اگر تاکنون از وردپرس استفاده کرده اید، پس می دانید که یک کامنت (نظر) اسپم چقدر مزاحم است. وردپرس در میان سیستم های مدیریت محتوا (CMS) پرکاربردترین است و در نتیجه اسپمرها به طور منظم آن را مورد هدف قرار داده و در تلاش برای ایجاد لینک به وب سایت خود برای بهبود SEO و یا تبلیغ محصولات یا… در آن می باشند. گاهی اوقات هرزنامه ها به صورت انبوه ایجاد و ارسال می شوند و در نتیجه محافظت از وب سایت در برابر آن، برای شما عملا غیر ممکن می شود. خوشبختانه ابزارهایی در این زمینه وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها تا حد زیادی در مقابل دریافت هرزنامه ها مقاومت کنید.

 

اول از همه تمام نظرات اسپم را حذف کنید

این عمل راهکاری برای جلوگیری از دریافت اسپم نیست، اما قبل از هر اقدام برای جلوگیری از دریافت هرزنامه، شما باید وبلاگ خود را پاکسازی کنید. از پنل «نظرات»، می توانید تمام نظرات اسپم را انتخاب و آنها را حذف کنید و همچنین با مراجعه به زباله دان همه چیز را از آنجا نیز حذف کنید. اگر برای مدت کوتاهی نظرات را بررسی نکرده باشید، شاید هزاران نظر برای بررسی داشته باشید که چند ساعت یا چند روز زمان شما را بگیرد. اگر نمی خواهید این زمان را هدر دهید، می توانید از افزونه  Delete Pending Comments استفاده کنید و بهینه سازی ضد اسپم خود را به سرعت شروع کنید. البته در این مورد، شما تمام نظرات واقعی و غیر اسپم را نیز از دست خواهید داد.

با این روش قطعاً نظر اسپم دریافت نمی کنید، ولی اگر شما صاحب چندین سایت با ترافیک بالا باشید، زمان بسیار زیاد و خسته کننده ای را برای این کار باید صرف کنید.

قابلیت moderation (اعتدال) را برای نظرات وب سایت خود فعال کنید.

این قابلیت نیز راه حلی برای جلوگیری از ثبت نظرات اسپم است.

این تنظیمات در مسیر زیر صورت می پذیرد:

Settings > Discussion > Comment Moderation

گزینه دیگری که می تواند مفید باشد، این است که فقط نظرات کاربران جدید را مدیریت کنید. بدین منظور می بایست تیک گزینه Comment author must have a previously approved comment (نویسنده برای گذاشن نظر جدید، باید یک نظر از قبل تایید شده داشته باشد) را بزنید. به این ترتیب شما فقط اولین نظر هر شخص را تایید می کنید و مابقی نظرات او نیازی به تأیید شما نخواهند داشت. با این حال، بسیار مراقب باشید که چه کاربری را تایید می کنید. برخی از نظرات ممکن است واقعی به نظر برسند، اما در حقیقت هرزنامه هستند و با تایید اولین نظر یک اسپمر، شما در وبلاگ خود حفره ای برای حجم زیاد اسپم های او باز کرده اید. این موضوع را ناآگاهانه انجام ندهید، نظراتی همانند «مقاله مفیدی بود» و یا «این مقاله مشکل من را حل کرد» علیرغم اینکه به ظاهر مطالب وبلاگ شما را ستایش می کنند، اما گاهی اوقات به قصد شروع ارسال اسپم در وبلاگ شما می باشند.

به موضوع مقاله، نام فرد و وب سایت آن توجه داشته باشید. به طور معمول این گونه نظرات هیچ نکته خاصی در مورد محتوای مطلب ارسالی شما نمی گویند.

از منویDiscussion ، شما همچنین می توانید تعداد لینک های یک نظر را به ۱ محدود کنید. محتوای بسیاری از نظرات هرزنامه فقط تعداد زیادی از لینک ها می باشند.

 

از قابلیت های Spam Words (کلمات اسپم) و Comment Blacklist (سیاه‌ نامه‌ نظرات) استفاده کنید

هنگام بررسی نظرات، متوجه خواهید شد که بیشتر اسپم ها مربوط به موضوعات مشابه مقاله شما می باشند. در همان منوی Discussion، می توانید کلمات مدنظر خود را هر کدام در یک خط جداگانه در فیلد Comment moderation اضافه کنید و بدین ترتیب در صورتی که یک نظر حاوی کلمات انتخابی شما باشد، به صف بررسی خواهد رفت. این موضوع علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی شما در زمان می شود، یک لایه حفاظت دیگر نیز برای سایت وردپرس شما فرآهم می کند.

گزینه «Comment Blacklist» جدی تر و موثرتر است؛ بدین ترتیب که بدون بررسی و ردیابی تمام نظراتی که مطابق با معیارهای مدنظر ما نیستند، حذف می شوند. شما می توانید آدرس های آی پی افرادی را که مطمئنا اسپمر هستند و یا کلمات کلیدی مدنظر خود را به صورت دستی در این قسمت اضافه کنید. اما تنها زمانی این تنظیمات را انجام دهید، که صد درصد درباره تاثیرگذاری آن مطمئن هستید.

افزونه های ضد اسپم نصب کنید

افزونه های ضد اسپم مفید زیادی برای وردپرس وجود دارند که برای نجات شما از پیام های ناخواسته بسیار کارآمد خواهند بود.

Akismet – این افزونه یک سیستم از الگوریتم های هوشمندی است که هرزنامه را دنبال می کند و نظراتی را که (به نظر می رسد) اسپم هستند را شناسایی می کند. بدون شک این بهترین گزینه جهت مقابله با اسپم است و در بیش از ۹۹٪ موارد کمک می کند. با این وجود شما نیاز به یک کلید API برای Akismet دارید که اگر مالک یک وبلاگ شخصی هستید، این گزینه برای شما رایگان است. اما اگر شما مالک یک کسب و کار هستید، باید یک هزینه ماهانه اندک را پرداخت کنید.

Quiz – این یک افزونه جالب است که در صورت استفاده از آن، بازدیدکنندگان قبل از ارسال یک نظر باید به یک سوال ساده پاسخ دهند. بعید به نظر می رسد که ربات ها بتوانند از یک سوال واقعی که امنیت نسبی مقابله با هرزنامه را تضمین کند، عبور کنند. شما گزینه های مختلفی برای ایجاد سوالات خود دارید، پس مطمئن شوید که پاسخ دادن به سوالات شما برای همه افراد به اندازه کافی آسان است. معادلات ساده ریاضی برای این کار مناسب هستند. (۲ + ۷ =؟)

 

برای جلوگیری از ارسال توسط ربات ها، فایل .htaccess را تغییر دهید

بسیاری از نظرات اسپم توسط ربات ها ارسال می شوند. با افزودن این چند خط کد به فایل .htaccess، ربات ها را بدون هیچ ارجاعی رد می کنید.

# Protect from spam bots
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_METHOD} POST
RewriteCond %{REQUEST_URI} .wp-comments-post\.php*
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !.yourdomain.com.* [OR]
RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} ^$
RewriteRule (.*) ^http://%{REMOTE_ADDR}/$ [R=301,L]
</IfModule>

فقط قسمت «yourdomain.com» را با آدرس وبلاگ خود جایگزین کنید.

هرزنامه می تواند به شدت مزاحم و حتی گاهی مقابله با آن دشوار باشد. اگر شما از مراحل فوق پیروی کردید، شانس بیشتری برای پیروزی در مقابله با نظرات اسپم به دست خواهید آورد و اگر هم تعداد اندکی اسپم باقی ماند، مدیریت آن برای شما آسان خواهد بود.

 

 

روش های شما برای مقابله با نظرات اسپم چیست؟ نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید