در این مقاله قصد داریم نسل جدید هارد های SSD که با نام تجاری NVMe شناخته می شوند را بررسی کنیم و در بخش دوم مقاله به مقایسه هارد های SSD ،NVMe و SAS می پردازیم.

هارد NVMe سامسونگ

برای شروع بد نیست مروری بسیار مختصر بر تاریخچه هارد و فضاهای ذخیره سازی داشته باشیم. البته بررسی تاریخچه کامل دیسک ها احتمالا شامل هزار صفحه ای مطلب بشود که در چارچوب این بحث نمی گنجد و ما فقط می خواهیم قبل از بررسی NVMe، یک دید کلی نسبت به تغییرات چند سال اخیر و پیشرفت تکنولوژی داشته باشیم.
تا پیش از NVMe، معمولا از M.2 و SATA برای اتصال SSD با برد اصلی (Main Board) استفاده می کردند. اولین برندی که از این تکنولوژی استفاده کرد، سامسونگ بود که نخستین مدل آن با کد XS1715 در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این درایو حدود ۳ GB/s (گیگابایت بر ثانیه) سرعت خواندن داشت. در سال ۲۰۱۴ نیز شرکت اینتل اولین چیپ ست NVM Express خود را عرضه کرد که به وسیله آن امکان استفاده از درایوهای NVMe فراهم شد. سرعت این چیپ ست چیزی در حدود ۴ GB/s است. امروزه استفاده از SSD امری معمول و بسیار عادی در سرورها و کامپیوترهای شخصی است  و اکثر کامپیوترهای (سرور و پی سی) ساخت بعد از ۲۰۱۰، قابلیت استفاده از هاردهای پرسرعت SSD و یا جایگزینی هارد های قبلی خود با SSD را دارند. البته این امکان فقط محدود به کامپیوترهای بعد از ۲۰۱۰ نیست و ممکن است بتوان در کامپیوترهای قدیمی تر نیز از SSD استفاده نمود.

SSD یا NVME

خب بریم سر اصل مطلب.
جواب سوالتون رو همین الان میدم؛ NVMe بهتر از SSD است! خیلی واضح بگم که اگر انتخاب شما بین SSD و NVMe بود، قطعا NVMe را انتخاب نمایید. خب حالا اگر حوصله داشتید بقیه مقاله را هم بخوانید.
بیاید یکم دقیق تر به موضوع نگاه کنیم.
اول بریم یک مقایسه ای بین سه مدل هارد داشته باشیم.
۱- هاردهای مکانیکی (Spinning Disks)
۲- هاردهای SATA SSD
۳- هاردهای NVMe SSD

نوع هاردنرخ IO بر حسب ثانیه (۴ kB R/W)حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی
هارد مکانیکی و مغناطیسیحدودا ۱۰۰۲۰۰ مگابایت بر ثانیه (۲۰۰ MB/Sec)
هاردهای SATA SSD۹۹,۰۰۰ Read
۱۸,۰۰۰ Write
۵۲۰ MB/Sec Read
۴۷۵ MB/Sec Write
هاردهای NVMe SSD۴۳۰,۰۰۰ Read
۵۰,۰۰۰ Write
۲۶۰۰ MB/Sec Read
۱۰۰۰ MB/sec write

فکر می کنم خودتان به عمق اختلافات پی بردید. اعداد کاملا گویای مطلب هستند و با این تفاوت به نظر استفاده از هاردهای دیگر بی معنی باشد. خبر خوشحال کننده دیگر این است که قیمت درایوهای NVMe تقریبا برابر SSD هاست (البته برای ما ایرانی ها که فرقی ندارد، پس الکی خوشحال نشیم!).
با این همه ویژگی های جذاب و مزیت های رقابتی که NVMe نسبت به سایر درایوها دارد، مشکلاتی هم دارد.

  • برخی از سخت افزارها و نرم افزارها هنوز NVMe را به عنوان درایو استارت آپ (Boot Drive) پشتیبانی نمی کنند. در این صورت می بایست از یک درایو SSD کوچک برای سیستم عامل خود استفاده نمایید.
  • در حال حاضر امکان RAID به ندرت برای NVMe وجود دارد و باید فعلا قید RAID سخت افزاری را بزنید.
  • در حال حاضر تنوع مدل های NVMe بسیار پایین است و مانند SATA SSD دارای تنوع زیادی نمی باشد.

مدل های مختلف SSD
منبع عکس: کانال یوتیوب ASUS آمریکای شمالی

در جدول زیر نیز مقایسه ای کلی بین سه نوع مختلف NVMe خواهیم داشت:

نوع NVMe مزیت هامحدودیت ها
مدل PCIe Cardاستفاده از PCI Bus که به مراتب سریعتر و پهنای باند بیشتری نسبت به SATA دارد.
با همه مادربردها (Motherboard) سازگار است.
محدود به تعداد شکاف های (Slot) روی مادربورد است.
مدل ۲.۵ اینچ (۲.۵”)برای پکیج کردن بسیار راحت است.
امکان تعویض در حال کار وجود دارد (Hot Swappable)
اتصال دهنده های مخصوص (Connector) روی مادربورد دارد که حدود ۷۵ دلار هزینه دارد.
مدل m.2کوچک است.
فقط یک بورد دارد.
کم پیدا می شود و در دسترس نیست.

استفاده از NVMe به عنوان جایگزینی برای SSD بسیار قابل قبول و مقرون به صرفه است. کاملا منطقی است، همان هزینه و کیفیت بهتر! اما مشکلی که وجود دارد مخصوصا برای ما ایرانیان، عدم دسترسی به این قطعات است. استفاده از قطعات ب هروز و High End در دنیای دیجیتال سال هاست به رویایی دست نیافتنی برای ما مبدل شده است. مدل های مختلف CPU ، RAM ، SSD و… پس از گذشت تقریبا چند سال به ایران می رسند و آن هم اکثرا بصورت استوک! بگذریم. قصد ندارم داغ دل شما را تازه کنم. شما هم مثل ما فقط می توانید حسرت بخورید و آه بکشید و چای بنوشید.
البته شما می توانید برای استفاده از این قطعات به روز و قدرتمند از قابلیت ریموت استفاده کنید. درست است که به صورت فیزیکی لمس نمی کنید، اما حداقل از راه دور عطرش را حس می کنید. در حال حاضر دو مدل از سرورهای مسیرهاست با هاردهای NVMe ارائه می گردد که شما می توانید با قیمت بسیار مناسب آنها را تهیه بفرمایید و مثل ما فقط از عطر خوش آنها لذت ببرید.
برای اطلاع از لیست قیمت و آفرهای این سرورها می توانید لینک زیر را مشاهده فرمایید:
لیست قیمت سرورهای اختصاصی خارج

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید