در عصر دیجیتال، اکثر کسب و کارها برای تبلیغ محتوای خود به سمت بازاریابی دیجیتال می روند. این موضوع در درجه اول به این دلیل است که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و به راحتی بر عملکرد خود نظارت کنید. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی دیجیتال برای تقویت محتوای شما در وب است. ابزارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل و آنالیز سئو سایت وجود دارد که می تواند به شما در شناسایی مشکلات سئو سایت کمک کند.

آنالیز سئو سایت چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و اقداماتی است که برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت از طریق بهبود عملکرد وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) انجام می شود. زمانی که شخصی به دنبال محصول یا خدماتی است که توسط شما ارائه می شود، پیاده سازی یک استراتژی موثر سئو به شما کمک می کند تا وب سایت خود را در جایگاه بالاتری در SERP قرار دهید.

آنالیز سئو سایت
آنالیز سئو سایت

آنالیز سئو سایت، تمام جنبه هایی از وب سایت شما را نشان می دهد که در آن می توانید پتانسیل بهبود رتبه خود در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) را افزایش دهید. این موضوع مستلزم انجام ارزیابی سایت و شناسایی مواردی است که ممکن است ربات های موتور جستجو آنها را به عنوان ایراد تشخیص دهند.

چرا آنالیز سئو سایت مهم است؟

آنالیز سئو سایت به شما کمک می کند که تشخیص دهید به چه نحوی می توانید محتوا و ویژگی های فنی سایت خود را بهبود ببخشید تا تجربه کاربران بهبود پیدا کرده و به موتورهای جستجو ارتباط بین محتوای سایت خود و جستجوهای کاربران را نشان دهید.

به زبان ساده، اگر می خواهید رتبه کلمات کلیدی سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید و در نتیجه ترافیک سایت خود را افزایش داده و به اهداف شرکت خود برسید، باید آنالیز سئو سایت را در دستور کار خود قرار دهید. بدین ترتیب با شناسایی ایرادات سئو سایت، سریعا نسبت به رفع آنها اقدام نموده و وضعیت سئو سایت خود را بهبود می دهید.

نتیجه گیری آگاهانه در مورد چگونگی بهبود رتبه بندی رتبه سایت در SERP، بدون انجام آنالیز سئو سایت بسیار دشوار است.

ابزار آنالیز سئو سایت کی دبلیو رنک

کی دبلیو رنک به عنوان اولین ابزار فارسی به شما این امکان را می دهد که وضعیت صفحات سایت خود را بر اساس تمامی فاکتورهای مهم و اساسی سئو بررسی کنید. همچنین ایرادات و اشکالات موجود در هر یک از صفحات به همراه راه حل هر یک را مشاهده و نسبت به بهینه سازی صفحات سایت خود اقدام نمایید.

ابزار آنالیز سئو سایت کی دبلیو رنک
ابزار آنالیز سئو سایت کی دبلیو رنک

در سایت هایی که قسمتی و یا تمام محتوای سایت بعد از لود شدن کامل جاوااسکریپت به نمایش در می آید، بررسی سئو صفحه، با شیوه های معمول امکان پذیر نیست و جهت فراهم شدن این مورد، باید تا لود کامل سایت منتظر ماند. در حال حاضر هیچ یک از ابزارهای فارسی و حتی عمده ابزارهای بین المللی آنالیز سئو سایت، قادر به آنالیز صحیح این دسته از سایت ها نمی باشند. اما سرویس آنالیز سئو سایت کی دبلیو رنک به عنوان اولین ابزار فارسی می تواند وب سایت های مبتنی بر جاوااسکریپت که از Dynamic Rendering استفاده می نمایند را مانند سایر سایت ها، آنالیز کند.

نحوه بررسی سئوی درون صفحه:

آنالیز صحیح سئوی درون صفحه (On-Page) ممکن است تا حدی دشوار باشد. فرآیند تجزیه و تحلیل سئوی درون صفحه پیچیده است، اما با چک لیست زیر، می توانید فاکتورهای اساسی سئو را شناسایی کرده و با انجام اقدامات لازم، مطمئن شوید که سایت شما به درستی بهینه شده است.

سئوی On-Page

سئوی On-Page، عملی برای بهبود رتبه یک صفحه وب در صفحات نتایج موتورهای جستجو به منظور افزایش بازدیدکنندگان است. در این نوع از سئو، محتوا، معماری صفحه و کد منبع HTML همگی در صفحه در نظر گرفته می شوند.

سئوی درون صفحه برای هر وب سایت ضروری است زیرا به موتورهای جستجو در مورد ارتباط صفحه با جستجوهای کاربران اطلاع می دهد. در واقع این امر به الگوریتم های موتورهای جستجو و افراد در تشخیص محتوای سایت شما کمک می کند.

پتانسیل سایت شما در جذب بازدیدکننده از طریق جستجوی ارگانیک با سئوی ضعیف صفحه به شدت کاهش می یابد. به همین دلیل است که آنالیز سئو سایت و انطباق آن با تکنیک های روز سئو بسیار مهم است.

نحوه بررسی سئوی خارج از صفحه:

آنالیز سئوی خارج از صفحه (Off-Page) نیز امری مهم و ضروری می باشد. در ادامه چک لیست مهم ترین فاکتورهای سئو خارج از صفحه عنوان خواهد شد.

سئوی Off-Page

سئو خارج از صفحه به اقدامات سئوی اطلاق می شود که شما در خارج از وب سایت خود انجام می دهید تا رتبه صفحه وب را در موتورهای جستجو بهبود دهید. لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی، وبلاگ نویسی مهمان و ثبت سایت در دایرکتوری های مختلف همگی نمونه هایی از سئوی خارج از صفحه هستند. با گنجاندن سئوی خارج از صفحه در برنامه خود، به بهبود رتبه وب سایت خود در صفحات نتایج موتور جستجو کمک خواهید کرد.

انجام آنالیز سئو سایت در ۱۰ مرحله آسان

  • قابلیت مشاهده وب سایت (Website visibility) را بررسی کنید.

هنگام آنالیز سئو سایت، باید دید گسترده ای نسبت به عملکرد سایت خود داشته باشید و تعیین کنید که چه تعداد از صفحات وب سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است و بدین ترتیب درک بهتری از نمای کلی سایت خود به دست آورید.

  • توضیحات متا وURL ها را بررسی کنید.

کلمات کلیدی اولیه و ثانویه و همچنین خلاصه ای مختصر از محتوای صفحه شما باید در توضیحات متا گنجانده شود. URL ها نیز باید به چهار تا پنج کلمه کاهش یابد و به طور دقیق محتوای وب سایت را منتقل می کند. URL صفحات خود را در صورتی که طولانی یا نامربوط هستند، بهینه سازی کرده و تغییر دهید. بدین ترتیب ربات های موتور جستجو بهتر می توانند محتوای صفحه را درک کنند.

  • عناوین صفحه را بررسی کنید.

عناوین صفحات باید با محتوای آنها مرتبط باشند و کاربران را ترغیب کنند که روی آنها کلیک کنند. اطمینان حاصل کنید که از کلمات کلیدی مناسب برای عناوین صفحات خود خود استفاده می کنید . در نظر داشته داشته باشید که کسب رتبه در کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا ممکن است دشوار باشد، بنابراین به دنبال یک اصطلاح طولانی تر باشید که کمتر رقابتی باشد. بدین ترتیب شانس شما برای نمایش در صفحه اول SERP افزایش می یابد.

  • لینک های ورودی را بررسی کنید.

لینک های ورودی که به عنوان بک لینک نیز شناخته می شوند، لینک هایی هستند که از یک وب سایت دیگر به سایت شما متصل می شوند. بک لینک ها می توانند به موتورهای جستجو نشان دهند که وب سایت شما منبع قابل اعتمادی است، بنابراین ممکن است تاثیر قابل توجهی بر رتبه سئو شما داشته باشند.

  • رتبه اسپم سایت خود را بررسی کنید.

اگر تعداد زیادی لینک ورودی از دامنه های کم اعتبار داشته باشید، امتیاز اسپم شما افزایش می یابد. در نتیجه، هنگام بررسی پیوندهای ورودی سایت خود، پیوندهای ورودی “ضعیف” را حذف کنید. در این خصوص می توانید لینک های مذکور را با مراجعه به پنل گوگل سرچ کنسول سایت خود، disavow کنید.

  • لینک های داخلی خود را بررسی کنید.

ایجاد پیوند داخلی فرآیند افزودن لینک به صفحات دیگر در وب سایت، برای کمک به بازدیدکنندگان در پیمایش صفحات است. لینک سازی داخلی یک استراتژی عالی سئو برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است.

  • صفحات را برای شناسایی لینک های شکسته بررسی کنید.

مواظب هر لینک شکسته در سایت خود باشید، زیرا آنها تأثیر مخربی بر سئو سایت دارند. مشکل وجود پیوندهای شکسته را می توان با تصحیح اشکلات املایی و یا با انجام تغییر مسیر ۳۰۱ به یک URL متفاوت اما مرتبط، برطرف کرد.

  • محتوای وب سایت خود را بررسی کنید.

اهمیت محتوا در سئو وب سایت بسیار بالا می باشد. با بررسی سایت خود، محتوای تکراری که علامت قرمز سئو است را بیاید و در صورت لزوم آن را از فهرست خارج کرده و یا حذف کنید. همچنین مطمئن شوید که محتوای شما دارای کیفیت عالی و بدون خطا باشد. برای بررسی محتوای سایت با محبوب ترین صفحات خود شروع کنید، سپس به پست ها و صفحات کوچکتر بروید.

  • عکس های خود را بررسی کنید.

از آنجایی که ربات های موتور جستجو نمی توانند به راحتی عکس های سایت شما را خزش کنند، بسیار مهم است که از متن جایگزین مناسب برای توصیف ظاهر و عملکرد هر تصویر استفاده کنید. یکی دیگر از امور سئو تصاویر، فشرده سازی تصاویر برای کاهش اندازه آنها است. این امر می تواند سرعت بارگذاری صفحه را افزایش دهد.

  • سرعت صفحه را بررسی کنید.

از آنجایی که سرعت صفحه بر سئو وب سایت و تجربه کاربری کلی تأثیر می گذارد، باید به طور منظم آن را کنترل کنید تا مطمئن شوید که صفحات سایت شما سریع و کارآمد لود می شود .در خصوص بررسی سرعت بارگذاری صفحات می توانید از ابزار PageSpeed ​​Insights Google استفاده کنید.

نتیجه گیری

آنالیز سئو سایت امری بسیار ضروری و در جهت بهبود استراتژی های سئو است. آنالیز سئو سایت مسیر بهینه سازی سایت برای کسب رتبه بهتر در موتوهای جستجو را روشن می کند. بهتر است اقدامات لازم جهت بهینه سازی سایت را از ابتدای راه اندازی و طراحی سایت برای کسب و کار خود شروع کنید، زیرا هر قدر شما مراحل ابتدایی بهینه سازی سایت را به درستی و بی نقص انجام بدهید باعث می شود در ادامه، پروسه سئو سایت شما ساده تر شده و بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید