راهنمای ساده بیت کوین و اهمیت آن در دنیای دیجیتال

در سال های اخیر مباحثی مانند بیت کوین (Bitcoin) و ارزهای رمزنگاری شده (Cryptocurrencies) به موضوعات بسیار داغ دنیای IT و حتی سایر زمینه ها مانند تبلیغات، اقتصاد و… مبدل شده است. در آن زمان (چند سال پیش) که بیت کوین به شکل امروزی سر زبان ها نیافتاده بود، ارزش آن به صورت روزانه و یا حتی هفتگی اما بسیار کند در حال پیشرفت بود و پس از گذشت چندین هفته ممکن بود چند سنت به دارایی شما افزوده گردد. آن زمان بیت کوین بصورت یک ابزار پولی حاشیه ای و بی ارزش قلمداد می شد. اما در حال حاضر بیت کوین یکی از بازوهای پولی بسیار کارآمد و با ارزش و قوی بوده و با پشتوانه ای جالب همراه است.

درک مفهوم نحوه کارکرد بیت کوین چندان هم پیچیده و مشکل نیست. در واقع شما نیازی به اطلاع از چگونگی کارکرد الگوریتم های رمزنگاری ارز ندارید… همین که نحوه ارسال و دریافت این ارزهای اینترنتی را به صورت امن یاد بگیرید کافی است.

در این مقاله قصد داریم مروری بر ارزهای رمزنگاری شده داشته باشیم و تمرکز ما بر روی بیت کوین خواهد بود. همچنین در رابطه با اینکه بیت کوین چگونه می تواند به شما کمک کند صحبت خواهیم کرد و در انتهای مطلب به بررسی نحوه ارسال و دریافت بیت کوین هم خواهیم پرداخت.

 

ارزهای رمزنگاری شده چیست (و چگونه کار می کند)؟

تعداد زیادی از ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد که دارای ارزش های متفاوتی می باشند.

 

با اینکه اطلاع از کارکرد ارزهای کد شده، امری تخصصی است، اما استفاده از آن ها کار آسانی می باشد. در واقع این ارزها مقداری موجودی آنلاین می باشند که با استفاده از رمزنگاری امن شده اند. عده ای با نام “Miners” (به معنی معدنچی) با تجمیع کامپیوترهایشان و یا به صورت تکی به حل کردن مسایل رمزنگاری می پردازند. در واقع روند تولید ارزهای رمزنگاری شده به آسانی چاپ اسکناس های کاعذی نمی باشد. از زمانی که Minerها زمان و تجهیزات زیادی روی تولید کد ها صرف می نمایند، قیمت این ارزها نیز به صورت غیرقابل پیش بینی رو به افزایش می گذارند.

به عنوان یک کاربر نیازی به دانستن نحوه رمزنگاری و یا اینکه یک Miner دقیقا چه کاری انجام می دهد نداریم. اگر می خواهید از بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال (Cryptocurrencies) برای تراکنش های مالی استفاده کنید، می توانید از سایت های صرافی آنلاین اقدام به خرید آن نمایید. این مقدار سکه ها (بیت کوین) به حساب شما واریز می گردد (یک رشته کاراکتر یکتا متشکل از حروف واعداد مانند: ۱BMrgMRnddyXEUVP1CiEQ8E2z4ByuWzFS).

نرم افزاری که مدیریت حساب شما را انجام می دهد، کیف پول (والت – Wallet) شماست که می توانید با استفاده از آدرس های مختلف، پرداختی و دریافتی های خود را مدیریت نمایید. زمانی که قصد دریافت مبلغی از یک شخص دارید، یک آدرس که در کنترل شماست را برای وی ارسال می کنید و پس از پرداخت مبلغ، سکه ها را فورا و بدون وقفه در حساب خود دریافت خواهید کرد. یک شبکه نیز تمامی این تراکنش های مالی را پیگیری می کند که به وسیله کاربران عادی طراحی شده است. وقتی یک تراکنش انجام می شود، یک رکورد به عنوان تاریخچه و لاگ این تراکنش در یک حساب غیرمتمرکز در شبکه نگهداری می گردد. به این صورت شما مطمئن می شوید که سکه ها به شما انتقال داده شده است یا خیر. این روش جالبی برای ایجاد یک شبکه مالی بدون نیاز به نظارت است.

در ادامه مقاله، هرچند تعداد زیادی از ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد اما به دلیل فراگیرتر و در دسترس تر بودن، روی بیت کوین تمرکز خواهیم کرد. بسیاری از ارزهای دیگر بر اساس بیت کوین ساخته شده اند اما بر اساس روش های متفاوتی عمل می کنند. بر همین اساس نیز داد و ستد آنها به صورت جداگانه انجام می گیرد.

نمودار مربوط به افزایش شدید و چند برابری بیت کوین در کمتر از ۱ سال

نمودار بالا میزان محبوبیت و رشد بسیار سریع ارزش بیت کوین را نشان می دهدکه در کمتر از یک سال بیش از ۴ برابر شده است. در واقع بیت کوین پدر تمامی ارزهای رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۸ توسط یک مخترع ناشناس (که بعدا با نام Satoshi Nakamoto شناخته شد) معرفی گردید. در سال ۲۰۰۹ اولین بیت کوین وارد دنیای اینترنت شد و تلاش برای استخراج بیت کوین، شروع شد.

در سال ۲۰۱۰، ناکاموتو به طرز عجیبی در این عرصه ناپدید شد و کناره گیری کرد، اگرچه جامعه های مجازی بیت کوین در سرتاسر دنیا فعال می باشد و عده ای از بیت کوین در تراکنش های مالی خود استفاده می کنند. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۰ ساتوشی تا به امروز هرگز چهره و هویت واقعی خود را فاش نکرده است. تنها چیزی که از وی مشخص است ذخیره کردن میلیون ها دلار بیت کوین در حساب هایی متعلق به اوست.

گذشته از راز سازنده بیت کوین، این ارز دیجیتال پیشرفت خارق العاده ای در چند سال اخیر داشته است. این روزها میلیون ها دلار از طریق بیت کوین انتقال داده می شود و شبکه آن هم به لطف مزایایی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد، روز به روز بزرگ تر و وسیع تر می شود. از ویژگی ها و فواید بیت کوین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرداخت بسیار سریع: ارسال بیت کوین اساسا یک تراکنش بلادرنگ (Instant Transaction) است. اگرچه مدت بسیار کوتاهی لازم است تا تراکنش شما به صورت کامل در شبکه تایید شود.
  • کارمزد بسیار پایین: ارسال هزاران دلار توسط بیت کوین شامل فقط چندین سنت کارمزد است.
  • ناشناس بودن: هرکسی می تواند یک کیف پول بیت کوین (Bitcoin Wallet) روی هر پلتفرم دلخواهی داشته باشد که می تواند همزمان از چند آدرس استفاده کند. شناسایی اینکه چه کسی پول را ارسال و یا دریافت می کند بسیار مشکل است!
  • سهولت مبادله: در بسیاری از موارد، تبدیل بیت کوین به سایر ارزها، بسیار ساده است.
  • تطابق بالا: در حال حاضر فروشگاه های بسیار کمی در دنیای واقعی برای معاملات خود بیت کوین را می پذیرند. اما در تعدادی از فروشگاه های مجازی و اینترنتی خرید و فروش بوسیله بیت کوین کاملا مرسوم بوده و این مقدار روزانه در حال گسترش می باشد.

ممکن است تصور کرده باشید که بیت کوین یک پول کاغذی و قابل لمس است و می توانید آن را در جیب خود داشته باشید. تجربه پرداخت آنلاین به ما نشان می دهد که بیت کوین برای افرادی مناسب است که معاملات اینترنتی انجام می دهند مانند پرداخت پول برای سرویس های اینترنتی یا افرادی که به صورت مداوم و منظم در حال انتقال آنلاین پول هستند و یا قصد سرمایه گذاری آنلاین دارند.

 

چگونه پرداخت و یا دریافت بیت کوینی داشته باشیم؟

تا اینجا اندکی در رابطه با نحوه کارکرد ارزهای رمزنگاری شده صحبت کردیم. هرچند زمانی که عملکرد و نحوه چگونگی کارکرد بیت کوین را مشاهده نمایید، درک آن بسیار ساده می شود. در اینجا یک مثال از انتقال پول به وسیله بیت کوین بیان می کنیم. ما یک مقدار اندکی پول (بیت کوین) را می خواهیم از یک کیف پول (Wallet) – به وسیله برنامه Electrum – به یک کیف پول دیگر (شخص دیگر) انتقال دهیم.

Electrum یک کیف پول (Wallet) متن باز (Open Source) است که شما را قادر به ارسال، دریافت و نگهداری بیت کوین می کند. برای استفاده از Electrum نیازی به ثبت نام در یک سرویس آنلاین ندارید. کافی است این نرم افزار را دانلود کنید، یک والت (Wallet) توسط Wizard آن برای خود بسازید و سپس وارد دنیای بیت کوین شوید ! تصویر زیر مربوط به تعدادی تراکنش (Transaction) در یک کیف پول (Wallet) می باشد:

 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید، این ابزار میزان موجودی شما را در بالای صفحه نشان می دهد. برای ارسال بیت کوین کافی است بر روی گزینه ارسال (Send Tab) کلیک نمایید و مبلغ مورد نظر را درج کنید و سپس مبلغ را انتقال دهید. با استفاده از این نرم افزار شما هنگام انتقال نیز می توانید مبلغ را به دلار مشاهده نمایید.

بعضی از کیف پول ها مانند Electrum، قابلیت تعیین هزینه تراکنش (Transaction Fee) را نیز دارند. زمانی که قصد انتقال (ارسال) بیت کوین را به مقصدی دارید کافی است بر روی گزینه Send کلیک نمایید و تاریخچه آن را نیز می توانید در تب History مشاهده کنید.

دریافت بیت کوین نیز به همان اندازه ساده است. در تب Receive، یک کد در قسمت Receiving address برای شما تولید شده است. شما می توانید این کد را به شخص ارسال کننده برای انتقال پول به شما بدهید.

 

نتیجه گیری

ارزهای رمزنگاری شده، یک مبحث پیچیده برای یادگیری می باشد. خوشبختانه نیازی به یادگیری تمامی الگوریتم ها و ورودی ها و خروجی ها برای استفاده از بیت کوین نیست و کافی است در حد همین مقاله در مورد نحوه کارکرد بیت کوین اطلاعات داشته باشید تا بتوانید از مزایای آن استفاده نمایید.

برای مثال اگر می خواهید در سایت خود از پرداخت بین المللی استفاده نمایید ارزهای رمزنگاره شده (به خصوص بیت کوین) می تواند جایگزین خوبی برای درگاه های بانکی باشد که هزینه تراکنش های آن نیز به نسبت سایر درگاه های پرداخت بسیار کمتر است. همچنین ارسال و دریافت پول نیز بسیار ساده است و می توانید با اسکن یک بارکد تمامی عملیات مورد نظر را انجام دهید. ارسال و دریافت ایمیل نیز به سرعت انجام می گیرد و در کیف پول (Wallet) خود سریعا می توانید آن را مشاهده نمایید.

همچنین پیشنهاد می گردد برای مشاهده لحظه ای قیمت بیت کوین (بر حسب دلار) وب سایت زیر را مشاهده فرمایید :

https://www.coindesk.com/price/

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید