یکی از اولین اقدامات ضروری بعد از راه اندازی وب سایت، ایجاد حساب کاربری در Google Search Console  است. با این کار صاحبان سایت می توانند به صورت دقیق بررسی کنند که گوگل سایت آنها را چگونه آنالیز می کند.

Google search console

 تایید مالکیت سایت و ثبت نام در Google Search Console:

برای استفاده از Google Search Console ابتدا نیاز است به گوگل ثابت کنید که مالک سایتی هستید که قصد آنالیز آن را دارید. برای این موضوع چند روش وجود دارد که در ادامه به یکی از آن ها اشاره کرده ایم:

  1. ثبت نام از طریق Domain name provide
  2. بارگذاری فایل HTML
  3. اضافه کردن تگ HTML به قسمت <head> وب سایت

 تایید مالکیت سایت

ثبت نام از طریق  Domain name provide:

Domain Name Provider یا Registrar به شرکت هایی می گویند که می توانید از آنها دامین خود را تهیه نمایید. در واقع ثبت کننده دامنه شما این شرکت ها هستند. هنگامی که از این روش برای ثبت سایت خود در Search Console استفاده می کنید مشخص می شود که تمام زیر دامنه ها و مسیر های مرتبط با این دامنه به شما تعلق دارد.

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و سپس Verify this site را انتخاب کنید. اگر گزینه­ Domain name provider  در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید بر روی زبانه­ Alternate methods کلیک کرده و گزینه­ Domain name provider را انتخاب کنید.

 

زمانی که از این روش برای ثبت ­نام استفاده کنید از شما خواسته خواهد شد که نام شرکت ارائه دهنده­ دامنه­ خود را از لیست پیدا کنید. اگر نام فراهم کننده­ دامنه­ شما در این لیست موجود نبود، Other را انتخاب کنید. سپس به شما دستورالعملی ارائه خواهد شد که با استفاده از آن می­ توانید برای شرکت ارائه دهنده­ دامنه­ خود یک رکورد TXT ایجاد کنید. اگر این رکورد TXT برای شرکت ارائه­ دهنده­ دامنه­ شما به درستی کار نکرد، همچنان گزینهی ایجاد CNAME برای شما وجود خواهد داشت.

در ادامه به بررسی ۱۰ مورد از از قابلیت های Google search console می پردازیم:

۱.Google Index:

در این قسمت می توانید بررسی نمایید که چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده است.

۲.Content Keywords:

گزارش Content Keywords نشان دهنده مهمترین کلمات سایت شما هستند.

۳.Blocked Resources:

در این صفحه تمامی صفحاتی که توسط robots.txt مسدود شده است به نمایش در می آید.

۴.نقشه سایت:

این نقشه به گوگل کمک می کند تا صفحات مختلف را در یک سایت شناسایی کند. شما می بایست با تولید یک نقشه سایت xml  آن را در اختیار گوگل بگذارید.

نقشه سایت

۵.Security Issues:

در صورت هک شدن سایت خود می توانید برای بررسی بیشتر به صفحه Security Issues  رفته و در آنجا اطلاعاتی در مورد نوع مشکل و راه حل هایی برای برطرف کردن آن را مشاهده نمایید.

Security Issues

۶.Mobile Usability:

سازگاری سایت­ها با تلفن­ های همراه به عنوان یک فاکتور مهم برای رتبه­ بندی­ ها محسوب می­ شود. اگر این صفحه خالی باشد یعنی سایت شما با تلفن ­های همراه سازگار است در غیر این صورت خطاها به همراه صفحاتی که با تلفن­ همراه سازگاری ندارند در این قسمت به نمایش گذاشته می­شوند.

Mobile Usability

۷.Manual Action:

در این قسمت اطلاعات مربوط به جرائمی که توسط گوگل بر سایت شما اعمال شده است را می توانید مشاهده نمایید.

 Manual Action

۸.Search Traffic:

با این ابزار می توانید دریابید بازدید کنندگان سایت شما از کجا آمده اند و لینک های داخلی شما چگونه به نمایش گذاشته می شود و چه سایت هایی به وبسایت شما لینک شده اند.

۹.Internal Link:

این ابزار به شما کمک می­ کند که کارکرد این لینک ­ها و سلامت آنها را بررسی کنید و همچنین متوجه شوید که کدام صفحات بیشترین لینک­ های داخلی را دریافت می کنند. برای مشاهده­  لیست کامل روی یک URL کلیک کنید.

۱۰.Search Analytics:

این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا ترافیک ارگانیک سایت را بررسی کنید، صفحات پربازدید و نرخ جستجو در کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

اعمال فیلترهای مختلف، دید بهتری از عملکرد سایت در نتایج جستجوها به شما ارائه خواهد داد. برای مثال می­توانید بررسی کنید که:

  1. ­چه تعداد بازدیدکننده از Image Search برای بازدید از سایت شما استفاده می­کنند.
  2. تعداد بازدیدکنندگان از یک کشور خاص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته چه تغییری داشته است.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید