شروع کسب و کار آنلاین هیچ وقت آسان تر از امروز نبوده است. کارآفرینان جدید می توانند یک فروشگاه تجارت الکترونیکی را در چند دقیقه در پلتفرم هایی همانند Shopify و BigCommerce راه اندازی کنند. همچنین اگر کارآفرینان نیاز به کنترل قابل توجهی بر نحوه عملکرد و ظاهر فروشگاه خود داشته باشند، می توانند فضایی را بر روی یک پلت فرم شخص ثالث که دارای امکانات متنوع تری است، اجاره کنند. اما اگر شما یک کاربر وردپرس هستید، یک راه حل حرفه ای و ساده تر به نام ووکامرس (WooCommerce) نیز برای شما وجود دارد.

ووکامرس چیست؟

ووکامرس، یک پلاگین متن باز و رایگان تجارت الکترونیکی از وردپرس است که به صاحبان سایت اجازه می دهد تا یک فروشگاه آنلاین کاملا کارآمد را به صورت حرفه ای و در چند مرحله سریع در یک سایت وردپرس موجود ادغام نمایند.

سایت های اختصاصی تجارت الکترونیک صدها فروشگاه آنلاین از انواع مختلف را میزبانی می کنند، اما معمولا هزینه های ماهانه ای را برای فضای فروشگاه، قالب مورد استفاده برای ایجاد فروشگاه و ابزارهای مختلف اداری برای اجرا و مدیریت سایت، در پی دارند. این پلتفرم های بزرگ تجارت الکترونیک می توانند ابزارهای ساده ای را برای ایجاد و راه اندازی فروشگاه آنلاین و همچنین قرار گرفتن در معرض طیف وسیعی از خریداران، به کاربران ارائه دهد. اما اگر پلت فرم فعالیت خود را متوقف کند و یا اگر حساب کاربری شما معلق و یا حذف شود، فروشگاه آنلاین شما نیز از بین می رود. همچنین زمانی که شما به دنبال یک پلتفرم آنلاین جدید برای کسب و کار خود خواهید بود، فروش و ارتباطات شما تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

ووکامرس

اما طرز کار ووکامرس متفاوت است. ووکامرس یک افزونه و به عبارت دیگر قطعه کوچک کد اضافه شده به “frame” ارائه شده توسط کد اصلی وردپرس است. این پلاگین پس از نصب و فعال شدن، تمام عناصر مورد نیاز برای راه اندازی یک پلت فرم تجارت الکترونیک را به سایت تحت وردپرس شما اضافه می کند، از مدیریت یک فرم تماس گرفته تا ایجاد یک بستر تجارت الکترونیک کامل با استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط پلتفرم های خرید شخص ثالث.

از آنجا که ووکامرس بر روی خود سایت تحت وردپرس کاربر میزبانی می شود، صاحبان سایت کنترل کاملی بر روی هر جنبه ای از فروشگاه آنلاین خود دارند، بدون اینکه نیاز به پرداخت پول و یا هزینه معامله به میزبان شخص ثالث داشته باشند. صاحبان سایت می توانند بر روی مواردی همچون ظاهر خارجی فروشگاه آنلاین خود و عملکردهای تخصصی مانند محاسبه نرخ حمل و نقل به کشورهای خاص، تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربران و… مدیریت داشته باشند. وردپرس به وسیله ووکامرس به صاحبان کسب و کار ها یک راه حل پایدار و امن برای مدیریت فروشگاه آنلاین ارائه می دهد. ووکامرس با مجموعه ای از امکانات جانبی و گزینه های سفارشی سازی می تواند همزمان با کسب و کار شما رشد کند. به طوری که در زمان نیاز می توانید، توابع جدید را به فروشگاه خود اضافه کنید. به علاوه، با ارتقا سرویس خود به سرویس های غیر رایگان، کاربران ووکامرس همواره پشتیبانی دائمی از تیم توسعه دهندگان دریافت می نماید و امکانات حرفه ای و تخصصی تری را نیز در دسترس خواهد داشت. با این حال، پلان اصلی ووکامرس شامل امکانات زیر است:

  • قالب هایی برای انواع مختلف محصول، خدمات و دانلود محتوای دیجیتالی
  • گزینه های مختلف و متنوع پرداخت های امن مانند PayPal، Stripe یا انتقال بانکی
  • سازگار بودن با تلفن همراه (Mobile responsiveness)
  • ردیابی موجودی
  • ماشین حساب تبدیل واحد پول و محاسبه هزینه حمل و نقل برای همه کشورها
  • تجزیه و تحلیل برای همه انواع محصولات
  • آپلود نامحدود تصاویر و صفحات محصول
  • سبد خرید کامل و تنظیم پروسه تکمیل سفارش

ووکامرس توسط کمپانی Automattic، که یک شرکت بسیار نزدیک به WordPress.com است، توسعه یافته و این محصول در دایرکتوری رسمی پلاگین های وردپرس موجود است و همچنین به طور مستقیم از طریق هر سایت تحت وردپرس نیز قابل دسترسی است.

نصب پلاگین ووکامرس بر روی یک سایت جدید یا یک سایت موجود تحت وردپرس نیاز به انجام مراحل زیر دارد.

سایت خود را برای ووکامرس آماده کنید.

برای بهره وری بیشتر از ووکامرس، بهتر است وب سایت وردپرس خود را برای تطبیق با ویژگی های آن آماده سازی کنید. ووکامرس را می توان در هر سایت تحت وردپرس نصب کرده و می توان با بیشتر تم های WordPress رایگان و غیر رایگان هماهنگ کرد.

اما برای اینکه ظاهر و عملکرد فروشگاه آنلاین خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید، وب سایت خود را به آخرین نسخه از وردپرس که برای اجرای ووکامرس مورد نیاز است، ارتقا دهید. سپس، نصب یک قالب وردپرس سازگار با  ووکامرس را مدنظر قرار دهید. اکثر قالب های غیر رایگان وردپرس شامل الگوهایی برای پشتیبانی از عناصر ضروری ووکامرس مانند صفحات محصول و پرداخت هستند و به نحوی که با تلفن های همراه سازگار باشند، طراحی شده اند. حتی اگر ووکامرس فقط بخشی از وب سایت شما را در بر بگیرد، بهتر است اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات در قالب مورد استفاده شما با ویژگی های آن سازگار است.

نصب و فعال سازی ووکامرس

از داشبورد سایت خود، افزونه ها و سپس افزودن را انتخاب کنید تا به دایرکتوری پلاگین های رسمی وردپرس دسترسی پیدا کنید. سپس ووکامرس را جستجو کنید و روی نصب کلیک کنید تا بلافاصله آن را در سایت خود نصب کنید. پس از نصب افزونه، روی Activate کلیک کنید تا به ویژگی های آن دسترسی پیدا کرده و سفارشی سازی فروشگاه خود را شروع کنید.

تنظیم و پیکربندی فروشگاه

ووکامرس همراه با wizard راه اندازی است که به شما اجازه می دهد به سرعت و به آسانی جنبه های کلیدی فروشگاه خود را پیکربندی کنید، حتی اگر دانش کد نویسی نداشته باشید. همچنین به کاربرانی که تجربه توسعه وب را دارند، این امکان را می دهد که به طور دستی فروشگاه خود را پیکربندی کرده و گزینه های بیشتری را سفارشی سازی کنند. در هر دو حالت می توانید تنظیمات مربوط به ویژگی های کلیدی ووکامرس، مانند نوع محصولات، واحدهای پولی مورد قبول و روش های حمل و نقل را مطابق نیاز خود تغییر دهید و ظاهر فروشگاه آنلاین خود را سفارشی سازی کنید.

افزودن محصولات به فروشگاه

با ووکامرس، شما می توانید هر چیزی، از جمله خدمات، فایل های موسیقی، فایل های ویدئویی و کالاهای دیجیتال که می توان پس از خرید دانلود کرد را به فروش برسانید. برای اضافه کردن محصولات، روی گزینه افزودن محصول از داشبورد سایت خود کلیک کنید و شروع به اضافه کردن تصاویر محصول، توضیحات و قیمت ها کنید. ووکامرس به کاربران اجازه می دهد پارامترهای مختلفی از جمله مقدار، رنگ و استایل را بنا به به نیاز خود تغییر دهند. کاربران همچنین می توانند برچسب ها و دسته ها را برای سهولت در جستجوی محصول اضافه کنند.

افزودن Extension ها برای توابع بیشتر

ووکامرس دارای تمامی ابزارهای اساسی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین است، اما برخی از کسب و کارها ممکن است نیازهای پیچیده تر و خاصی داشته باشند. برای این شرایط، ووکامرس را می توان با انواع extension ها و پلاگین های اضافی که از سایت افزونه های ووکامرس یا از طریق توسعه دهندگان شخص ثالث در دسترس هستند، سفارشی سازی کرد. این افزونه های رایگان و غیر رایگان ووکامرس را می توان در صورت نیاز برای گسترش کارایی یک فروشگاه تحت ووکامرس به روش های مختلف از جمله اضافه کردن پشتیبانی از یک زبان ویژه به منظور ساده سازی صورتحساب و مالیات اضافه کرد.

همانطور که وردپرس محبوب ترین سرویس سازنده سایت و سیستم مدیریت محتوا است، ووکامرس نیز محبوب ترین راهکار ایجاد فروشگاه تجارت الکترونیک برای وردپرس است و تقریبا ۴۰ درصد از تمام فروشگاه های آنلاین از آن استفاده می کنند. ووکامرس برای ایجاد یک فروشگاه تجارت الکترونیکی با عملکرد عالی که کاملا تحت کنترل شما است، به راحتی با وردپرس ادغام می شود. ووکامرس رایگان و راه اندازی آن برای کاربران در همه سطوح مهارت آسان است.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید