اینفوگرافیک ها (Infographic) از بهترین راه های معرفی موضوعات پیچیده به بازدیدکنندگان شما هستند. خواندن آنها آسان است و در عین حال سرگرم کننده و بسیار جذاب هستند. مشکل این است که ایجاد یک اینفوگرافیک برجسته نیاز به کار زیادی دارد، به خصوص اگر شما هیچ تجربه ای در طراحی گرافیک یا طراحی سایت نداشته باشید.

خوشبختانه، امروزه ابزارهای آنلاین بسیاری برای ساخت اینفوگرافیک های جذاب در دسترس هستند. حتی اگر شما فردی تازه کار باشید. اگر دنبال حلقه گم شده طراحی وب سایت خود هستید و یک موضوع جذاب هم در ذهن خود دارید، ساخت یک اینفوگرافیک، بهترین پیشنهاد ماست.

در این مقاله، ما درباره اینفوگرافیک ها بحث خواهیم کرد و برخی از عناصر کلیدی را که برای یک طراحی برجسته مورد نیاز است پوشش می دهیم. سپس سه ابزار رایگان را برای ایجاد اینفوگرافیک های زرق و برق دارمعرفی خواهیم کرد.

چرا اینفوگرافیک ها مفید هستند

و چه چیزی آنها را برجسته می کند؟

اینفوگرافیک نمایش گرافیکی از داده هایی است که معمولا با یک موضوع در ارتباط است و آن را به چند بخش تقسیم می کند. بسیاری از وبلاگ ها و وب سایت ها برای برجسته کردن نکات خاص و یا نمایش کارایی یک ابزار، تمایل به استفاده از گرافیک دارند. از سوی دیگر، اینفوگرافیک ها اغلب برای تفهیم یک موضوع به مخاطب، دارای متن کمتری هستند و می توانند با عناصر گرافیکی و بیان نکات اساسی، یک موضوع را به صورت کامل بیان کنند.

نوع بسیار مرسومی از اینفوگرافیک ها، تغییرات یک موضوع را پیرامون یک بازه زمانی به صورت Timeline نمایش می دهد. به طور مثال تغییرات گوشی آیفون از ابتدا تاکنون، یا اتفاقات مهم در سال های زندگی یک فرد مشهور.

به عبارت دیگر، شما می توانید از اینفوگرافیک ها به عنوان معادل بصری یک پست متنی استفاده کنید.

مزایای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک بسته به نوع و محتوا، مزایای بیشماری را در اختیار شما خواهد گذاشت. به طور مثال:

انتقال ساده اطلاعات پیچیده: با استفاده از اینفوگرافیک ها، شما می توانید موضوع های پیچیده را به طوری که بسیار جذاب و آسان برای درک باشد، ارائه دهید.
دربرگرفتن اطلاعات زیاد: اینفوگرافیک ها اغلب بسیار بلند و طولانی هستند، بنابراین شما می توانید از آنها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات زیادی استفاده کنید.
افزایش احتمال خوانده شدن و به اشتراک گذاری مطلب: اینفوگرافیک ها نسبت به سایر انواع محتوا، بیشتر احتمال دارد که به صورت عمده در بستر اینترنت توزیع شوند.

اینفوگرافیک ها مطمئنا می توانند جزء مفیدی برای هر وب سایت باشند، اما ایجاد آن ها ممکن است تا حدی پیچیده باشد. برای ایجاد یک اینفوگرافیک موفق، شما باید ایده واضحی از موضوعات مدنظرتان داشته باشید، تا بتوانید یک داستان منسجم را در یک فرم بصری ارائه کنید. شما همچنین نیاز به یک چشم انداز مناسب برای طراحی خواهید داشت، تا بدانید چگونه بخش های مختلف را از یکدیگر جدا کنید و از چه ابزارهای تصویری استفاده کنید.

انجام تمام امور فوق می تواند تا حدی سخت و زمان بر باشد. اما خوشبختانه ابزارهایی در اینترنت وجود دارد که می تواند این روند را بسیار ساده تر کند.

سه ابزار رایگان ایجاد اینفوگرافیک برای وب سایت

این روزها، برای ایجاد یک اینفوگرافیک قانع کننده حتما لازم نیست که یک طراح گرافیک باشید – همانطور که برای راه انداری و اجرای یک وب سایت لازم نیست که یک برنامه نویس باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابزار مناسب را انتخاب کنید، تا به شما کمک کند، آنچه را که می خواهید انجام دهید. در ادامه به معرفی سه ابزار رایگان برای طراحی اینفوگرافیک خواهیم پرداخت.

۱- Canva

Canva به وسیله یک رابط بصری drag-and-drop (کشیدن و رها کردن) شما را قادر به ایجاد انواع طرح های حرفه ای می کند. این ابزار علاوه بر اینفوگرافیک ها، برای طراحی کارت ویزیت و فایل های ارائه (presentations) مناسب است.

اینفوگرافیک

در ابتدای امر، Canva چندین قالب اینفوگرافیک مختلف را برای شما فراهم می کند. سپس شما می توانید این قالب ها را با استفاده از کتابخانه ای از آیکون ها، متن ها، جلوه های ویژه و غیره سفارشی کنید و هر جا که می خواهید، آن ها را قرار دهید.

ویژگی های کلیدی:

  • شامل یک رابط drag-and-drop است.
  • به شما این امکان را می دهد که طرح های خود را با استفاده از قالب های از پیش ساخته شده ایجاد کنید.
  • دارای یک کتابخانه گسترده از فونت های رایگان و بیش از ۱ میلیون آیکون، جلوه (effect)، پس زمینه و موارد دیگر می باشد.
  • اگر تجربه خاصی در طراحی ندارید، Canva محل خوبی برای شروع است. استفاده از آن آسان و بی دردسر است و آزادی زیادی را در سفارشی ساختن گرافیک برای شما فراهم می کند.
  • این پلت فرم علاوه بر طرح های غیر رایگان، یک طرح رایگان نیز ارائه می دهد. با سطح رایگان، شما می توانید تا ۱ گیگابایت اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره کنید، طرح هایی که ایجاد می کنید را به اشتراک بگذارید و حتی آنها را دانلود کنید.

۲- DesignBold

DesignBold شما را قادر به طراحی تمام انواع گرافیک های مبتنی بر وب، از جمله هدر های رسانه های اجتماعی، کارت های الکترونیکی و اینفوگرافیک ها می سازد. ویرایشگر DesignBold بسیار شبیه به Canva است، با این تفاوت که رابط کاربری آن بیشتر شبیه به یک اپلیکیشن (برنامه) است، بدین ترتیب می توانید به سادگی از تبلت یا سایر دستگاه های موبایل برای کار طراحی استفاده کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • شامل یک ویرایشگر drag-and-drop است.
  • به شما امکان می دهد قالب مدنظر خود را از میان بیش از ۵۰۰۰ گزینه، انتخاب کنید یا از ابتدا شروع کنید.
  • صدها عنصر را برای اضافه کردن به اینفوگرافیک ها ارائه می دهد.
  • با توجه به اینکه DesignBold و Canva مشابه هستند، توصیه می کنیم هر دو ابزار را قبل از انتخاب یکی از آنها امتحان کنید. با این حال، اگر قصد دارید از یک دستگاه تلفن همراه استفاده کنید، رابط کاربری DesignBold گزینه مناسب خواهد بود.
  • DesignBold یک طرح رایگان ارائه می دهد که شامل ذخیره سازی نامحدود و دسترسی به تمام مجموعه قالب های آن می باشد. همچنین طرح های غیر رایگان را با امکانات اضافی و با قیمت ۱۹ دلار در ماه ارائه می دهد.

۳- Visme

Visme در کل به دو سرویس قبلی بسیار شبیه است. این سرویس شما را قادر به ایجاد چندین نوع گرافیک وب می کند، از جمله نمودار های تعاملی، ارائه ها و اینفوگرافیک ها. با این حال، ویژگی های پیشرفته ای که این سرویس ارائه می دهد، آن را از سایر گزینه ها متمایز کرده است.

شما می توانید ایجاد اینفوگرافیک خود را با استفاده از یک قالب شروع کنید، Visme همچنین شما را قادر به افزودن بلوک های از قبل ساخته شده می کند که روند ساخت اینفوگرافیک را ساده تر می سازد. به عنوان مثال، برخی از بلوک ها شامل تصاویری است که در کنار بلوک های متن قرار دارند و گزینه های پیچیده تر نیز نمودار ها و جداول را شامل می شوند. در عمل، استفاده از بلوک ها شما را قادر می سازد تا نسبت به افزودن یک به یک موارد، زمان زیادی را صرفه جویی کنید.

ویژگی های کلیدی:

  • قالب هایی برای کمک به شروع به ایجاد اینفوگرافیک ها ارائه می دهد.
  • شامل یک رابط drag-and-drop است.
  • بلوک های محتوای پیش ساخته شده را برای ساده سازی ایجاد اینفوگرافیک ها ارائه می دهد.
  • به شما اجازه می دهد عناصر تعاملی مانند صدا، بررسی ها و نظرسنجی ها را اضافه کنید.
  • اگر می خواهید اینفوگرافیک های حرفه ای را در سریعترین زمان ممکن ایجاد کنید، Visme می تواند با استفاده از سیستم بلوک خود به شما در این کار کمک کند. ویژگی های پیشرفته آن ممکن است یادگیری را از رقبای خود دشوارتر کند، اما نتایج حاصل می تواند بیشتر از سایر رقبا قابل توجه باشد.
  • طرح رایگان Visme شما را قادر می سازد که تنها تا سه پروژه همزمان ایجاد کنید و ۱۰۰ مگابایت داده را ذخیره کنید. طرح های غیر رایگان عملکردها و امکانات بیشتری را ارائه می دهند و از ۱۰ دلار در ماه شروع می شوند.

نتیجه گیری

اینفوگرافیک یکی از بهترین ابزارهای موجود برای کمک به شما در برخورد با موضوعات پیچیده است تا بتوانید خوانندگان را به خود جذب کنید. زمانی که بخواهید داده های عددی را ارائه دهید، اینفوگرافیک ها بسیار مفید خواهد بود، زیرا آنها سرگرم کننده تر از فهرست ها یا جداول هستند. مهمتر از همه، اگر شما یک چشم انداز مناسب برای طراحی داشته باشید، می توانید هر موضوعی را با یک اینفوگرافیک کامل و عالی ارائه کنید.

اگر تجربه ای در مورد طراحی وب ندارید، این سه ابزار رایگان همه چیزهایی که برای ایجاد یک اینفوگرافیک حرفه ای نیاز دارید، ارائه می دهند:

Canva: ابزار ایجاد اینفوگرافیک که برای مبتدیان مناسب و استفاده از آن ساده است..

DesignBold: این سرویس زمانی که شما مایل به استفاده از دستگاه های تلفن همراه خود برای کار بر روی اینفوگرافیک هستید، بسیار مناسب است.

Visme: یک ابزار پیشرفته ایجاد اینفوگرافیک است که امکانات بسیار زیادی را شامل می شود.

 

آیا در مورد اینفوگرافیک ها یا چیزهای دیگری که برای انجام یک طراحی عالی نیاز است، سؤالی دارید؟ بیایید درباره آنها زیر همین مطلب و در بخش نظرات صحبت کنیم!

دیدگاه تو چیه؟ با ما در میون بزار

دیدگاه خود را ثبت کنید!
نام خود را وارد کنید