از سال ۲۰۰۵، Google Analytics برای بازاریاب ها و صاحبان وب سایت ها، اطلاعات عمیق و زیادی در مورد ترافیک وب سایت، کاربران و محتوا فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار، متخصصان بازاریابی می توانند با توجه به محتوا و ساختار وب سایت و استراتژی های تبلیغاتی، تصمیماتی آگاهانه بگیرند.

هنگامی که وب سایت شما در نتایج جستجو در رنکینگ پایینی قرار می گیرد یا نتایجی که می خواهید را نمی بینید، برای درک بیشتر بهGoogle Analytics مراجعه کنید. اغلب، چگونگی بهینه سازی وب سایت وردپرس شما، عامل اصلی عدم دستیابی شما به اهداف بازاریابی است.

در ادامه به معرفی چند روشی که اطلاعات Google Analytics می توانند به شما کمک کنند تا وب سایت وردپرس خود را بهینه سازی کنید، اشاره می کنیم.

 

داده های اکتساب ترافیک

گزارش اکتساب ترافیک در Google Analytics، به شما کمک می کند تا بفهمید که ترافیک وب سایت شما از کجا آمده است. با دریافت اینکه چگونه کاربران شما را پیدا می کنند، متوجه می شوید که کدام روش بازاریابی کارآمد بوده است و کدامیک به بهبود نیاز دارد.

با کمک Google Analytics، شما می توانید ترافیکتان را توسط کانال ها، منابع و رسانه ها محدود کنید.

کانال ها ورودی های ترافیک وب سایت شماست که Google Analytics دسته بندی می کند. کانال ها عبارتند از:

  • شبکه های اجتماعی
  • جستجو های طبیعی
  • ترافیک مستقیم
  • بازاریابی ایمیل
  • جستجوهای پرداخت شده
  • ترافیک ارجاعی
  • تبلیغات نمایش داده شده
  • بازاریابی وابسته

در واقع کانال ها، تاکتیک های متفاوت تحریک کاربران برای مراجعه به وب سایت شماست.

همچنین هر کانال یک منبع دارد. این منبع نشان می دهد که از کجا کاربران به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده اند. برای مثال، هنگامی که در حال مرور منابع برای ترافیک شبکه های اجتماعی خود هستید، ممکن است facebook.com را به عنوان یک منبع مشاهده کنید.

رسانه، نوع ترافیک را با منبع نشان می دهد. یک مثال از منبع/رسانه لیست شده می تواند google / cpc باشد. که نشان می دهد یک کاربر روی یک آگهی هزینه-هر-کلیک (CPC) در گوگل کلیک کرده تا به وب سایت شما دسترسی پیدا کند.

تمام این اطلاعات ترافیک حیاتی می تواند به شما کمک کند محتوای هوشمندانه ای ایجاد کرده و تصمیمات معقولی برای وبلاگ نویسی بگیرید. برای مثال، اگر متوجه شدید که ترافیک شبکه اجتماعی شما عالی است اما ترافیک ارجاعی شما کم است، به این معناست که می بایست بک لینک های با کیفیت تری برای وب سایت خود ایجاد کنید. یا اگر متوجه شدید که صفحات یا یک محتوای خاص، ترافیک جستجوی طبیعی کمی دارد، احتمالا باید آن صفحه را برای کلمات کلیدی مربوطه سازمان دهی کنید تا رتبه بهتری در موتورهای جستجو به دست آورد.

اطلاع از چگونگی دست یابی به ترافیک وب سایت، کلیدی برای شکل دادن یک استراتژی بازاریابی جامع و بهینه سازی وب سایت وردپرس است.

 

داده های اکتساب ترافیک

 

نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش در Google Analytics، درصد کاربرانی که تنها یک صفحه از وب سایت شما را بازدید کرده و بلافاصله خارج شده اند را نمایش می دهد. همانطور که می توانید تصور کنید، نرخ پرش بالا ایده آل نیست. هدف این است که کاربرانی داشته باشیم که چندین صفحه از وب سایت شما را مرور کنند.

صفحات وب سایت یا محتوای وبلاگ با Bounce Rate بالا، نقطه ضعف وب سایت شما می باشند. این صفحات ممکن است دارای یکی از مشکلات زیر باشند:

  • محتوای نامربوط
  • محتوایی با فرمت نامناسب
  • سرعت لود شدن پایین
  • خطاهای تکنیکی وردپرس
  • یک تجربه ی کاربری مزاحم

 

نرخ پرش

 

صفحات با نرخ پرش کم، محتوا و تصاویری دارند که با مخاطبانِ هدف، همخوانی داشته، هدف خاصی دارد و یا به یک سوال پاسخ می دهد. درحالی که جنبه های متفاوت می تواند روی نرخ پرش اثر بگذارد، کیفیت و ارتباط محتوا همیشه یک فاکتور تعیین کننده است.

یک روش برای تخمین اینکه کدام طراحی ها، کپی یا المان های یک صفحه، نرخ پرش کمی دریافت می کند، تست شکاف است. تست شکاف به شما اجازه می دهد تا المان های متفاوت از یک صفحه وب سایت، مانند هدلاین، فرمت و طراحی را تست کنید تا ببینید کدام یک تناسب بیشتر با بازاریابی هدف شما دارد.

در حالی که Google Analytics به شما می گوید کدام صفحات نرخ پرش بیشتری را تجربه می کنند، شما باید با توجه به آن تخمین بزنید چرا این اتفاق می افتد و وب سایت وردپرس خود را بهینه سازی کنید.

 

نرخ پرش

 

کشف کنید که چه محتوایی بیشترین ترافیک وب سایت را ایجاد می کند.

یکی دیگر از مزایای Google Analytics توانایی شناخت محتوایی است که بیشترین ترافیک را برای وب سایت شما ایجاد می کند. برای یافتن این محتوا، ابتدا Google Analytics را به نحوی تنظیم کنید تا اطلاعات را از یک دوره زمانی مشخص، مثلا سه ماه گذشته، استخراج کند. سپس به ستون سمت چپ ابزارها بروید و این مسیر را دنبال کنید:

Behavior > Site Content > All Pages

در این قسمت، شما می توانید محتوایتان را براساس بازدید های صفحه با سیر نزولی ببینید، در نتیجه محتوای بیشتر دیده شده در بالا قرار می گیرد.

این گزارش، شما را قادر می سازد تا ببینید کدام صفحات و پست های وب سایت، بیشترین ترافیک را ایجاد می کنند. شما می توانید از ابزار Secondary Dimension (بعد دوم) استفاده کنید تا این اطلاعات را با گزارش Source/Medium (رسانه/ منبع) ترکیب کنید و ببینید که ترافیک برای محتوای برتر شما از کجا ناشی می شود.

دریافت اینکه کدام محتوا بیشترین ترافیک را ناشی می شود یک بخش مهم از هر راهکار بهینه سازی وب سایت وردپرس است. هنگامی که در حال تجزیه و تحلیل بخش های مهم محتوا و صفحات هستید، این سوالات را از خود بپرسید:

  • چرا این صفحه بخصوص باعث ایجاد ترافیک می شود؟
  • کدام جنبه های این محتوا خوب عمل می کند؟
  • آیا می توانم از این صفحه برای محتواهای آینده الهام بگیرم؟

با استفاده از این داده ها می توانید برای ایجاد و ترویج محتوای جدیدی که ترافیک را بر اساس ساختار و زمینه بهترین مطالب شما ایجاد می کند، کار کنید.

 

 

میانگین صفحات در هر جلسه (Session) و زمان جلسه

هنگامی که در حال کار برای بهینه سازی یک وب سایت وردپرس هستید، لازم است بدانید که کاربران شما به طور متوسط درگیر چند صفحه شده اند. معیار میانگین صفحات در هر جلسه (average pages per session)، در Google Analytics دقیقا به شما همین را می گوید. هنگامی که به Google Analytics وارد می شوید، روی Audience followed by Overview کلیک کنید تا این اطلاعات را بدست آورید.

طبیعتا تمایل دارید که کاربران شما با صفحات چندگانه از طریق تجربه شان با وب سایت شما تعامل داشته باشند. اگر صفحات میانگین در هر جلسه کم به نظر می رسد، ساختار وب سایت وردپرس خود را بررسی کنید. کاربران باید قادر به حرکت یکپارچه از طریق وب سایت شما بدون سردرگمی باشند. در غیر این صورت، نا امید می شوند و علاقه شان را از دست داده و وب سایت را ترک می کنند. با کاهش نرخ پرش، بهینه سازی محتوا و طراحی وب سایتتان می توانید کاربران را تشویق کنید تا هنگام بازدید از وب سایت شما، با صفحات بیشتری درگیر شوند.

یکی دیگر از معیارهای Google Analytics سنجش میانگین مدت زمان جلسات است. گوگل، میانگین مدت زمان جلسات را به صورت مدت زمان کلی هر جلسه (در ثانیه) تقسیم بر تعداد جلسات، تعریف می کند. با فهمیدن طول میانگین بازدیدها، این بینش را به دست می آورید که وب سایت شما چگونه عمل می کند.

باز هم بهینه سازی وب سایت برای جذب و حفظ کاربر، افزایش متوسط صفحات در هر جلسه و میانگین مدت زمان جلسه حیاتی است.

 

 

پیدا کردن صفحات و محتوای وبلاگهای ضعیف

با استفاده از گزارشات Google Analytics و اطلاعات شرح داده شده، می توانید متوجه شوید که چه صفحات و محتوای وبلاگی به خوبی عمل نمی کند. اطلاعات زیر در Google Analytics به شما در شناخت محتوای ضعیف، کمک می کند.

  • صفحات با نرخ پرش بالا
  • محتواهای دارای ترافیک کم یا بدون ترافیک
  • حداقل زمان در سایت
  • میانگین کم صفحات در هر جلسه

به محض اینکه صفحات ضعیف را پیدا کردید، می توانید با اصلاح اشکالات، آنها را به صفحات بهینه سازی شده و با عملکرد بالا در وب سایتتان تبدیل کنید. بهینه سازی صفحات وب سایتتان به اضافه کردن بیشتر از چند کلمه کلیدی مرتبط نیاز دارد. برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو، به اشتراک گذاشته شدن در شبکه های اجتماعی و در نهایت، ایجاد ترافیک برای وب سایتتان، صفحات و محتوایتان باید این شاخص ها را داشته باشند:

  • محتوای آموزنده و جذاب مربوط به پرس و جو یا منافع کاربر را به دست آورید.
  • یک طراحی، فرمت و تجربه کلی کاربر پسند (user friendly) داشته باشید.
  • زمان لود شدن کم باشد.
  • یک تجربه ی ایمن را برای کاربران فراهم کنید.
  • از کلمات کلیدی، عناوین مناسب و دیگر شاخص های SEO استفاده کنید.

با استفاده از داده های Google Analytics برای یافتن صفحات ضعیف، این امکان را دارید که محتوای ضعیف و دیگر عوامل منجر به نتایج بازاریابی نامطلوب را بهبود ببخشید.

 

بهینه سازی وب سایت وردپرس با استفاده از داده های Google Analytics

با ارزش داده های ارائه شده توسط Google Analytics، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت وردپرستان، به طور کامل برای حداکثر عملکرد آنلاین بهینه سازی شده است.

کدام یک از اطلاعات ارائه شده در Google Analytics برای وب سایت شما مفید تر است؟ تجربه خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید