این بسیار واضح است که هیچ کس یک وب سایت کند را دوست ندارد. مشکل این است که دلایل زیادی وجود دارد که موجب کند شدن وب سایت شما می شوند. این امر موجب زمانبر شدن پیدا کردن راه حل برای افزایش سرعت وب سایت خواهد شد.

با این حال، هنگامی که بحث بهینه سازی عملکرد وب سایت مطرح می شود، هیچ راه حلی نزدیک به شبکه های تحویل محتوا (CDNs) نیست. CDN ها از سیستم غیر متمرکز سرورها در سراسر جهان استفاده می کنند تا وب سایت شما را سریعتر از بسیاری از سرویس دهنده های میزبانی وب نمایش دهند. CDN یک راه حل میزبانی نیست، بلکه یک واسطه بین شما و بازدیدکنندگان شماست.

در این مقاله، ابتدا Cloudflare که یکی از برترین CDN های موجود است را معرفی می کنیم. سپس نحوه فعال سازی آن را توضیح خواهیم داد.

 CDNکلودفلر چیست؟

Cloudflare سرویسی برای افزایش و بهبود عملکرد و کارائی وب سایت و همچنین ارائه خدمات امنیتی است. با استفاده از کلودفلر میزان مصرف پهنای باند و مصرف منابع سایت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت و سرعت بارگذاری سایت نیز تا حدی بهبود پیدا خواهد کرد. کلودفلر با نگهداری نسخه های کش شده سایت شما در دیتاسنتر هایی که در مناطق مختلف دارد، محتویات سایت شما را برای هر کاربر از نزدیک ترین سرور به آن کاربر بارگذاری می کند، نه از سرور اصلی و فقط در مواقعی که به اطلاعاتی خاص و داینامیک نیاز باشد به سراغ سرور اصلی خواهد رفت.

کلودفلر داری شبکه بسیار عظیمی از ۱۳۵ دیتاسنتر مختلف در اقصی نقاط جهان می باشد که در عمل بین وب سرور سایت شما و اینترنت قرار می گیرد. در صورتی که یک کاربر یک صفحه وب را درخواست نماید، این درخواست به جای سرور اصلی توسط کلودفلر پاسخ داده خواهد شد و بدین ترتیب حجم اطلاعات مبادله شده بر روی شبکه ی کلودفلر قرار خواهد گرفت.

 

مزایای استفاده از کلودفلر

به وسیله قرار گرفتن محتوای static وب سایت شما روی کلودفلر، زمان لود وب سایت برای تمامی بازدید کنندگان کاهش می یابد. محتوای static شامل قسمت هایی از یک صفحه وب می باشند که اغلب تغییر نمی کنند، همانند JavaScript ها، CSS ها و تصاویر. از آنجایی که اکثر کاربران از سایت هایی که زمان لود بالایی دارند دوری می کنند، بدین ترتیب بازدیدکنندگان وب سایت شما افزایش پیدا خواهند کرد و زمان بیشتری را نیز برای بررسی وب سایت شما صرف خواهند کرد. همچنین با توجه به تراکم جغرافیایی بالای دیتاسنترهای کلودفلر زمان لود وب سایت برای بازدیدکنندگان حتی در صورت وجود فاصله زیاد تا سرور اصلی به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

کلودفلر و مزیات آن

کلودفلر با ارائه SSL امکان برقراری ارتباط به صورت کاملا رمزگذاری شده (encrypted) را مهیا نموده است. لازم به ذکر است که این امکان در پلان رایگان کلودفلر موجود نمی باشد.

عملکرد کلودفلر در جلوگیری از حملات

یکی از مزایای دیگر استفاده از کلودفلر غربال کردن بازدیدکنندگان جهت جداسازی کاربران واقعی از حملات ربات های مخرب است.

همچنین کلودفلر توانایی بالایی در شناسایی و مقابله با حملات DDOS دارد و متدهای پیچیده ای را جهت مقابله با این تهدید ها به کار می گیرد. کلودفلر از شبکه anycast استفاده می کند، این بدین معناست که ترافیک وب از طریق کارامدترین مسیر ممکن مسیر یابی شده و در واقع وابسته به یک مسیر خاص نمی باشد. در نتیجه حتی اگر یک وب سایت مورد حمله DDOS قرار گیرد، با انعطافی که کلودفلر در انتقال ترافیک مناسب به سرور اصلی دارد، وب سایت up خواهد ماند.

کلودفلر مانند محافظی عمل می کند که مابین سرور اصلی و سایت قرار می گیرد. بدین ترتیب DNS ها و IP سرور اصلی شما نیز نامشخص خواهد شد. یک هکر در شرایط عادی، به راحتی اطلاعات مورد نیاز از جمله IP سرور شما می تواند به دست آورد و با ترفندهایی که دارد اقدام به ایجاد حملاتی مانند حملات DDOS نماید. اما زمانی که سرور های کلودفلر سر راه یک هکر قرار گیرند با سیستم های امنیتی و موارد امنیتی که می توانیم از طریق Firewall کلودفلر نیز اعمال نماییم از بسیاری حملات جلوگیری خواهد شد.

همچنبن در پلان های غیر رایگان امکانات امنیتی بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارد. برای مثال در صورتی که وب سایت شما مورد حملات DDOS قرار گیرد، امکان اضافه کردن آزمون captcha به صورت آنی برای وب سایت شما موجود است. سطوح امنیتی متفاوتی نظیر استفاده از پایگاه داده IP های نا امن در کلودفلر و یا بلاک کردن یک رنج IP آدرس ها و همچنین بلاک کردن بر اساس کشور نیز از دیگر امکانات امنیتی کلودفلر است.

مزایای استفاده از کلودفلر

  • فعال سازی CDN و در نتیجه اتصال به نزدیک ترین سرور جهت بارگذاری سایت و میزبانی محتوا
  • فعال بودن ۲۴ ساعته سایت از طریق کش های موجود در سرور های کلودفلر حتی در صورت آفلاین شدن سایت اصلی
  • بهینه سازی سایت و صرفه جویی در پهنای باند مصرفی
  • فشرده سازی کد های Java Script، CSS و HTML و در نهایت سرعت بالاتر
  • افزایش امنیت با جلوگیری از رکوئست های نا سالم، حملات DDOS Protection و SQL Injection
  • ارائه سیستم آنالیز ترافیک جهت مدیریت بهتر ترافیک ها و بازدید ها
  • قابلیت Purge Cache جهت تازه سازی کش های ذخیره شده

قیمت: Cloudflare یک پلان رایگان ارائه می دهد که تا سه صفحه پشتیبانی می کند و دسترسی شما به شبکه CDN شما را فراهم می کند. طرح های حرفه ای از ۲۰ دلار در هر ماه شروع می شود.

برای ثبت نام و استفاده از سرویس های Cloudflare مراحل زیر را انجام دهید:

  1. پس از ورود به سایت کلودفلر با انتخاب گزینه  Sign Up شروع به ایجاد اکانت جدید نمایید.

  1. سپس با کلیک روی add website اقدام به اضافه کردن وب سایت خود نمایید. توجه داشته باشید که نیم سرور های شما می بایست به درستی تنظیم شده باشند.

  1. کلودفلر سپس شروع به تجزیه و تحلیل DNS های دامنه شما می کند. این سرویس مستلزم به روز رسانی آنهاست تا بتواند هر زمان که لازم باشد، بازدیدکنندگان را به سرورهای خود هدایت کند. این یک فرآیند ساده و خودکار است، بنابراین فقط باید یک لحظه منتظر بمانید تا تمام رکورد های DNS شما توسط کلودفلر اسکن شوند. پس از پایان این مرحله روی گزینه continue کلیک کنید.
  2. سپس لیستی از تمام رکورد های DNS تان به نمایش درخواهد آمد. در این بخش می توانید انتخاب کنید که کلودفلر در کدام ساب دامین، فعال و در کدام ساب دامین غیر فعال باشد.
  3. در مرحله بعد، پس از بررسی و انجام تنظیمات مورد نیاز خود، روی گزینه ’ve added all missing records , continue کلیک کنید.
  4. در صفحه بعدی کلودفلر لیستی از رکوردهای DNS مربوط به دامنه شما را نمایش می دهد. یک آیکون کلودفلر (ابر نارنجی با یک فلش در پشت آن) در کنار هر رکورد قرار گرفته است:

به طور پیش فرض کلودفلر گزینه ای را برای هدایت ترافیک به دامنه شما از طریق سرورهای خود فعال خواهد کرد. شما می توانید این گزینه را با کلیک روی آیکون تغییر دهید. با این حال، انجام این کار به این معنی است که شما قابلیت های های این پلتفرم را از دست می دهید، بنابراین این گزینه مخصوص زمانی است که می خواهید CDN را تغییر دهید و یا این سرویس را غیرفعال کنید.

  1. اکنون یک بار دیگر روی Continue کلیک کنید. در صفحه بعد، شما می توانید پلان مدنظر خود را انتخاب کنید. ابتدا با پلان رایگان شروع کنید، در هر زمان که خواستید می توانید سرویس خود را به پلان های غیر رایگان ارتقا دهید:

  1. در مرحله آخر ، کلودفلر نیم سرور های ایجاد شده برای سایت را به شما ارائه می دهد و شما می بایست نیم سرور های خود را به نیم سرور های کلودفلر تغییر دهید.

  1. در انتها نیز روی گزینه I’ve updated my nameservers, continue کلیک نمائید.

تنظیمات امنیت Cloudflare خود را مرور کنید:

در این مرحله کلودفلر در وب سایت شما فعال و آماده استفاده است. هر بار که به این پلتفرم وارد می شوید، یک داشبورد نمایش داده می شود که وضعیت سرویس و جزئیات مربوط به دامنه لینک شده شما را نشان می دهد:

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید یکی از بخش های بالا Security Level می باشد. این بخش یکی از کارآمدترین قابلیت های کلودفلر است. به طور پیش فرض، امنیت کلودفلر شما روی Medium تنظیم شده است، یعنی این پلتفرم به طور خودکار ترافیک «بد» را به یک صفحه چالش (نوعی CAPTCHA) برای ریشه کن کردن ربات ها هدایت می کند:

اگر فکر می کنید این تنظیم برای سایت شما مناسب نیست، می توانید سطح امنیت را در صورت نیاز کاهش یا افزایش دهید. شما کنترل کامل روی پیکربندی سایت خود دارید، بنابراین می توانید با مطالعه مستندات کلودفلر کارایی هر گزینه ای را مشاهده کنید تا بهترین تنظیمات را برای وب سایت خود انتخاب نمایید.

نتیجه گیری

استفاده از CDN یک راه حل عالی برای اکثر وب سایت ها است. اگر می خواهید زمان بارگذاری وب سایت خود را بهبود ببخشید و آن را در مقابل حفره های امنیتی محافظت کنید، یک CDN می تواند به شما در حل هر دو مورد کمک کند. به علاوه، با کلودفلر شما می توانید به پلان رایگان قابل استفاده در هر وب سایت دسترسی داشته باشید و اگر به ویژگی های بیشتر نیاز دارید، می توانید آن را ارتقا دهید.

آیا در مورد چگونگی فعال کردن Cloudflare برای وب سایت خود سؤالی دارید؟ بیایید درباره آنها در بخش نظرات صحبت کنیم.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید