumbnails (ریز عکس ها) در لیست های ساده استفاده کنید.

همچنین می توانید متن عنوان را نیز برای این بخش سفارشی سازی کنید. ضمنا می توانید برای شرایطی که هیچ یک از پست های مربوطه شما دارای ریز عکس برای نمایش نیست، یک تصویر پیش فرض تنظیم کنید. در انتها تغییرات خود را ذخیره کنید. فراموش نکنید که نتیجه آن را در front end وب سایت خود بررسی کنید، تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی صورت گرفته است.

نتیجه گیری

اضافه کردن بخش پست های مرتبط به سایت، تجربه بازدیدکنندگان شما را بهبود می بخشد. آنها را به سمت محتویات بیشتری که ممکن است به آن علاقه داشته باشند، هدایت می کند و باعث می شود تا آنها مدت زمان طولانی تری را در وب سایت شما بمانند. البته، این به شما بستگی دارد که تعریف کنید چه محتوایی برای پست مرتبط بودن، واجد شرایط است. بنابراین باید توجه بیشتری به برچسب ها و دسته های مورد استفاده خود داشته باشید تا همه چیز را به درستی سازماندهی کنید.

اگر فکر می کنید که اضافه کردن بخش پست های مرتبط به وب سایت شما مفید است، ما دو افزونه وردپرس زیر را توصیه می کنیم:

Related Posts by Taxonomy: این راه حل ساده را که می توان با استفاده از یک ویجت و یا کد کوتاه استفاده کرد، گزینه های متعددی را برای پیکربندی ارائه می دهد.

Yet Another Related Posts Plugin: این افزونه به طور خودکار در محتوای انتخاب شده ظاهر می شود و کنترل زیادی بر محتوایی که قصد نمایش آن را به عنوان پست مرتبط دارید، فراهم می کند.

آیا در مورد چگونگی اضافه کردن بخش پست های مرتبط به وب سایت خود سؤالی دارید؟در بخش نظرات آن را عنوان نمایید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید